פרשת NSO: ועדת מררי צפויה לקבוע שישנו כשל רוחבי - אך לא פישינג

הוועדה בראשות המשנה ליועמ"ש עו"ד עמית מררי מצאה ליקוי משמעותי ורוחבי בהתנהלות המשטרה, ששאבה נתונים שלא הותרו לה עפ"י הצו השיפוטי • עם זאת, הדוח של הוועדה צפוי לשלול את עיקר הטענות שפורסמו ב"כלכליסט"

פגיעה בפרטיות / צילום: Shutterstock, Sashkin
פגיעה בפרטיות / צילום: Shutterstock, Sashkin

"צוות מררי", בראשות המשנה ליועמ"ש עו"ד עמית מררי, צפוי להגיש בשעות הקרובות ולכל המאוחר מחר (ב') את מסקנות הביניים לפרשת NSO והטענות לריגול לא חוקי שנעשה על-ידי המשטרה נגד אזרחים, כפי שפורסם בעיתון "כלכליסט". הדוח צפוי לשלול את עיקר הטענות ואת חומרתן. לא נמצא כי המשטרה ביצעה פישינג באמצעות שימוש ברוגלה על-מנת לרגל אחר אזרחים.

ב"כלכליסט" פורסם כי תוכנת פגסוס של NSO הותקנה אצל פוליטיקאים, אנשי עסקים בכירים, מנכ"לי משרדים ממשלתיים, ראשי ערים, מנהלי חברות ענק, עיתונאים, מארגני מחאות מכל סוג ומין כמעט, יועצי ראש הממשלה ובני משפחתו.

על-פי התחקיר, אנשי צוות המ"מ (מבצעים מיוחדים) בחטיבת הסייבר-סיגינט המשטרתית חודרים במשך שנים באופן סמוי וללא צווים מבית המשפט באמצעות פגסוס לטלפונים של אזרחים ומשתלטים עליהם בלי היתר בחוק לעשות זאת ובלי צו מבית משפט, מתוך הבנה כי שופטים לא יאשרו התנהלות כזו. 

כאמור, הצוות,הכולל מומחים מהשב"כ והמוסד בראשות עו"ד עמית מררי, לא מצא אינדיקציה לטענות הללו, זאת תוך בחינה של כל השמות שהוזכרו בתחקיר של "כלכליסט". בין היתר הוזכרו בתחקיר שמות כגון העיתונאי אבירם אלעד, מנכ"ל וואלה אילן ישועה, מנכ"לי משרדי הממשלה כגון אמי פלמור, קרן טרנר-אייל ושי באב"ד ועוד.

הסיפור עורר סערה רבתי וקריאות להקמת ועדת חקירה ממשלתית או ממלכתית, אולם סדרת בדיקות, בתחילה של המשטרה עצמה ואחר-כך של גורמי המקצוע בצוות מררי, לא מצאו לכך בסיס, לאחר שבחנו את העניין גם מול המשטרה וגם מול "רישום הפעולות" שנמצא במאגר השמור של NSO ושאינו נגיש לאיש.

המשטרה שאבה נתונים שלא הותרו לה על-פי הצו

אולם הוועדה מצאה גם ליקוי משמעותי ורוחבי. מסתמן כי הוועדה תציין כי הייתה חריגה רוחבית כאשר המשטרה פנתה לבית המשפט וקיבלה צו שיאפשר לה האזנה להודעות וואסטאפ ואימייל שיישלחו אונליין, חטיבת הסיגינט בפועל שאבה נתונים שלא הותרו לה על-פי הצו השיפוטי. נראה כי החומר שנשאב כלל רשימת אנשי קשר אשר שמורים בטלפון הפרוץ וכן נתונים נוספים. יש לציין כי לא נשאב כל המידע שבטלפון.

בין האנשים ש"זכו" לכף שהטלפון שלהם נפרץ והמשטרה שאבה מידע שחרג מההיתר שהתקבל על-פי הצו, נמצא מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר, שלמה פילבר, אשר חתם בהמשך על הסכם עד מדינה בתיק 4000.

יש לציין כי צוות מררי יבהיר כי לא נמצא שנעשה שימוש בחומר שנשאב בניגוד לצו, והוא לא הועבר לרשות היחידה החוקרת. המשטרה טוענת להגנתה כי מדובר בשאיבה אוטומטית על-ידי התוכנה שלא נעשתה בה כל שימוש, ומשום כך אין היא חורגת ממגבלות הצו. נראה כי המשנה ליועמ"ש מררי לא תקבל את הפרשנות של לימוד הזכות המשפטי של המשטרה על עצמה.

אולם כאמור, גולת הכותרת מבחינת צוות מררי היא שלא נמצא שבוצעה חדירה/פריצה באמצעות אף רוגלה לאף אחד מהרשימה הארוכה של הבכירים שהוזכרו בתחקיר "כלכליסט".