מדדי אג'יו לתיקי השקעות מנוהלים בינואר 2022: החודש שבו השווקים מתחילים להפנים את המציאות

כמו במאמרי ביקורת, לאורך כל השנה האחרונה תיארנו את חוסר ההבנה בנוגע לאפשרות של התפרצות האינפלציה במידה שתדחק בנגידים להעלות ריבית באופן שיפתיע את השווקים • שילוב מגמה זו עם הגיאופוליטיקה המסתבכת, מפגיש את השווקים החוגגים עם המציאות המורכבת.

הבורסה בת''א / צילום: שלומי יוסף
הבורסה בת''א / צילום: שלומי יוסף

'האינפלציה תהיה גבוהה וממושכת, באופן שיחייב את הנגידים להעלות את הריבית בניגוד לרצונם מוקדם ובעצמה רבה מהצפוי'. דברים אלו לקוחים מטור זה שפורסם אי אז לפני 8 חדשים, כאשר לאורך כל השנה האחרונה הסברנו כאן מדוע האינפלציה היא תופעה ממושכת ולא חד פעמית, כי היא תפר את האיזון הכלכלי, תוביל לשינוי עמוק במדיניות הריבית ואף תזעזע את השווקים. הטבע האנושי אינו מחבב תחזיות שליליות והיה צורך לחזור על אמירות אלה שוב ושוב עד שהן זכו לקשב לאחרונה. התממשותן במציאות סייעה לכך.

ואכן, אפשר לומר כי בחודש ינואר הנגיד האמריקאי אכן נכנע למציאות שבה הכלכלה משובשת באופן עמוק והאינפלציה נמצאת בעלייה ממושכת, כדי לומר לשוק שהריבית תעלה, כנראה בחוזקה. הערכה זו, יחד עם הלחצים הגיאופוליטיים, הצליחו להוריד את מפלס האופטימיות של המשקיעים החוגגים.

כתוצאה מכך, אפיקי מניות ואג"ח כאחד רשמו ירידות שהסבו הפסדים בולטים לתיקי ההשקעות, בניגוד גמור למגמה של 2021 והביאו לחודש ינואר אדום בכל פרופילי הסיכון.

מדדי אג'יו מהווים בנצ'מרק מקובל לביצועי תיקי השקעות מנוהלים מבוססים על נתונים מבתי ההשקעות המובילים בישראל ביניהם פסגות, אלטשולר שחם, פעילים, מגדל שוקי הון, אקסלנס, אי.בי.איי, מיטב דש, הראל פיננסיים, תפנית דיסקונט, UNIQUE , ואנליסט. הנתונים מתקבלים מהגופים המנהלים מעל 80% מתיקי ההשקעות של הציבור. המדדים הנבנים מנתונים אלו עוקבים אחר 'תיק ההשקעות המצרפי' של הציבור ומהווים מדדי ייחוס והשוואה (בנצ'מרק) אובייקטיביים לצורך השוואת ביצועים ותוצאות של גופי ייעוץ וניהול השקעות, ביצועי תיקי השקעות מנוהלים, קרנות השתלמות ועוד.

תימחור מחודש של הנכסים

מדדי המניות בארה"ב החלו לרדת בחדות בינואר, כאשר את הירידות הובילו מניות הטכנולוגיה וכתוצאה מכך מדד הנאסד"ק טכנולוגיה ירד ב-8.5%. מדדי החברות התעשייתיות ירדו בשיעורים מתונים יותר, 5.3% במדד ה-S&P 500 . מדדי המניות בישראל ובאירופה ירדו בשיעורים מתונים הרבה יותר, 1.3%- בת"א 125 ו-3.9% במדד STOXX600 האירופאי. ככל שהתקדם החודש ואף המשיך בפברואר, ממש בימים אלה הירידות בשווקים בעולם מחריפות ומתפשטות מתחומי הטכנולוגיה, למגזרים נוספים. הסיבה לכך היא ברורה, תימחור מחודש של הנכסים בהתאם לריבית גבוהה יותר מזו ששררה בשנים האחרונות.

