מה יכולים NFTs לעשות חוץ מאמנות ובידור

לטוקנים שאינם בני־חליפין יש פוטנציאל בחינוך, בבריאות ולהנעת יוזמות לשינוי חברתי

יצירת NFT / צילום: Shutterstock
יצירת NFT / צילום: Shutterstock

כולם מדברים על NFT. הטוקנים הדיגיטליים האלה - שלרוב קשורים באמנות דיגיטלית ופריטי אספנות, שירים, סרטונים ועיצובים - נמצאים בכל מקום, אבל הם יותר מאשר צורה חדשה של אמנות. למעשה, NFTs עשויים להציע פתרונות, לפחות חלקיים, לכמה מהאתגרים החברתיים.

בפשטות, NFT (טוקן שאינו בר־חליפין) הוא יחידת מידע המאוחסנת בבלוקצ'יין - מאגר מידע של עסקאות שמאורגן ללא צורך בסמכות מרכזית אמינה. בגלל שהם מסתמכים על טכנולוגיית בלוקצ'יין, יש ל־NFTs מאפיינים שהם אטרקטיביים לקונים: ההיסטוריה של כל טוקן מתועדת בבלוקצ'יין וזה מספק הוכחת מקוריות, וכן בעלות על הטוקן. יותר מזה, בלוקצ'יין הופך את ה־NFT לנגיש - הקוד שלהן זמין בחינם, וכל מי שיש לו גישה לאינטרנט יכול להשתמש בטכנולוגיה הזו.

בשנים האחרונות, נעשו ה־NFTs פופולריים באמנות, מוזיקה, גיימינג, ספורט ובידור. NFT שמייצג יצירת אמנות דיגיטלית של האמן ביפל, "Everydays - 5,000 הימים הראשונים", נמכר במכירה פומבית בבית המכירות כריסטי'ס תמורת 69 מיליון דולר בשנה שעברה.

אבל NFTs יכולים גם לשמש כייצוג של נכסים פיזיים כמו זהב או שעון, או מסמכים כמו כרטיסים, תעודות וחוזים. ודווקא שם, בייצוג של דברים שהם מעבר לאמנות ובידור שיש ל־NFT פוטנציאל אדיר.

פרופיל חינוכי

חשבו על חינוך. כיום, תעודות והסמכות לרוב ניתנות ביד ומודפסות על נייר אמיתי. האחסון, אימות והעברת התעודות האלה נעשה גם הוא ברובו באופן ידני וזה הופך אותן לקלות לזיוף. להציג העתק בנייר של תואר לימודי למעסיקים פוטנציאליים יכול להיות מסורבל, ולשלוח גיליון ציונים אקדמי למעסיק פוטנציאלי כרוך לרוב בבקשה מיוחדת מהמוסד שנתן את התעודה ולעתים תשלום של עמלה.

על־מנת להקל על התהליך, מוסדות חינוך יכולים ליצור NFT הקשור לתעודות או להסמכות. ה־NFT יכול לכלול קישור למידע המפורט על הקורסים שנלמדו, וכן מה היו הציונים, מלגות וכו'. בעזרת תארים דיגיטליים חדשים כאלה, מעסיקים פוטנציאלים יוכלו לוודא בבטיחות וביעילות את המקור והמקוריות של תארי מועמדים, ולמועמדים לשפר במידה גדולה את תהליך הפנייה למעסיקים.

סוג כזה של תעודה דיגיטלית יכול גם להשפיע במידה גדולה מהצפוי על קורסים רחבי היקף פתוחים ברשת (MOOCs - massive open online courses). בשנים האחרונות, תעשיית ה־MOOC צמחה באופן משמעותי. כשמספר הסטודנטים גדל, מעקב ואימות תארים שהושגו על־ידי הירשמות ל־MOOCs הפכה לאתגר קשה יותר. בעזרת NFTs ניתן יהיה בקלות לראות איזה קורסים הושלמו בהצלחה. מורים יכולים גם להשתמש בטוקנים דיגיטליים כדי להציג את ההסמכות שלהם, ולתת לתלמידים וודאות ושקיפות לגבי התוכן שהם מלמדים.

אישורים רפואיים

תעשייה נוספת שבה יש ל־NFT פוטנציאל היא מערכת הבריאות, בייחוד נתוני מטופלים. כיום, מפוזרים נתוני המטופלים בכמה פלטפורמות ולעתים קשה לגשת אליהם. כתוצאה מזה, ישנם אמריקאים שעוברים טיפולים לא נחוצים או מיותרים הנובעים מאבחן שגוי בגלל ניהול גרוע של נתוני מטופלים. עם NFT ניתן יהיה ליצור מערכת בטוחה, מדויקת וניתנת לאימות שתוודא את הבעלות של מטופל כלשהו על רישומים ומידע קשורים. האישור הדיגיטלי יכול גם לכלול קישור להיסטוריית בריאות של מטופלים ומידע בריאותי שעשוי להיות מאוחסן אצל כמה ספקי בריאות.

