השקעות ושיתוף פעולה ביטחוני: בנט חותם את ביקורו בבחריין

אחרי שנפגש עם עם המלך חאמד בן עיסא אל ח'ליפה ועם בנו יורש העצר, רה"מ נפתלי בנט סיים את ביקורו בבחריין • בין היתר, נחתם הסכם מחקר ופיתוח בין המדינות, ונידונו בהרחבה סוגיות ביטחוניות • לדברי בנט, הוא לא שולל סיוע צבאי ישיר לבנות בריתה של ישראל במפרץ: "נסייע לידידינו בחיזוק השלום, הביטחון והיציבות אצלם ככל שנתבקש"

רה''מ נפתלי בנט עם מלך בחריין, חאמד בן עיסא אל ח'ליפה / צילום: חיים צח לע''מ
רה''מ נפתלי בנט עם מלך בחריין, חאמד בן עיסא אל ח'ליפה / צילום: חיים צח לע''מ

ראש הממשלה, נפתלי בנט, חותם הערב (ג') את ביקורו בבחריין, בו נפגש בין השאר עם המלך חאמד בן עיסא אל ח'ליפה, עם בנו יורש העצר וראש הממשלה סלמאן בן חמד אל ח'ליפה ועם כמה מהשרים.

במפגש עם שר החוץ, שר התעשייה ושר התחבורה פורסם על חתימת הסכם המחקר והפיתוח בין מדינת ישראל לבחריין. על ההסכם חתמה (מרחוק ובשיחת וידאו) שרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה, אורית פרקש הכהן ושר התעשייה, המסחר והתיירות הבחרייני, זאיד בן ראשד אל-זיאני. בנט בירך על חתימת ההסכם ואמר כי מטרת שתי המדינות כעת היא ליצוק תוכן לתוך הסכמי אברהם בסחר ובקידום הכלכלות של שתי המדינות. ראש הממשלה והשרים שוחחו בין השאר על הדרכים למיצוי היתרונות הגיאוגרפיים בין ישראל ובחריין, בין השאר, לצורך תנועת סחורות בין אסיה לאירופה.

הסכם השת"פ קובע בין השאר כי הרשות לחדשנות תפעל לקדם מול הבחריינים שיתוף פעולה במחקר ופיתוח וכן בפיילוטים של חברות ישראליות בתחומים בעלי עדיפות לשני הצדדים כגון: טכנולוגיות אקלים, התייעלות אנרגטית, מסחר אלקטרוני, ייצור מתקדם וכדומה. הרשות תפעל לאתר אתגרים והזדמנויות לפיילוטים של טכנולוגיות ישראליות חדשניות בבחריין. לאחר איתור אתגרים אלה יפורסמו קולות קוראים בתחומים שזוהו על מנת לאפשר לחברות להגיש הצעות לשותפים הבחריינים.

"נכס אסטרטגי ליחסי החוץ שלנו"

פרקש הכהן אמרה במעמד חתימת ההסכם כי להייטק הישראלי שם עולמי, חוצה גבולות ויבשות. לדבריה, מדובר ב"נכס אסטרטגי ליחסי החוץ שלנו. ההסכם יוצר פלטפורמה לשיתופי פעולה עסקיים וטכנולוגיים, לצד היכרות אישית בין אנשים משני העמים. צעירים ישראלים מתעשיית ההייטק הישראלית יגיעו לבחריין ויכירו את אנשי העסקים המקומיים".

בהודעת לשכתה של פרקש הכהן נאמר כי בד בבד יחל המשא ומתן לגיבוש הסכם הגנה על השקעות בין משרדי האוצר בשתי המדינות. ההסכם יאפשר את הגדלת זרם ההשקעות ההדדי בין המדינות על ידי יצירת מסגרת ודאות וביטחון למגזר העסקי, וכך יהווה כלי חשוב לחיזוק הפעילות הכלכלית בין המדינות.

חתימת הסכם המחקר והפיתוח בין מדינת ישראל לבחריין / צילום: משרד החדשנות המדע והטכנולוגיה
 חתימת הסכם המחקר והפיתוח בין מדינת ישראל לבחריין / צילום: משרד החדשנות המדע והטכנולוגיה

בפגישות בנט בבחריין נידונו בהרחבה סוגיות ביטחוניות ואסטרטגיות. בחריין, שבה רוב שיעי, סובלת מעידוד וסיוע של איראן לקבוצות אופוזיציה, מקצתן קבוצות טרור. בשל כך נכונותה לקשר ביטחוני עם ישראל נרחבת בהרבה מזו של האמירויות. בחודש שעבר חתם שר הביטחון בני גנץ על הסכם לשת"פ בטחוני עם בחריין ובין השאר סוכם על הצבת קצין תיאום של צה"ל בממלכה.

