אחרי שירד ב-40% מהשיא, הביטקוין יראה שוק שורי נוסף רק ב-2024?

מחיר הביטקוין רחוק כבר ביותר מ-40% מהשיא שרשם בנובמבר האחרון, ודו ג'ון, מייסד בורסת הקריפטו הגדולה Huobi, לא אופטימי באשר לקצב ההתאוששות שלו • צופה שתקופת העליות הבאה תגיע רק בעת אירוע החציה (Halving) הבא - שיקרה בסוף 2024

ביטקוין / צילום: Shutterstock
ביטקוין / צילום: Shutterstock

כשלושה חודשים חלפו מאז שמטבע הביטקוין הגיע לשיא כל הזמנים כששערו כמעט והגיע ל-68 אלף דולר בנובמבר האחרון, כשמאז איבד מעל ל-40% מערכו - שהם כ-30 אלף דולר. כעת, דו ג'ון (Du Jun), מייסד שותף של Huobi, אחת מבורסות המטבעות הקריפטוגרפיים הגדולות בעולם, משדר פסימיות באשר לקצב התאוששות המטבע - וצופה כי השוק השורי לא ישוב עד סוף 2024 או תחילת 2025.

ג'ון אמר ל-CNBC ששוק השוורים של הביטקוין קשור לתהליך החצייה (Halving) שמתרחש כל ארבע שנים ומצמצם בחצי את התגמול שמקבלים כורי מטבעות הביטקוין. את התגמול מקבלים הכורים בתמורה להפעלת מחשבים מיוחדים ורבי עוצמה שפותרים חידות מתמטיות מורכבות כדי לאמת עסקאות ברשת הביטקוין. 

החצייה האחרונה התרחשה במאי 2020, אז עמד מחירו של הביטקוין על כ-10 אלף דולר, וכחצי שנה מאוחר יותר החלה נסיקתו. בנובמבר 2020 עלה שער המטבע ל-18 אלף דולר, בינואר 2021 הוא כבר נסק ל-40 אלף דולר ובמרץ חצה את רף ה-60 אלף דולר. מאז ירד, עלה וירד עד שכאמור בנובמבר הגיע לשיא כל הזמנים של כ-68 אלף דולר. מאז המטבע מחק מעל 40% מערכו והוא נסחר הבוקר תמורת פחות מ-39 אלף דולר. 

אירוע חצייה נוסף קרה בשנת 2016, אז ערכו של המטבע היה פחות מאלף דולר. בשנה שלאחר מכן, הביטקוין הגיע למה שהיה אז שיא מפתיע של כ-10 אלף דולר.

לדברי ג'ון, "אם המעגל הזה יימשך, אנחנו נמצאים כעת בשלב מוקדם של שוק דובים", כך לפי תרגום CNBC של הערותיו במנדרינית. "קשה לחזות בדיוק כי יש כל כך הרבה גורמים אחרים שיכולים להשפיע גם על השוק - כמו סוגיות גיאופוליטיות כולל מלחמה או נגיף הקורונה", אמר. "לפי המעגל הזה, רק בסוף 2024 עד תחילת 2025 נוכל לברך על השוק השורי הבא בביטקוין".

ויטליק בוטרין, מייסד שותף של פלטפורמת הבלוקצ'יין את'ריום, אמר לאחרונה בראיון לבלומברג שעולם הקריפטו עשוי להפיק תועלת מהנסיגה הנוכחית במחירי המטבעות. "האנשים שעוסקים בקריפטו, ובמיוחד בבניית דברים, רבים מתוכם מברכים על השוק הדובי", אמר. לדבריו, "הם מקבלים בברכה את השוק הדובי כי כשיש תקופות ארוכות של עליית מחירים, זה כמובן משמח רבים - אבל זה גם מזמין הרבה תשומת לב ספקולטיבית לטווח קצר".