כמובן, ישנם אתגרים טכניים ושאלות שצריך לענות עליהן לפני שניתן יהיה להשתמש בטכנולוגיית NFT בחינוך ובריאות - או בכל יישום אחר הכולל מידע פרטי. הנושאים האלה הם בלב השאלה מתי ו איך להשתמש ב־NFT - או אפילו מתי לא להשתמש בהם. אתגר מרכזי אחד הוא פרטיות - רוב הבלוקצ'יינים הקיימים פתוחים לעיון הציבור. אז איפה יאוחסן מידע חסוי, ואיך יכולים משתמשים לשמור גם על פרטיות וגם על תאימות לפלטפורמות מרובות? אתגרים אחרים כוללים קניין רוחני, וכן את חתימת הפחם של טכנולוגיית בלוקצ'יין, ובאופן מדויק יותר כמות החשמל הנצרכת בעת החישובים המאמתים עסקאות. אלה ושאלות רבות אחרות לגבי היישום ישפיעו על השימושיות במוצר הסופי.

השפעה חברתית

בינתיים, עם זאת, תנו לי להציע יישום נוסף ל־NFTs שאני חושבת שיש לו פוטנציאל גדול: השימוש בהם על־ידי עמותות, אוניברסיטאות ומכוני מחקר כדי לממן משימות ולהניע שינוי חברתי. על־ידי שימוש ב־NFT, הישויות האלה יכולות לשמר את המחקר שלהן, ליצור פריטי אספנות יפים ולהעלות מודעות ולגייס כסף למטרות שונות. אימוץ NFTs אולי יפתח לאוניברסיטאות בסיס תורמים חדש, צעיר, מצוי בטכנולוגיה, מוכוון משימה ובעל כיסים עמוקים. בעצם, השימוש ב־NFTs לבניית קהילה הוא חשוב, וזה יתרון של הטכנולוגיה שלעתים קרובות לא מזכירים אותו.

לדוגמה, מדען שגילה סודות הקשורים להידרדרות איכות הסביבה יכול ליצור NFT של מחקר פורץ דרך ולהציג אותו לתורם שבתורו יתמוך במאמצים לצמצם את הנזק. או חוקרים רפואיים שהמציאו חיסון למחלה מדבקת יכולים לשמר לנצח את רגע ה"יוריקה" שלהם ב־NFT של מסמך המצאה ולמכור אותו כדי לגייס כסף להמשך מחקר וניסוי. דוגמה בולטת לזה הייתה המכירה בקיץ האחרון תמורת 5.4 מיליון דולר של 9,555 שורות קוד מקור מהאינטרנט על־ידי הממציא טים ברנרס לי דרך בית המכירות סות'ביז - וכל ההכנסות נתרמו לצדקה.

דוגמה נוספת ל־NFT שמניע השפעה חברתית הייתה היוזמה הפילנתרופית של NFT4Good בשם #StopAsianHate. במסגרת היוזמה נוצרו כרטיסי אספנות דיגיטליים עם 88 דמויות מובילות ממוצא אסיאתי אמריקאי ומהאיים באוקיינוס השקט מתחומים כמו בידור, ספורט, עסקים, טכנולוגיה וחברתית, כמו קווין לין, מייסד שותף ב־Twitch וברנדאן לי, המתאגרף המקצועי. כל NFT נארז עם כרטיס אספנות כך שהרוכשים יכלו לקבל גם ייצוג ממשי של ה־NFT שלהם. ה־NFTs נמכרו במשך שבוע, והכסף נתרם לעמותות הפועלות לעצור מעשי שנאה נגד אנשים ממוצא אסיאתי ויוזמות למאבק בגזענות ובשנאה.

הפוטנציאל של טכנולוגיית בלוקצ'יין ו־NFTs לגייס כסף ולהניע השפעה חברתית הוא ראוי לציון ונותן עוד יכולות למדען, לממציאה, לפרופסור, לאמנית ואפילו לעובד הציבור, להשאיר חותם בעולם. בעוד שעדיין ישנן מורכבויות סביב נושא ה־NFT שצריך לפתור ויש עוד הרבה ללמוד, החדשנות של NFTs הובילה להזדמנות ייחודית ליצור ערך לתמיכה בשינוי חיובי.

האמר היא מנהלת של מרכז סטיבנס לחדשנות בפיננסים ומנהלת בכירה בתוכנית האריס להשקעות אלטרנטיביות בבית הספר וורטון באוניברסיטת פנסילבניה, ופרופסורית עוזרת בפקולטה למשפטים של אוניברסיטת פנסילבניה.