דרך בתי השקעות, או באמצעות הבנקים: כל הפעולות בדרך לחשבון מסחר עצמאי

מאז הגיחה הקורונה לחיינו, המסחר העצמאי תפס תאוצה, בעיקר בקרב הדור הצעיר • אילו סוגי עמלות קיימות במסחר מסוג זה, מה יתרונותיו על פני השקעה דרך מכשירי חיסכון מובנים, ומתי יוביל לאירוע מס? • ניהול הכסף המשפחתי: כתבה רביעית בסדרה

כל הפעולות בדרך לחשבון מסחר עצמאי / אילוסטרציה: Shutterstock
כל הפעולות בדרך לחשבון מסחר עצמאי / אילוסטרציה: Shutterstock

בכתבות הקודמות על בסדרה דיברנו על ניהול הכסף לטווח זמן בינוני־ארוך, ועל ההבדלים בין ניהול במכשירים מובנים לניהול עצמאי. היום נרחיב על הצד הטכני של הניהול העצמאי באמצעות חשבון מסחר, ובכתבה הבאה נדבר על עקרונות לבניית ההשקעות בתיק מסחר עצמאי.

בעבר, עיקר הניהול נעשה במכשירים מובנים, או דרך תיק המנוהל על ידי יועץ. השינוי הגדול הגיע בתקופת הקורונה, אז המסחר העצמאי תפס תאוצה. בבתי ההשקעות מכנים את תקופת הקורונה "המפץ הגדול", כאשר לאט לאט, לצד חסכונות במכשירים מובנים, הציבור - בעיקר הדור הצעיר - הבין את היתרונות בהשקעה עצמאית, ובחסות עודף הזמן של תקופת הקורונה, גם למד להתנסות בכך.

איך עושים זאת בפועל? הדבר הראשון שצריך לעשות הוא לפתוח חשבון מסחר. את זה אפשר לעשות באחד מבתי ההשקעות, באחד מהבנקים, או באמצעות ברוקרים זרים. בכתבה הזו נתמקד בחשבונות מסחר בבנקים או בבתי ההשקעות. החשבון מאפשר גישה למערכת מסחר וביצוע פקודות. בעת פתיחת החשבון, בחלק מהמקומות מקבלים מידע או קורס שכולל גם הדרכה על פקודות המסחר השונות שיש להכיר לפני תחילת המסחר.

בנקים לא דורשים סכום מינימלי, בתי השקעות כן

ככלל, בחשבון מסחר בבנקים אין צורך בסכום מינימלי ואפשר גם לרכוש מניות בסכומים נמוכים. כדאי לנצל זאת על מנת ללמד בני נוער איך מתנהגות השקעות לטווח ארוך על ידי רכישה של מספר מניות או תעודות סל בודדות, ומעקב אחריהן.

בבתי ההשקעות, לעומת זאת, יש צורך במינימום העברה לשם פתיחת חשבון. ב-IBI ובאקסלנס הסכום עומד על 20 אלף שקל, ובמיטב דש על 15 אלף שקל. "הסכום במגמת ירידה", ציין אושר טובול, מנכ"ל מיטב דש טרייד. "ככל שהטכנולוגיה שלנו משתפרת, כך נוכל להפחית יותר את הסכומים לפתיחת החשבון". עמית גוריון, סמנכ"ל מסחר עצמאי ב-IBI, הוסיף: "צריך גם להדגיש, אם אתם רוצים לקנות מניה מסוימת, המינימום לפתיחת חשבון לא אומר שצריך לשים את כל הכסף על המניה הזו. לאחר העברת הכסף הראשונית, אפשר לפזר אותו בהשקעות כרצונכם".

אילו קריטריונים צריך לקחת בחשבון?

אחד הקריטריונים החשובים ביותר הוא העמלות, עליהן נרחיב בהמשך. ככלל, היתרון העיקרי של מסחר עצמאי על פני השקעה דרך מכשירי חיסכון מובנים הוא הוזלת עלות ההשקעה. לכן, העמלות הן מרכיב משמעותי בהחלטה היכן לפתוח את החשבון. מעבר לכך, ישנה חשיבות רבה גם למערכת המסחר, ובראש ובראשונה האם היא נותנת ציטוטים בזמן אמת.

בנוסף, כדאי להעמיק בפיצ’רים שונים שהגופים מוסיפים למערכת המסחר. "היום הטכנולוגיה הולכת ומשתכללת", אמרה לבנת מזרחי רינסקי, מנכ"לית IBI שירותי בורסה. "יש חשיבות למערכת מסחר מעודכנת ומקיפה, שמאפשרת לכם גם לבנות רשימות מותאמות ולעקוב אחריהן, ומשלבת מידע בעל ערך על השוק".

כמו כן, חשוב לשים לב מהם שעות הפעילות של מוקד התמיכה שעומד לשירות הסוחרים, והאם הוא פעיל רק בשעות המסחר בארץ או גם בחו"ל.

שני סוגי עמלות מרכזיות על הפרק

כעת, נדבר על עמלות. ברכישת ניירות ערך ישראליים וזרים ישנן באופן גס שתי סוגי עמלות: הראשונה, עמלת קנייה ומכירה. השנייה, דמי ניהול או דמי משמורת. מידע על העמלות האלו ניתן למצוא במחשבון הבורסה, שמפרסמת השוואות בשני פרמטרים: השוואה של תעריפי העמלות (מה היא העמלה על פי התעריף שפרסם הברוקר), והשוואה של העמלות ממוצעות (מה הממוצע אותו משלמים הסוחרים דרך אותו הברוקר).

