זו לא בדיחה: אדיר מילר ישיב לרשות המסים מענקי קורונה בהיקף של 400 אלף שקל

ההוצאות הקבועות של חברת אדיר מילר שבבעלות הקומיקאי המפורסם היו 46,313 שקל בשנת 2020, והמענק שביקש היה גבוה יותר מפי 16 – 744,824 שקל • רשות המסים דרשה החזר, ותקבל

אדיר מילר / צילום: ערוץ קשת 12, מתוך מופע האלתורים
אדיר מילר / צילום: ערוץ קשת 12, מתוך מופע האלתורים

הסטנדאפיסט אדיר מילר צחק לא מעט על ענייני קורונה בשנתיים האחרונות, פרסם סרטונים הומוריסטיים ואפילו העלה סרטון שבו הוא מסביר למה הוא "חי את החלום" כשנדבק בקורונה, אך מההחלטה הבאה הוא כנראה פחות משועשע: ועדת הערר לענייני קורונה במשרד המשפטים קבעה כי מילר יידרש להשיב לרשות המסים מענקי קורונה בהיקף של כ-400 אלף שקל שקיבל ביתר.

ההחלטה ניתנה לאחר שהסטנדאפיסט המפורסם קיבל מרשות המסים מענקי השתתפות בהוצאות החברה בבעלותו, בהיקף של כ-368 אלף שקל, בעבור החודשים מרץ-אפריל 2020, בהם בוטלו הופעותיו. בהמשך הגיש מילר בקשות לקבלת מענקים בעבור חודשים נוספים, אלא שאז טענה רשות המסים כי הוא אינו זכאי למענקי השתתפות בהוצאות, כיוון שהוצאות החברה נמוכות בעשרות אחוזים מהמקדמות בעבור המענקים שכבר קיבל. אז גם שיגרה רשות המסים למילר מכתב דרישה להחזר המקדמות.

הדרישה למילר שוגרה במסגרת מעל 160 אלף הודעות ששיגרה הרשות להחזר מענקי קורונה שניתנו ביתר לעשרות אלפי עסקים, שקיבלו מענקים בהיקף של כ-25 מיליארד שקל. בהודעות ששוגרו אפשרה רשות המסים לעסקים להחזיר מענקים באופן "וולנטרי", תוך פריסת החוב ל-15 תשלומים, בטרם היא תפעל בעצמה לגביית המענקים ששולמו לגישתה ביתר. חלק מבעלי העסקים החזירו את המקדמות ואת המענקים שקיבלו ביתר, ואחרים נכנסו למחלוקת מול רשות המסים על דרישת ההחזר, בין היתר בטענה כי אינם צריכים להחזיר את הכספים, וכי הם זכאים לכל הסכום שהתקבל אצלם.

מילר, קומיקאי המתפרנס מהופעות סטנד-אפ, נמנה עם הקבוצה השנייה. החברה בבעלותו הגישה בקשות למענקי הוצאות קבועות לחודשים מרץ-אפריל 2020, יולי-אוגוסט 2020, ספטמבר-אוקטובר 2020, ינואר-פברואר 2021 ומרץ-אפריל 2021 ובהתאם לחוק התוכנית לסיוע כלכלי (נגיף הקורונה החדש). בנוסף הגישה החברה בקשה למענק בעד פגיעה ממושכת.

בקשותיו של מילר למענק בגין תקופת הזכאות מרץ-אפריל 2020 התקבלה, והוא קיבל בגין חודשיים אלה מענק בסך של 367,734 שקל. מנגד, בקשתו למענקים בעבור החודשים יולי-אוגוסט 2020 נדחתה, וזאת לאחר שרשות המסים בדקה את מאזן הבוחן של החברה בבעלות, ומצאה כי המענק שהתקבל לתקופת הזכאות מרץ-אפריל 2020 לבדו גבוה משמעותית מסף ההוצאות הקבועות של החברה.

השגה שהגיש מילר על ההחלטה בעניין החודשים יולי-אוגוסט 2020 נדחתה אף היא. רשות המסים ציינה בהחלטה כי הפעילה את סמכות המנהל להתערב בנוסחת חישוב ההוצאות הקבועות, וזאת לאחר שבדקה את ההוצאות של החברה בשנת 2020 ומצאה כי הן מסתכמות ב-46,313 שקל לשנה כולה.