גם מדדי אגרות החוב ירדו באופן נרחב ואף דומה בכלל האפיקים, הממשלתיים הצמודים והשקליים ירדו בכ-1.2% בממוצע ואילו האג"ח הקונצרניות, שוב צמוד ושקלי, איבדו כ- 1.8%.

תוצאות השינויים בשווקים בינואר, היתה ירידה של כ-1.7% במדד תיק האג"ח, 2.24% במדד תיק המניות ו-1.88% במדד התיק המעורב ומכיל 30% מניות והשאר באג"ח. האם זהו חודש בודד שאחריו משקיעים חוזרים במהירות אל השווקים וממלאים את התיקים בסחורה זולה? נראה כי מוקדם לדעת, אבל להערכתנו אנו נמצאים בתחילתה של תקופה מרובת תנודתיות, בהשפעת עליית הריבית, בארה"ב וגם בישראל, מוקדם מהצפוי ובקצב מהיר מהצפוי.

הנגיד האמריקאי הפסיק לפזר אשליות

כיום נראה כי אין מנוס מהעלאת ריבית כדי לעצור את השפעתה השלילית של האינפלציה ואת האפשרות לכך שהיא תוביל את הכלכלות לסחרור. אין נגיד וכמובן נשיא אמריקאי שיהיה מוכן להיות חתום על התפרצות אינפלציונית שפוגעת באיכות חייהם ואף בתוחלת החיים של רבים בעולם השלישי אך גם ברבים מאוכלוסיית ארה"ב. מסיבה זו, הנגיד האמריקאי הפסיק לפזר אשליות ולהעריך כי הריבית תעלה לאט ומאוחר. במקום זאת, הוא הוריד את כל ההגדרות והסביר כי היא תועלה ב'התאם לנתונים' או במילים אחרות, הכל פתוח ואפשרי. לא עוד 3 פעמים או ארבע פעמים של 0.25%, אלא 'כל מה שיידרש' וכפי הנראה, נדרש הרבה ומהר.

בנייר עמדה לגבי תעשיית ההשקעות, ציינו לפני מספר חדשים כי לאחר גל עליה משמעותי של השווקים והתיקים ב-2021, ראוי להכין את התיקים לתקופה של עליה בריבית. כיצד? התאמות מח"מ, השקעות אלטרנטיביות בעלות אופי מסוים ומניות צריכה ואנרגיה . משפטים אלו מתבססים על המחשבה כי הריבית תיכנס למגמת עלייה שתשפיע על שוק ההון. ראשית, הפסדי הון באג"ח, שהדרך להתמודד עימם היא מח"מ קצר. שנית, השקעות אלטרנטיביות, שמגלמות שורה ארוכה של סיכונים, אך פחות חשופות לתנודות הקיימות בשוק ההון הסחיר. נקודה שלישית היא ההשקעה במניות. אפשר לצפות כי שוק המניות סובל מהפסדים בתקופה של עלייה בריבית כפי שאכן קורה בהווה, אולם הסערה וההפסדים יהיו גבוהים יותר בחברות שתומחרו על בסיס הצלחה וצמיחה מהירה. בקבוצה זו בולטות מניות ה"חלום" שרבות מהן שייכות לתחום הטכנולוגיה. לעומת זאת, מניות צריכה ותעשייה יכולות לפצות את המשקיעים על חלק מהאינפלציה, באמצעות העלאת המחירים של מוצריהם. במילים אחרות, חברות אלו, דוגמאות ראינו לאחרונה, הן חלק ממחוללי האינפלציה כך שהשקעה בהן יכולה לפצות.

