החל מאפריל: בנק לאומי סוגר את אפליקציית PAY

הבנק שלח הודעה ללקוחות אפליקציית העברת התשלומים בה הודיע על הטמעת השירות באפליקציית הבנק, והיא תשרת החל מבעוד חודש וחצי רק את לקוחות לאומי • PAY לא הצליחה לכבוש נתח שוק משמעותי ועלתה לבנק עשרות מיליוני שקלים בשנה

אפליקציית PAY
אפליקציית PAY

בנק לאומי הודיע היום (ה') ללקוחותיו כי הוא סוגר את אפליקציית PAY. בבנק החליטו כי שירות העברת התשלומים יוטמע בתוך האפליקציה של בנק לאומי. המשמעות היא כי החל מ-10 באפריל היחידים שיוכלו להעביר כספים באמצעות אפליקציית לאומי הם לקוחות הבנק עצמו.

בלאומי הגיעו למסקנה כי אין הצדקה כלכלית להחזיק באפליקציית התשלומים, כיוון שהיא ניתנת בחינם ואילו הבנק צריך לשלם את העמלה הצולבת על כל העברת כספים. עבור לאומי מדובר בעלות של עשרות מילוני שקלים בשנה ולכן אין הצדקה מבחינת לאומי להחזיק בשתי אפליקציות נפרדות, והוא מעדיף להעביר את פעילות העברת הכספים בין אנשים לאפליקציית הבנק, שם הוא מאפשר פעולות שיש בצדן גם עמלה וכחלק מהאסטרטגיה להפוך את אפליקציית הבנק ל-ONE STOP SHOP במסגרתה יינתן מענה לכל צורכי הלקוחות. 

לקוחות הבנק שירצו לבצע פעולות העברת כספים לבתי עסק יוכלו להמשיך לעשות זאת באמצעות הארנק הדיגיטלי של לאומי או באמצעות הארנקים של גוגל פיי ואפל פיי, עמם חתם הבנק על הסכמים.

נציין כי לאורך שנות פעילותו לא הצליח פיי להשתלט על נתח משמעותי בשוק העברות התשלומים בין אנשים או תשלומים לבתי עסק, והגוף הגדול ביותר בתחום הוא ביט של המתחרה בנק הפועלים, השולט על פי הערכות על יותר מ-80% מהשוק. בהתאם לגודלו סופג בנק הפועלים הפסדיים אף גדולים יותר מאשר לאומי מפעילות ביט.

מלאומי נמסר: במסגרת שיפור חוויית השירות, החלטנו לרכז מגוון של שירותים דיגיטליים מתקדמים במקום אחד, באפליקציית לאומי, בין השאר גם את שירות העברת כספים לאנשי קשר בנייד. נמשיך גם בעתיד לשדרג את הצעת הערך שלנו באפליקציה ובערוצי הדיגיטל, עם שירותים מתקדמים נוספים שיחסכו זמן ועלויות.

על רקע הדומיננטיות של ביט בתחום, בבנק ישראל סבורים שיש להקים תשתית בתצורת מאגר, שיאפשר העברות כספים וביצוע תשלומים בין אפליקציות וחשבונות תשלום מסוגים שונים, כאשר המאגר יקשר בין מספר הטלפון הנייד (או מזהה אחר כמו כתובת מייל) לבין פרטי אמצעי התשלום לזיכוי (כגון חשבון תשלום). כך, יהיה למשל ניתן להעביר תשלום מביט לפייבוקס, ולא רק בין שני מחזיקי אפליקציית ביט.

"בעולם ישנן דוגמאות לסוגים שונים של תשתיות לממשק בין אפליקציות תשלום. תשתיות אלה עשויות להתבסס על מאגר מרכזי, חיבור בין מאגרים קיימים או סוג של שירות קישור או ממשק, כאשר הזיהוי של הלקוחות הוא תמיד על ידי ערך חד חד ערכי כמו למשל מספר זיהוי ייחודי (למשל ת"ז) או מספר טלפון. השיקולים המנחים להקמת תשתית ראוי שייקחו בחשבון את היכולת להקמתה בקלות ובמהירות, התאמתה לשחקנים השונים בשוק, מהירות הטמעת התשתית והעמדתה לשימוש השחקנים בשוק והכל כמובן תוך הבטחת גבולות האחריות, שמירת המידע ופרטיות לקוחות הקצה", ציינו לאחרונה בבנק ישראל.

לשם קידום הנושא אף הוקם צוות בין משרדי בהשתתפות משרד האוצר, רשות ניירות ערך, רשות שוק ההון, רשות התחרות ובנק ישראל, שבוחן לעומק את הסוגיות השונות העולות מהקמת תשתית זו".