בהחלטה פירטה רשות המסים את סעיפי ההוצאה שבהם הכירה כהוצאות קבועות ואשר על בסיסם חושב הסכום. רשות המסים הדגישה כי מטרת המענק היא השתתפות בהוצאות קבועות, וכי הגדלת סכום המענק מעבר להוצאות הקבועות בעסק אינה מקיימת את תכלית החוק.

על החלטות אלה, והדרישה כי יחזיר את רוב סכום המענקים שקיבל, ערער אדיר מילר.

בערר שהגיש לוועדת הערר לענייני קורונה, טען מילר כי החברה איבדה את הכנסותיה עקב הגבלות הקורונה, והביע תמיהה על כך שעסק שנפגע עקב הקורונה אינו מקבל מענק בהתאם לחוק. בא-כוחה של חברת אדיר מילר טען כי רשות המסים פירשה את החוק בצורה מעוותת, אינטרסנטית וצרה, ויש לקבוע כי המענקים ישולמו לפי הנוסחה שעליה הורה המחוקק. החברה טענה כי את הסמכות לשנות את הנוסחה יש להפעיל רק לטובת העסק, לצורך העלאת גובה המענק, ולא להפך.

בנוסף טענה חברת אדיר מילר כי חישוב ההוצאות הקבועות לפי המאזן מוביל לתוצאה מעוותת, כיוון שרווחי ההופעות של הסטנדאפיסט משולמות לאחר קיזוז עמלה של משרד האמרגנות, ויש להביא בחשבון את ההוצאות המשולמות על-ידי משרד האמרגנות המקוזזות מההכנסות בפועל.

דרש 725 אלף שקל - פי 16 מההוצאות בפועל

בתגובה לכך טענה רשות המסים כי מטרת המענק אינה פיצוי בגין אובדן רווח, אלא סיוע בהוצאות הקבועות. הרשות ציינה כי הסמכות להתערב בנוסחת חישוב מענק ההוצאות הקבועות של העסק מופעלת כאשר קיים פער משמעותי בין סכום ההוצאות לבין סכום המענק - בהתאם לתכלית המענק ובהתאם ללשון החוק.

הרשות הדגישה כי אדיר מילר ביקש מענקים בסך כולל של 724,844.78 שקל - סכום שהוא פי 16 מגובה הוצאותיה הקבועות לשנת 2020, וכי גם המענק ששולם לתקופת הזכאות מרץ-אפריל 2020 הוא כמעט פי 8 מגובה הוצאות הקבועות.

לגבי ההוצאות המושתות על חברת האמרגנות, טענה הרשות כי מדובר בהוצאות משתנות, שכן מדובר בעמלה המהווה נגזרת של ההכנסות מהופעות, ובהיעדר הופעות - הוצאה זו נחסכת.

רשות המסים הסכימה להכיר בזכאותו של מילר למענק פגיעה ממושכת, בסך של 44,128 שקל, ולקבוע כי סכום זה יקוזז מהמקדמות שעל החברה להשיב לה.

דייני ועדת הערר לענייני קורונה, היו"ר עו"ד ערן עסיס וחברת הוועדה רו"ח טניה חכמון, דחו את טענותיו של אדיר מילר נגד שלילת המענקים והדרישה להחזר. הדיינים ציינו כי "באופן כללי, רשות המסים נוקטת גמישות רבה מדי בהחלטה לסטות מן הנוסחה ולקבוע את גובה המענק לפי ההוצאות הקבועות בפועל", כפי שהם קבעו בהחלטה בעניין אינקוגניטו מוסיקה, אך מיד הוסיפו כי דווקא המקרה של אדיר מילר הוא מהמקרים המובהקים שבהם הרשות הייתה צריכה להתערב בנוסחה.

המחלוקת שהגיעה לוועדת הערר אינה על עצם קיומה של סמכות מנהל המסים להתערב בגובה ההוצאות הקבועות, הקבועה במפורש בחוק, אלא על שיקול-הדעת בהפעלתה. הוועדה קבעה בהחלטה הקודמת כי ניתן להצדיק את הפעלת הסמכות לבחון את ההוצאות הקבועות בפועל באחד משני המקרים הבאים: הראשון הוא מקרה שבו רשות המסים מוצאת, על סמך הנתונים העומדים בפניה, כי חישוב המקדם בהתאם לנוסחה ייצור עיוות, ויש לחשב את ההוצאות הקבועות בפועל; המצב השני הוא במקרה שבו התברר בדיעבד כי הפער בין ההוצאות הקבועות בפועל לבין המענק המבוקש הוא פער קיצוני ומופרז.

