ההתמודדות התקשורתית של המשטרה עם הגילויים מביכה יותר מעצם השימוש בתוכנת הרוגלה

התפתחות הגרסאות, שינוי הגרסאות והניסיון להסביר דבר שאין לו הסבר, דומה לנחקר שיושב בחדר החקירות ומתפתל, בעוד החוקרים מאמתים אותו עם עוד ועוד ראיות • התנהלות זו של המשטרה מביכה יותר מעצם הפרשה והשימוש הלא סביר בתוכנות רוגלה כאלו ואחרות

יעקב שבתאי, המפכ''ל החדש / צילום: יריב כץ - ידיעות אחרונות
יעקב שבתאי, המפכ''ל החדש / צילום: יריב כץ - ידיעות אחרונות

ההתרעות ל"רעידת אדמה" במשטרה היו חייבות להדהד מיד עם הפנייה הראשונה של  "כלכליסט". בין אם מדובר בשאילתה שהעביר העיתון ובין אם מדובר בפרסום הראשון שהתנוסס בראשית העיתון - ההתרעות היו צריכות להצביע על "רעידת אדמה" כדגל בצבע כהה במיוחד וזאת משני טעמים: האחד נושא סופר רגיש (חדירה לפרטיות של אזרח שלא נחשד בפשע חמור) והקושי המובן לדברר סוגיה שכזו.

רשויות המדינה בכלל והמשטרה בפרט צריכות להפנים שכשלעיתונאי יש "פצצה מתקתקת" דוגמת פרשת השימוש בתוכנת הריגול "פגסוס" הוא וכלי התקשורת שעומד מאחוריו ידאגו להשביח את האוצר וימשיכו לסחור בו משך זמן רב. הכחשת הפרשה בהחלטיות רק תעצים ותגביר את להבות התחקיר כאשר העיתונאי ימשיך ויפרסם עוד ועוד פרטים מהתחקיר שבידיו תוך שהוא מביך את הארגון - כפי שקרה במקרה של המשטרה.

מהיכרותי את המשטרה ואת חטיבת הדוברות אין לי ספק כי הם פעלו על פי הכללים המוכרים בעולם הדוברות אל מול אגף החקירות של המשטרה. כמתבונן מהצד (כל מתבונן מהצד) מבחינים בלחץ ובקושי, בתחילה הכחשה גורפת של כל הפרשה- על פניו נראה שנעשו טעויות בהתנהלות, כאשר הגרסה הגורפת הולכת ומתפתחת לאיטה, בקורלציה ישירה ככל שהעיתונאי מביך את המשטרה ומזין את הציבור בעוד ועוד פרטים. כך הגרסה משתנה מ"לא היו דברים מעולם", ל"היו דברים אך הם יבדקו" ולבסוף ל"נפעל להקמת ועדת חקירה בלתי תלויה".

"הטענות נבדקות ביסודיות"

לטעמי, מוטב היה לו המשטרה הייתה נוקטת מלכתחילה בקו פחות החלטי לפיו: "הטענות נבדקות ביסודיות" מבלי לנסות להסביר את הנושא שממילא מסובך, מורכב ורגיש. במשבר מסוג זה בעת הזו ומעצם תוכן העיסוק בנושא אין למשטרה יכולת ואסור לה לנסות ולהסביר.

איני מכוון לכך שהמשטרה חפה מטעויות, יחד עם זאת, מהיכרותי, השימוש בהאזנות סתר וחדירה לפלאפונים הינו תחום מפוקח ברמה מאוד קפדנית ומגודר בצווי שופט ובליווי פרקליטות. לכן, אני מתקשה להאמין שהשתמשו בכלים אלו כפי שמוצג בכלי התקשורת השונים ומפעילים את התוכנות הללו ללא אבחנה כ"שהאצבע קלה על הדק ההאזנה והשאיבה".