 
  

די לראות את התעריפון אל מול העמלות הממוצעות על מנת להגיע לתובנה הראשונית - לא משנה דרך איפה אתם בוחרים לסחור, קודם כל תתמקחו. גם אם אתם רוצים לסחור בגוף מסוים, שהוא לא הכי זול בהשוואה למתחרים, עדיין הבדלים בין התעריפון לעמלות הממוצעות באותו הגוף הוא משמעותי מאוד. לכן, כדאי למקסם את התנאים שלכם מול הגוף בו אתם בוחרים.

התובנה השנייה ממחשבון העמלות של הבורסה היא שכל פתיחת חשבון באחד מבתי ההשקעות תהיה זולה יותר מפתיחת חשבון דרך הבנקים. למרות זאת, הבנקים שולטים כמעט ללא עוררין על התחום. "אצלנו זה שירות נוסף מכלל שירותים שמקבל הלקוח", הסביר אילן מזור, מנהל דסק מסחר עצמאי בבנק הבינלאומי, מדוע אנשים נוטים לבחור בבנקים. "אנחנו מספקים לו ערכים מוספים כמו כלים תומכי החלטות שיעזרו להחליט אם להשקיע במוצר מסוים, או אפילו אפשרות להתייעץ עם יועץ השקעות כאשר יש תנודתיות בשוק".

אולם, בכל בתי ההשקעות מציינים שמאז החל משבר הקורונה, המגמה משתנה וצעירים בפרט בוחרים לפתוח חשבון דווקא בבתי ההשקעות. לדברי עמית גוריון מ-IBI, לכל פעולה יש עמלה מינימלית, ולאנשים שסוחרים הרבה, בייחוד בניירות ערך זרים, ההבדל בין הבנקים לבין בתי ההשקעות הוא משמעותי. "אנחנו, למשל, מקזזים את העמלות על הפעילות השוטפת מדמי הניהול, כך שבפועל בחודשים בהם מבצעים פעולות קנייה ומכירה, לא משלמים את דמי הניהול", טען גוריון.

יש לציין שעמלת קנייה ומכירה משלמים בעת ביצוע הפעילות, כאשר על פי התעריפון, ישנה עמלת מינימום לביצוע פעולה. במילים אחרות, על כל פעולה בהיקף נמוך מהמינימום, תגבה עמלה גבוהה יותר.

דמי הניהול או דמי המשמורת בבנקים, נגבים פעם ברבעון. נוסף על כך, אם קונים ניירות ערך זרים, ישנה גם עמלה על המרת הכסף למט"ח ותיתכן עמלה "סמויה" בקביעת שער ההמרה. כמו כן, בחלק מהגופים קיימת עמלה שמחושבת גם לפי מספר ניירות הערך שנרכשים, ולא רק על פי השווי שלהם.

אז איך עורכים השוואה של כל העמלות השונות? נסו להעריך האם אתם מתכוונים לרכוש בעיקר ניירות ערך ישראליים או זרים, לבצע פעולות רבות או לקנות מספר ניירות ערך ולהחזיק. יש לזכור שפעולות רבות גוררות עמלות על קנייה ומכירה ששוחקות את הרווח.

לכן, השיקול העיקרי הוא עמלות אלו. אם אתם בוחרים בגוף יקר יחסית, הבינו מה היתרונות שהוא מעניק לכם שמצדיקים את המחיר הגבוה, אחרת, אין שום סיבה שלא לבחור בגוף זול יותר. השוו לעומק לפחות שני גופים בפרמטרים שונים: מערכת המסחר, תמיכה בשעות המסחר, ועמלות, וכן, אל תתביישו להתמקח.

מס על ההפרש בין שער הקנייה לשער המכירה

בעת מימוש נייר הערך שאותו קניתם חל מס רווחי הון על הרווח, כלומר על ההפרש בין שער הקנייה ושער המכירה. אם מכרתם בהפסד, תוכלו להשתמש בהפסדים כמגן מס ולקזז אותם מרווחי הון אחרים. בנקים ובתי השקעות ישראליים יבצעו עבורכם את ניכוי המס, ואילו במסחר דרך ברוקר זר תצטרכו לשלם את המס ולבצע דיווח לרשות המסים. נזכיר, אם החלטתם לשנות רמת סיכון, ומכרתם נייר מסוכן על מנת להחליפו בנייר זול יותר, במסחר עצמאי זה הוא אירוע שיגרור אירוע מס.

כניסה למים העמוקים: להכיר, לבחון ולהשוות

פותחים חשבון, מעבירים כסף, ומתחילים. משקיעים רבים לומדים לעומק את המערכות השונות, הפקודות, חוקרים לעומק את ההבדלים בין המכשירים הפיננסיים השונים, נמצאים בקבוצות פייסבוק, מתדיינים ובינתיים הכסף יושב בעו"ש.

כלומר, יש צורך לעשות שיעורי בית - להכיר את פקודות המסחר, להבין טכנית מה אתם קונים, להשוות ולבחור גוף שעונה על צרכיכם, ובשלב מסוים - פשוט להיכנס למים ולהתחיל. אתם תרוויחו ותפסידו, תעשו בחירות נכונות, וגם כאלו שלא, ותלמדו בתהליך על עצמיכם ועל השוק. לבסוף, עם ניהול כסף מוכוון מטרות ועקבי, ככל הנראה גם תצליחו להשיג תשואה על כספיכם.