לרכוש יצירה ב-NFT: מה המשמעות ולמי זה כדאי?

מבין כל יישומי הבלוקצ'יין, ה-NFT מתחיל להנגיש את הטכנולוגיה לכולם תוך אתגור תפיסות מקובלות של זכויות יוצרים ובעלות • מהו NFT, מה זכויות השימוש בו, ולמה בכלל לרכוש אותו?

הכותל המערבי בצורת NFT? / צילום: אייל פישר
הכותל המערבי בצורת NFT? / צילום: אייל פישר

לפני מספר שבועות עלתה לכותרות מכירת NFT שנויה במחלוקת - NFT של אבני הכותל. ה-NFT אמור היה להיות הדמיה של אבן ספציפית מהכותל, ולכלול גם פעילות של הקהילה בדמות תפילה בישיבה מוכרת. מיד לאחר ההנפקה, התגלעה מחלוקת משפטית. הטענה הייתה שהצילומים של האבנים בכותל נעשו שלא כדין.

מכאן עולה השאלה, מה הוא בכלל מעמדו של אותו NFT שנטבע על בסיסם. השאלה איננה יחודית רק למקרה אבני הכותל, למעשה, התפתחות ה-NFT (כלומר, אסימון חסר תחליף - Non-fungible token) מעלה שאלות משפטיות רבות. ה-NFT הוא רק היבט אחד של מהפכת הבלוקצ'יין, שמאתגרת את הרגולטורים, את הבנקים המרכזיים, וגם את המשפטנים. כולם מנסים להתמודד עם מושגים ומכשירים חדשים וצורות התאגדות חדשות, כאשר כל אלה מייצגים תפיסת עולם שונה ממה שהכרנו - תפיסה ששמה את הביזור והוויתור בידי המתווכים במרכז.

מבין כל היישומים של הבלוקצ'יין, מהפכת ה-NFT היא זו שהנגישה את הטכנולוגיה לקהל הרחב, ועל הדרך היא גם מאתגרת את התפיסות המשפטיות המקובלות של זכויות יוצרים ובעלות, ויוצרת הפרדה בין השניים. ההפרדה מובילה לכך שלא ברור לעיתים מה בעצם רוכש אותו אדם אשר רכש את ה-NFT.

מה זה NFT?

ראשי תיבות של אסימון שאיננו בר תחליף, כלומר, אסימון קריפטוגרפי ייחודי, שלא ניתן להמיר אותו באחר זהה לו ושלא ניתן לזייף. הייחודיות של האסימון מאפשרת מגוון שימושים בו מהנפקה של יצירות אמנות, ועד לשימוש בו ככלי הצבעה

חזון הביזור מול עיקרון הבעלות

נתחיל דווקא בפן הפילוסופי: החזון מאחורי עולם הבלוקצ'יין הוא ביזור: כלומר, להוציא את השליטה מאדם או מגוף מסויים. שלא יהיה אדם ששולט ברשת האינטרנט, בעולם הפיננסי או אפילו בתמלוגים. הכול חופשי, פתוח, של כולם. ההחלטות בפרויקטים הגדולים של הבלוקצ'ין נערכות באמצעות זכויות הצבעה שמוצמדות למטבעות, כך שמי שמחזיק במטבע, משתתף למעשה בקביעת עתיד הפרויקט. ה-NFT דווקא סובב סביב רעיון הבעלות: מי שקונה NFT, קונה בעלות על משהו. מה המשמעות של אותה בעלות? כאן כבר צריך לצלול לאותיות הקטנות.

"למעשה מה שכולל ה-NFT נקבע בהסכם הרכישה. לפעמים הוא מופיע כנוסח סטנדרטי במרקטפלייס שבו מתבצעת המכירה, לפעמים הוא יותר ספציפי, אבל אם אתם רוצים להבין עד הסוף מה בעצם רכשתם, זה מופיע שם. אם אתם קונים, נניח, NFT של תמונה, אין לכם בעלות או זכויות יוצרים על התמונה עצמה, אלא על ההטבעה הדיגיטלית שלה, שלגביה יש לכם זכות שימוש מוגבלת שמאפשרת לכם להציג את ה-NFT, אבל בזה זה מסתכם. כלומר כל עוד בהסכם ה-NFT לא נקבע שאתם מקבלים את התמונה עצמה ויכולים לעשות איתה כל מה שאתם רוצים, כולל להשמיד אותה, יש לכם סוג מסויים של יכולת שימוש", מציין עו"ד שאול אדרת, מוביל מחלקת הבלוקצ'יין במשרד עו"ד שבלת.

