המנכ"ל שמאחורי האקזיט הענק: אמריקאי מורמוני שהגיע למגדל העמק והפך את טאואר לסיפור הצלחה

ראסל אלוונגר הצטרף לטאואר לפני 17 שנה, כשלא היה ברור אם החברה תוכל לשרת את החוב שלה לבנקים, לאחר שזיהה את הפוטנציאל של חברת ייצור השבבים הישראלית • בדוחות 2021, שטרם פורסמו, טאואר צפויה לדווח על הכנסות של 1.55 מיליארד דולר, צמיחה שנתית של כ-23% • כך הפכה טאואר לסיפור הצלחה ישראלי עם דיווח על אקזיט ענק בסופו

ראסל אלוונגר. ''לא הצטרפתי לחברה כושלת. לטאואר אין מנטליות כזו'' / צילום: איל יצהר
ראסל אלוונגר. ''לא הצטרפתי לחברה כושלת. לטאואר אין מנטליות כזו'' / צילום: איל יצהר

בחודש מאי הקרוב ימלאו 17 שנים לכהונתו של ראסל אלוונגר כמנכ"ל חברת השבבים טאואר . אלוונגר, עם ניסיון רב בתחום המוליכים למחצה, אמר בראיון לגלובס כשהצטרף לטאואר משהו שנשמע כמו ניסיון לשכנע את העובדים והמשקיעים: "לא הצטרפתי לחברה כושלת. לטאואר אין מנטליות כזו. יש לנו את היכולת להשתפר".

טאואר הודיעה רשמית: אינטל רוכשת את החברה ב-5.8 מיליארד דולר 
המפעל שנבנה על אדמה ב-50 אלף דולר: כך נולדה טאואר ממגדל העמק 

אלוונגר, אמריקאי מורמוני, עבר אז להתגורר בישראל עם אשתו ואחת מארבעת ילדיו (הגדולים למדו אז בקולג'ים בארה"ב), והתחיל לעבוד. את החיבור לטאואר עשה אז אלי הררי, מנכ"ל סנדיסק שהחזיקה אז במניות טאואר, והכיר את אלוונגר כשעבד בחברת אפלייד מטיריאלס. "הוא פנה אליי וביקש ממני להסתכל על החברה", סיפר אלוונגר. "ראיתי שהמצב הפיננסי לא חיובי, זה ידוע, אבל האנשים הם פנטסטיים וגם כוח המו"פ. אני מאמין שאם נעשה דברים נכונים טאואר תוכל להיות מוצלחת ולכן לקחתי את העבודה", אמר אז.

המצב היה אז קשה, החברה דיממה מזומנים ולא היה ברור אם תוכל לשרת את החוב לבנקים, בגובה מעל חצי מיליארד דולר.

קפיצה קדימה ל-2015, כשאלוונגר חגג עשור בתפקיד. בראיון נוסף לגלובס, אלוונגר סיפר כיצד שייכנע את דירקטוריון החברה שיביא את טאואר להכנסות שנתיות של מיליארד דולר תוך עשר שנים - מה שאכן קרה לבסוף. טאואר גם הגיעה בתקופה זו להסכם עם הבנקים על המרת חלק מהחוב לשטרי חוב המירים, ובהמשך פרעה את יתרת החוב. "אני מרגיש שהתקדמנו מאוד, אבל יש לנו עוד הרבה מה לעשות", אמר אלוונגר ב-2015.

ביקוש חזק מאוד למוצרי החברה

בדוחות 2021 שטרם פורסמו, טאואר צפויה לדווח על הכנסות של 1.55 מיליארד דולר, צמיחה שנתית של כ-23%, והצמיחה אמורה להימשך גם ב-2022, עם שיעור רווח נקי של מעל 15% - לעומת 10.6%. טאואר נהנית בתקופה האחרונה מביקוש חזק מאוד למוצריה, ומשינוי תמהיל המוצרים כך שהמחיר הממוצע למכירה עולה.

למעט אלוונגר, סביר להניח שמעט מאוד אנשים האמינו ב-2005 שאלו יהיו התוצאות הפיננסיות של טאואר אי פעם. אחד שכן האמין הוא עידן עופר, מי שהיה בעל השליטה בטאואר גם בתקופות הקשות שלה. אלוונגר סיפר בעבר שהבטיח לעופר להגיע לטאואר לעשר שנים. "אני לא יכול להגזים בחשיבות של עופר לכך שהחברה עדיין קיימת. הוא נשאר מחויב אלינו בזמן שמשקיעים אחרים עזבו", אמר.

סיפור דומה היה עם חברת התובלה הימית צים - גם שם החברה נקלעה לקשיי נזילות ובעל השליטה עופר נשאר והאמין בה. אך בניגוד לצים, שבה עופר עדיין מחזיק מניות ונהנה מהאפסייד הגדול מאז ההנפקה שלה בוול סטריט, מטאואר הוא התנתק ב-2016 כשקנון שבשליטתו מכרה את יתרת מניותיה.