"בוני וקלייד" של הקריפטו הוכיחו: עולם ההשקעות הוא כבר חלק מהשואו ביזנס

פרשת "בוני וקלייד של עולם הקריפטו" מציגה עד כמה הגבול הדק בין עולם העסקים לעולם הבידור טושטש במהלך השנים האחרונות • רק כשהשקעות הופכות לבידור, דמויות כאלה יכולות לשגשג ולהפוך לאנשי עסקים לגיטימיים

הת'ר מורגן תחת הפרסונה Razzlekhan / צילום: Reuters, EyePress News
הת'ר מורגן תחת הפרסונה Razzlekhan / צילום: Reuters, EyePress News

כשאירווינג ברלין, אחד מגדולי כותבי השירים שהיו בתקופתנו, כתב את הלהיט האלמותי " There’s No Business Like Show Business", הוא לא ידע כמה הוא טעה. אולי זה היה נכון ל־1946, השנה בה נכתב השיר. אולם בעידן הכאוטי כיום, הרבה מאוד עסקים שרחוקים כביכול מעולמות הבידור, הפכו עם הזמן לעסקי בידור בפני עצמם. דברים שקורים בעולם ההשקעות בשנתיים האחרונות, מראים שגם הוא הפך לסוג של "שואו ביזנס" - וזו לא מחמאה.

"בוני וקלייד של עולם הקריפטו" הם הדובדבן האחרון שבקצפת. בשבוע שעבר משרד המשפטים האמריקאי הודיע שתפס את האשמים באחת מפרשיות הלבנת ההון החמורות ביותר אי פעם. בני הזוג איליה ליכטנשטיין והת’ר מורגן חשודים בגניבת והלבנת ביטקוין בשווי 4.5 מיליארד דולר. בני הזוג מואשמים שפרצו בשנת 2016 למערכת של חברת ביטפינקס, גנבו 119,754 ביטקוינים והלבינו את הכסף. התקשורת הצמידה לשניים בחדווה את הכינוי "בוני וקלייד".

פרשת "בוני וקלייד של הקריפטו" מוכיחה עד כמה הגבול בין עסקי ההשקעות לעסקי הבידור התעמעם עם השנים. המעצר עורר עניין רב לא רק בגלל חומרת הפשע, אלא גם בגלל הבולטות של בני הזוג ברשתות החברתיות.

יותר מדי נורות אזהרה אדומות ובוהקות

כך נראית הצעת נישואין כשקודם כל חושבים איך היא תראה במדיה: ליכטנשטיין מילא את רחובות ניו יורק סיטי בשלטי חוצות עם פרסומות לאלבום שהוציאה. השלטים הללו מופיעים באתר של מורגן, כראוי להצהרת אהבה שהיא בעיקר מהלך יחצ"ני.

במדיה החברתית ליכטנשטיין הגדיר עצמו בתור "יזם טכנולוגי, מגלה עולם וקוסם מעת לעת". יש שיאמרו שלהעלים 4.5 מיליארד דולר זה סוג של קסם. מה שבטוח, אם הוא ואשתו ימצאו אשמים וישלחו למאסר, הם יגלו עולם חדש ושונה מאוד מדירת היוקרה בוול סטריט.

עם כל הכבוד לליכטנשטיין, עיקר תשומת-הלב מופנית לאשתו הססגונית. ביקור בחשבונות הסושיאל של מורגן מגלה נורות אזהרה מהבהבות וגדולות. לנורות האזהרה הללו קוראים בפסיכולוגיה "פיצול אישיות". מורגן תיארה עצמה כך: "יזמת סדרתית, מפתחת תוכנות וראפרית סוריאליסטית". בפועל, זה התבטא בכך שהציגה ברשת שתי דמויות שונות לחלוטין. הראשונה הייתה מקצועית ומכובדת. מקור הלגיטימציה העיקרי שלה היה כתיבת בלוג בעיתון היוקרתי "פורבס". היא פרסמה יותר מ-50 מאמרים מקצועיים לחלוטין.