דומה כי גם מהפרסומים ניתן להבין שאין מחלוקת לגבי חשיבות הכלי הזה שנקרא האזנות ותוכנות ריגול בשגרת עבודתה של המשטרה והתמודדותה עם עבירות מסוג פשיעה חמורה אחת כמה וכמה כאשר גם ליריבי המשטרה עומדים כלים דומים או זהים והמשמעות מכך ברורה.

כיצד מבודדים את המידע

בימים אלו, ערב הקמתה ועדת חקירה בלתי תלויה, המשטרה, מן הסתם, אינה יכולה לחשוף לציבור מתי ואיך השתמשו בכלים המדוברים. יתכן, והבעיה נעוצה בעיקרה בתכנים שהושגו מחוץ למסגרת הצו. במה דברים אמורים, אם ניקח לדוגמה את האזנות הסתר, הרי גם שם גבולות הגזרה מוגדרות מבחינת הנתונים שניתן להשתמש בהם. אך הכלי הטכנולוגי (חכם ומתוחכם ככל שיהיה) אינו יודע לבודד במאת האחוזים את המידע החוקי לאיסוף.

כך שאם למשל, מאזינים לראש ארגון פשע ובשיחה הוא משוחח עם אשתו באשר למצרכי הקניות הנדרשים לניהול הביתה - הרי שהשיחה כולה מתומללת ועוברת לעיני החוקרים (בני אנוש) אשר יודעים לבודד את התוכן החוקי והרלוונטי לעניינם. קל וחומר שתוכנה אשר מטרתה לשאוב נתונים מהמכשיר, שואבת את כל הנתונים ללא ההבחנה חוקית של מגבלות הצו. לאחר מכן, הנתונים עוברים סינון ומה שלא נכנס במסגרת הצו עובר "לאחסנה" ולא עושים בו שימוש.

במידה והתקשורת עוסקת במשפט החוקרים לנחקר: "אנחנו יודעים עליך הכל" ומיד חושבים כי שתלו במכשיריו הניידים תוכנות ריגול והשתלטות הרי שעל זה אומר שלמשטרה קיימות דרכים נוספות וחוקיות להשיג מידע אודות אדם/נחקר.

עוד מוקדם למסקנות

מבלי להקל ראש בטענות שנשמעו עד כה שלכאורה הן מוצדקות ומדאיגות ביותר. הרי שאף אחד מאיתנו אינו מכיר את העובדות לאשורן. לכן, חשוב שנמתין בסבלנות עם המסקנות מרחיקות הלכת עד לתשובות שיגיעו מוועדת החקירה. להערכתי, כמי שמכיר את המערכת, נופתע מן הפערים שיתגלו בין הפרסומים בימים אלה למסקנות ונגלה כי הסערה, שהינה סערה מוצדקת, הייתה ברובה על הפרשנות שניתנה על ידי מאן דהו באשר לשימוש בכלים אלו.

בשלב זה, הנזק התדמיתי של המשטרה ואמון הציבור שנפגע קשה מאוד אך הפיך בטווח הרחוק כי במשטרת ישראל עובדים קשה כדי לשמור עלינו. קשה להעריך את המשמעויות וההשלכות הרוחב שנוצרו ושייווצרו מהפרסומים השונים עד כה. יחד עם זאת, הייתי מציע לכל אותם נאשמים וחשודים אשר תולים תקוות בכך שחשיפת הפרשה תוביל לביטול כתב האישום/החקירה נגדם או לחלופין שהם צפויים להשתחרר מעונש המאסר שהושת עליהם - תמתינו מעט עם החגיגות עד להתבהרות השמיים ומוצא פיה של ועדת החקירה שתוקם.

במקביל וללא המתנה מיותרת, ועל מנת להחזיר במעט את אמון הציבור שאבד, המשטרה והמדינה, צריכות לייצר, מנגנון מהיר ומקובל אשר יכשיר ויסדיר את השימוש בכלים אלה בטווח המיידי וללא מרחב פרשנות ותמרון מיותרים- זאת לאור העובדה שאני מניח שהפשיעה על כל גווניה לא תחכה למוצא פיה של הוועדה.

הכותב הוא דובר משטרת ישראל לשעבר