פער קיצוני ומופרז

"אין ספק כי המקרה שלפנינו מדגים בצורה ברורה מהו פער קיצוני ומופרז", כתבו הדיינים בהחלטה. "ההוצאות הקבועות של חברת אדיר מילר, כפי שרשות המסים עמדה עליהם, הן בסך של 46,313 שקל, ואילו המענק המבוקש הוא פי 16 - 744,824 שקל. כפי שהובהר בעניין אינקוגניטו מוסיקה, המענק נועד לסייע לעסקים המתקשים לשמור על המשכיות עסקית, והוא אמור לסייע בכיסוי ההוצאות הקבועות. עסק שההוצאות הקבועות שלו הן בשיעור נמוך כל-כך, אינו מתקשה לשמור על המשכיות עסקית - במקרה כזה, מענק בגובה מאות רבות של אלפי שקלים יהא מופרז ומעוות ולא יעלה בקנה אחד עם תכלית החוק".

הדיינים הוסיפה כי אין אפשרות לקבוע מסמרות בשאלה איפה בדיוק עובר הגבול, ומהו היחס המדויק שממנו ואילך ייחשב הפער כקיצוני ומופרז - אך ציינו: "ברור לנו שמקרה זה נמנה עם המקרים יוצאי הדופן שבהם חישוב המענק לפי ההוצאות הקבועות הוא מוצדק.

בהחלטה צוין כי רשות המסים לא הבהירה מדוע מלכתחילה פנתה לברר מהן ההוצאות הקבועות של החברה בבעלות אדיר מילר. עם זאת, בהחלטה צוין כי עיון בדיווחי המע"מ של החברה עשוי לספק הצדקה העומדת בפני עצמה לבחינת ההוצאות הקבועות - יחס הערך המוסף של החברה, הפער בין ההכנסות לבין התשומות המדווחות, נע בין 97% ל-99% בשנים 2019-2020. "מדובר בנתון יוצא דופן וחריג, העשוי להעיד על כך שהוצאותיה של החברה הן שוליות ונמוכות ביותר ביחס להכנסותיה, ומכאן ממילא מתעורר גם החשש שחישוב המענק לפי הנוסחה הקבועה בחוק יוביל לעיוות", נכתב בהחלטה.

עוד צוין בהחלטה כי המענק הכולל שקיבלה חברת אדיר מילר ממילא גבוה בהרבה מההוצאות הקבועות שלה, וגם לגבי תקופת הזכאות מרץ-אפריל, יכלה רשות המסים לעשות שימוש בסמכות לחשב את המענק לפי ההוצאות הקבועות של החברה בפועל - וכך גם לקבל חזרה מאות אלפי שקלים שככל הנראה שולמו ביתר - והיא לא עשתה כן.

"הפער הוא גבוה אף יותר - ההוצאות הקבועות שחישבה המשיבה הן לגבי שנת 2020 בכללותה. הבקשות למענקים נסובות על 3 תקופות זכאות בלבד שבהן חלה ירידת מחזורים בשיעור הנדרש, ולפיכך ההוצאות הקבועות בתקופה זו הן מחצית מהסכום שצוין. לפיכך, גם הפער בין גובה ההוצאות הקבועות בתקופות הזכאות לבין המענק המבוקש בתקופות אלה הוא למעשה גבוה פי 2 מכפי שצוין לעיל (פי 32)", נכתב בהחלטה, ונקבע כי "המענק הכולל שקיבלה חברת אדיר מילר ממילא מכסה מעל ומעבר להוצאותיה הקבועות, והחלטת רשות המסים להפסיק את המענקים מכאן ואילך בלבד היא מאוזנת ואף מיטיבה עם החברה".

בנסיבות קבעו דייני הוועדה כי רשות המסים צדקה בכך שלא שילמה מענקים נוספים לחברת אדיר מילר. לצד זאת, התקבלה טענת חברת אדיר מילר כי היא זכאית למענק פגיעה ממושכת, בסך של 44,128 שקל, הנגזר מהמענק שהיא קיבלה בפועל. סכום זה יקוזז מסכום ההחזר שנדרשת החברה להעביר למדינה.