באחד המאמרים מורגן כתבה: "הביטקוין יהפוך לשיעור בספרי כלכלה על הבועה הקלאסית, המלאה בהונאות". זו עוד נורת אזהרה - מדוע לעשות עסקים בביטקוין עם מישהי שרומזת שהמטבע הוא הונאה? זה מה שקרה בפועל - חלק מהכסף שנגנב הולבן בעסקאות קריפטו.

כשהביזנס הופך לבידור, אז הכול לגיטימי

במקביל לפרסונה המכובדת, מורגן החזיקה באלטר אגו של ראפרית פרועה תחת השם Razzlekhan. היא כתבה ב"פורבס" שהעבודה שחקה אותה, ולכן היא החליטה לפצוח בקריירת ראפ. השירים של מורגן מסווגים בספוטיפיי תחת הנושא "קומדיית אימה". הם כה גרועים, שההגדרה הזו עושה עמם צדק.

הפער העצום בין הפרסונה המכובדת ב"פורבס" לבין הפרסונה Razzlekhan הוא מטריד ומעורר שאלות. זה לגיטימי ורצוי שמנהלים יחזיקו בתחביבים כרצונם. עם זאת, רובינו לא היינו עושים עסקים עם מישהי ששרה על עצמה "I am a fucking bad bitch" לאורך פזמון שלם. בשיר אחר, "בדואית של ורסצ’ה", היא קוראת לעצמה "הקרוקודיל מוול סטריט" ומספרת שהיא אפלה ומוזרה. בספרות זה נקרא "רמז מטרים".

חוץ מזה, מישהי שכל כך עסוקה בעצמה ובניהול דפי הרשת שלה, צריכה לעורר יותר מחשד קל לנרקיסיזם ואפילו פסיכופתיה. על התמונה שבה היא שותה בקבוק בירה עם כף הרגל אני בכלל לא רוצה לדבר.

את כל הרמזים המטרידים הללו מורגן הפיצה בשמחה בכל מקום. לא היה צריך להתאמץ הרבה כדי לראותם. רק כשביזנס הופך לבידור, מישהי כזו יכולה להיחשב כדמות עסקית לגיטימית. רק בעולם שבו הגבולות בין "מותר" ל"אסור", ובין בידור לעסקים התעמעמו לחלוטין, זוג כזה יכול לשגשג. מי שעשה עמם עסקים, סייע ללא ידיעתו בהלבנת כספי הפריצה.

בפרופילים מפוצלי האישיות של מורגן קורה דבר נוסף: מדי פעם האלטר אגו Razzlekhan מצליח להשתלט על מורגן המכובדת ולחשוף את פניה האמיתיות. לדוגמה, היא סיפרה למגזין INC כיצד תחמנה את חברות התעופה וטסה ל-13 מדינות במחלקה ראשונה מבלי לשלם. למעשה, היא התגאתה ביכולות התחמון וההאקינג שלה. כשעושים עסקים עם נוכלים, רוב הסיכויים שיקצו גם אתכם.

כריזמה היא שם המשחק בהשקעות

הרשתות החברתיות השתלטו על החיים של כולנו, זו עובדה, כולל תחומים "כבדים" כמו השקעות. מנהלים כריזמטיים הפכו לסלבס. המודל השקול ובלתי מנקר העיניים של וורן באפט פינה מקומו להערצה של משפיענים אקסטרווגנטיים כמו אדם נוימן ואלון מאסק. מה שקורה כיום בבורסות הוא הזוי, מספיק שמאסק יצייץ מספר מילים בטוויטר והביטקוין יעלה או ירד בחדות.

אלון מאסק / צילום: Shutterstock, Naresh111
 אלון מאסק / צילום: Shutterstock, Naresh111

המשקיע ד"ר פאריק פאטל צייץ: "אם נפלת קורבן להונאת הביטקוין של האישה הזו - מגיע לך". זה מעורר מחשבה. "בוני וקלייד של הקריפטו" הם שיא חדש בתיאטרון האבסורד הדיגיטלי שבו אנו חיים. הרשתות החברתיות הפכו הכול להצגה אחת גדולה, וכולנו משתתפים בה.

הכותבת היא יועצת אסטרטגית, סטוריטלרית ומרצה במכללה למנהל ו-HIT. זוכת פרסי Effie Gold לאפקטיביות שיווקית ו-Product of the Year ב- NAB Show