יורש העצר וראש ממשלת בחריין, סלמאן בן חאמד אל ח'ליפה אמר לבנט כי ההישג ההיסטורי של הסכמי אברהם מאפשר לראות "מזרח תיכון רחב יותר, חופשי מסכסוכים, המבוסס על עקרונות של כבוד הדדי, הבנה ואחריות משותפת כלפי ביטחון האזור כולו".

בנט נפגש גם עם מפקד הצי החמישי של ארה"ב בבחריין, תת-אדמירל בראד קופר. נמל הבית של הצי החמישי שוכן בבחריין, וחיל הים של ישראל השתתף לאחרונה בתרגילים עם הצי השישי וחילות ממדינות נוספות, ובהן סעודיה.

בנט לא שלל סיוע צבאי ישיר של ישראל לידידותיה במפרץ

בראיון לעיתון הבחרייני אל איאם הרחיב בנט על סוגיית איראן ובין השאר אמר: "ישראל ובחריין מתמודדות שתיהן עם אתגרי ביטחון גדולים, שנובעים מאותו מקור - הרפובליקה האיסלאמית באיראן המערערת את היציבות בכל האזור. היא תומכת בארגוני טרור הפועלים באזור שלכם ובאזור שלנו, במטרה אחת - להרוס את המדינות המתונות, הדואגות לעמיהן, ליציבות ולשלום, ולהציב במקומן ארגוני טרור צמאי דם. אנו לא נאפשר זאת. אנו נלחמים באיראן ובשלוחותיה באזור כל יום, ונסייע לידידינו בחיזוק השלום, הביטחון והיציבות אצלם ככל שנתבקש".

בנט לא שלל סיוע צבאי ישיר של ישראל למדינות ידידות במפרץ. "ישראל היא כוח צבאי-אזורי משמעותי ויש לה יכולות מבצעיות חסרות תקדים באוויר, בים וביבשה. אנו מעוניינים להרחיב את שיתוף הפעולה שלנו עם ידידותינו באזור בכדי לחזק את היציבות והביטחון בו".

על הובלת ארצות הברית לחזרה להסכם הגרעין אמר: "הנשיא ביידן הוא ידיד אמת של ישראל מזה למעלה מ-50 שנה והוא מבין היטב את צרכי הביטחון שלנו. אנו סבורים שהסכם עם איראן יהיה טעות אסטרטגית, משום שהוא יאפשר לה לשמור על יכולותיה הגרעיניות ולקבל מאות מיליארדי דולרים, שיתדלקו את מכונת הטרור שלה, שפוגעת בכל כך הרבה מדינות באזור וגם בעולם".

במקביל: התחממות ביחסים עם טורקיה

גורם מדיני בכיר אמר בשיחה עם הכתבים הנלווים למסע ראש הממשלה בבחריין כי התחממות היחסים עם טורקיה הביאה בין השאר לפעילות טורקית נגד טרור המופנה לישראל. לדבריו, ההתחממות נעשית בזהירות רבה, ונעשות מחוות מצידנו ומהצד השני אפשר לראות התגברות של פעילות טורקית נגד טרור בשטחם, והכוונה לטרור שקשור לישראל, כמובן.

באשר למצב בירושלים אומר הגורם: "האחריות שלנו כמדינה זה להחזיר את הביטחון לכל אזרח ישראלי ואת זה אנחנו עושים. לצד זה, יש אחריות למנוע הסלמות שיכולות למנוע דברים קשים מאוד. בשומר החומות נהרג ילד בן 6, יש מחיר לסבב. לפעמים נצטרך לצאת לסבב, אני לא אומר שלא, אבל כשאני רואה את כסיף ובן גביר וטיבי אני יודע היטב מה מביא אנשים לשם, וזה לחמם, לשרוף את המועדון. אני לא שש למלחמות אבל אם צריך אנחנו מוכנים, ירושלים היא מקום רגיש ואנחנו צריכים לעמוד על הביטחון של תושבי השכונה היהודים שחטפו שמה".

בעניין שיחות הגרעין בוינה אמר הגורם המדיני כי אף שהשיחות במצב מתקדם, ישראל לא מוותרת. "אנחנו עושים מאמצים כבירים גם בימים אלה, בדרכים שאני חושב שהן הכי אפקטיביות כדי להשיג את המטרה שלנו. אני לא יודע מה יהיה ואני גם לא יודע עד הסוף. אני חושב שההסכם הזה יפגע בנו וזה לא טוב", אמר. 

לדבריו, מוקד הביקור היה הפגישה עם המלך שבה נדונו שיתופי פעולה המתרחבים עם האמריקאים והמדינות המתונות ובעיקר בגזרה הימית ההופכת להיות יותר ויותר משמעותית. "כל המדינות המתונות מתמודדות עם אתגרים דומים, ובשיחות עם המלך היינו מעשיים מאוד באשר למצב הגיאו-אסטרטגי באזורנו", הוסיף הגורם.