הפיצול הזה, לדבריו של עו"ד אדרת, יכול לגרום תופעות בעיתיות, "למשל, אם אמן הנפיק יצירה שלו ב-NFT, מה בעצם קנית? יש לך לינק שמוביל ליצירה הזו. מה קורה אם האמן מחליט להוריד את היצירה? עם מה נשארת, עם לינק שלא מוביל לשום מקום? מה בעצם הזכות שלך במקרה הזה? ומה בעצם הערך של ה-NFT?". נציין כי בעבר הונפק NFT על יצירה של האמן בנקסי, ולאחר מכן היצירה המקורית נשרפה כדי להעלות את השווי של ה-NFT.

רגולציה עצמית וגביית תגמולים

עו"ד אדרת מעלה גם את אחת הבעיות שעמדו בבסיס פרוייקט אבני הכותל: מה קורה כשמישהו יוצר NFT על משהו שאין לו כלל זכויות יוצרים בו? אדם קם בבוקר והחליט להנפיק NFT על יצירה שבבעלות אדם אחר?  נזכיר ששאלה זו עמדה גם בלב סכסוך משפטי בין קוונטין טרנטינו ואולפני מירימקס, לגבי הנפקת NFT של התסריט של ספרות זולה. לדברי בני חקק, סמנכ"ל תפעול בטקטונה, דווקא הקהילה יוצרת רגולציה עצמית במקרה זה. "ב-NFT כמו בכל תופעה חדשה, יפרצו גבולות, ואז יחזרו וישמרו עליהם. כיום בבלוקצ'יינים אנחנו רואים את הקהילות מייצרות רגולציה עצמית. אני לא רואה מישהו עושה NFT של מיקי מאוס ומוכר במיליוני דולרים, ומעבר לזה, ניסו בעבר לייצר NFT של הדמויות ריק ומורטי, והקהילה עצמה אמרה שזה לא אמיתי, ולבסוף המרקטפלייס אופן סי הסיר את זה. בבלוקצ'יינים הקהילה מגינה על עצמה".

"צריך לזכור גם שה-NFT צמח בגלל בעיה של זכויות יוצרים, בגלל שאמנים יצרו אמנות והעתיקו אותה, ושכפלו, והם לא זכו ליהנות מהפירות הכלכליים שלה בגלל מבנה תמלוגים בעייתי" אומר יוסי ברנע מנכ"ל טקטונה. כך שלמעשה, יותר מכך שה-NFT הוא בעלות על משהו לא ברור למי שרוכש אותו, הוא יכול לשמש כמנגנון לגביית תגמולים עבור היוצר, בכל פעם שהיצירה מחליפה ידיים. כך קמו המרקטפלייסים הגדולים והחוזים החכמים, והחלו להתחרות ולהחליף את גלריות האמנות ואת סוכני התמלוגים.

ולגבי השאלה האם אותה זכות שימוש ביצירה הדיגיטלית של ה-NFT של קוף או חתול, שווה לעיתים את המחיר שבו הוא נמכר, עונה עו"ד אדרת כי: "רבים ממתעשרי הבלוקצ'יין נשארו עם מטבעות קריפטו שהם לא יכלו להמיר חזרה לכסף ולהכניס למערכת הפיננסית, בשל הגבלות הרגולציה, אז הם חיפשו מה לעשות עם הכסף, וה-NFT הייתה אחת מדרכי ההשקעה, מתוך מחשבה שעד שהרגולציה תסדיר את היכולת להפוך חזרה את הקריפטו לפיאט, הקריפטו יהיה מושקע במשהו ואולי אף יעשה תשואה כלשהי, לכן אנחנו רואים את העלייה הענקית בכסף שזורם ל-NFT. לטעמי, הערך העיקרי ברכישות NFT נמצא דווקא ברכישות של דברים שאתה מעוניין לתמוך בהם מטעמים רגשיים: חברות במועדון, אמן מסויים, קבוצה שאתה אוהד, וכיו"ב".