באופן דומה, מניות האנרגיה יוכלו לפצות את המשקיעים על שיבושים בעולם חומרי הגלם. האנרגיה היא מוצר הכרחי בחיינו, עם קשיחות בביקוש כך שגם עלייה לא מבוטלת במחיר לא תוריד את הביקוש, אלא תגדיל את הרווחיות לפירמות הפועלות בענף. מאחר ולפי הערכותינו, המתחים הגיאופוליטיים עשויים להתגבר בשנה הנוכחית ולהוביל לחיכוכים ולהתפרצויות בפועל, תחום השקעה דפנסיבי זה יכול להרוויח ולפצות את המשקיעים.

מבט לחיכוכים הגיאופוליטיים

צירוף של שני התהליכים - עליית ריבית יחד עם חיכוכים גיאופוליטיים - עלול לגרור שנה קשה להשקעות, תנודתית מאוד ואף שלילית ב-2022 . גם משפט זה היה בבסיס הניתוח שלנו לשנה הקרובה וראוי להתייחס אליו בכמה מילים.

הגיאופוליטיקה היא מערכת מורכבת שההערכה לגביה גובלת בניחוש פרוע על הצעדים המתגבשים במוחם הקודח של מנהיגים אגוצנטריים, אשר גם המקורבים להם אינם יודעים להעריך סופית . בכל זאת, לימוד ושמיעת מומחים לנושאים אלה, בהם השגרירה בסין הגב' אורית בן-אבא והשגריר לשעבר ברוסיה מר צבי מגן בכנס של המכון למחקר ביטחון לאומי באונ' תל אביב, מלמדת על מורכבותה של המערכת הגיאופוליטית בשנה הנוכחית. אין אמירה ברורה בכך שרוסיה תפלוש לאוקראינה וגם המקורבים לפוטין אינם יודעים לספר זאת היום, אך מדובר בכל מקרה בתהליך שיוביל במקרה הפחות גרוע להקשחה של היחסים הבינלאומיים בין שני הגושים, כשסין בצידה של רוסיה, באופן שימשיך להרע את המצב השלילי בשווקים הפיננסיים.

הקו הסיני החדש יחסית של תיאום עם רוסיה הוא חלק מהמלחמה הכלכלית שלה מול ארה"ב. קו זה מוליך את הכלכלה השנייה בגודלה בעולם, זו העשויה להיות הראשונה בגודלה בעולם על פי הבנק העולמי ב- 2028, לעמדת חיכוך ממושכת עם ארה"ב וכלכלתה. על פי השגרירה בסין, הקו הכלכלי-גלובלי של סין דווקא מלווה בתיאום עם מדינות, בשונה מהקו של ארה"ב שכבר אינה מתואמת די הצורך עם שותפותיה הכלכליות. הפער בין שתיהן עשוי להמשיך ולחלק את העולם לשניים.

נקודה נוספת שמדאיגה עד מאוד את האנליסטים בעולם הוא מהלכיה של סין בנוגע לטאיוואן. לשיטתם, מהלך סיני משמעותי עלול לזעזע את כלל הסדר העולמי באופן שיטלטל את השווקים.

לאחר שני עשורים שבהם העולם, בהובלת ארה"ב, בחר להימנע ממשברים גיאופוליטיים ופעל לצמצום חיכוכים, נראה כי נוצרים תנאים ואווירה תומכת שבה מדינות יפעלו להשגת עליונות או יתרון צבאי. המשברים הכלכליים מהווים הפרה של האיזונים הגלובאלי ונותנים חסות לתעוזה גיאופוליטית . על המשקיעים להמשיך ולעקוב אחר התרחשויות אלה ולהוסיף אותם למכלול הצעדים שלהם בתחום ניהול ההשקעות.

הכותב הינו מנכ"ל אג'יו ניהול סיכונים והחלטות פיננסיות. באתר החברה ניתן למצוא מדדי בנצ'מרק וחתכים נוספים. אין לראות בסקירה ובאמור בה תחליף לייעוץ השקעות כהגדרתו בחוק .