"העסקה" הסיבובית של ליברמן: סיוע לעצמאים תמורת שקט קואליציוני

שר האוצר יציג את מתווה הפיצוי לעסקים שנפגעו בקורונה • באמצעות המהלך צפוי ליברמן לשחרר את הפלונטר שבו נמצאת הקואליציה, לשכנע את ח"כ קארה להסיר את התנגדותו לחוק הפנסיות לאנשי הקבע ולחדש את פעילות ועדת הכספים

שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: יוסי זמיר
שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: יוסי זמיר

שר האוצר אביגדור ליברמן יפרסם השבוע מתווה סיוע לעצמאים, במהלך שעשוי לשחרר את הפלונטר שבו נמצאת הקואליציה. המהלך של ליברמן יסייע לסגן השר במשרד ראש הממשלה אביר קארה לתמוך בחוק הפנסיות לפורשי מערכת הביטחון שמנסה לקדם בני גנץ, וגם להפעיל מחדש את ועדת הכספים.

בסוף השבוע חלה התקדמות משמעותית בדיונים בין שרת הכלכלה ארנה ברביבאי מיש עתיד לבין שר האוצר אביגדור ליברמן באשר למתווה הסיוע לעצמאים. בכך צפויה להסתיים השביתה של עבודת הוועדה שאותה הובילו חברי הכנסת של יש עתיד במחאה על עיכוב הסיוע לעצמאים. קידום המתווה איפשר לאשר סדר יום שבועי לפעילות ועדת הכספים, לאחר קיפאון של שלושה שבועות, ובכך לאשר חתימה מחדש על מספר צווים כלכליים שתוקפם פג.

בין היתר יפוג השבוע תוקף המס על רכבי היוקרה, וכן נוספה לסדר היום תקנת מס חדשה על רכבים דו-גלגליים. בהמשך השבוע צפויים לנחות על שולחן הוועדה גם חוקי התוכנית הכלכלית של שר האוצר שיידרשו לחקיקה מהירה עד לסוף המושב, ולליברמן יש אינטרס קיומי בהחזרת הוועדה לתפקוד מלא.

בינתיים, יש מי מחברי הוועדה שכבר דורשים - ולא בפעם הראשונה - להקל במעט על עליית מחירי הדלק באמצעות הפחתת הבלו. עד כה ליברמן דחה הצעות אלה על הסף.

לגייס את אביר קארה

תוכנית הסיוע לעצמאים של ליברמן לא משמשת את שר האוצר רק כדי להגיע להסכמות ולהפעיל חזרה את ועדת כספים. הוא אמור לסייע לקואליציה לצאת מהבוץ התפקודי שנכנסה אליו בשתי גזרות נוספות: 1. העברת חוק הפנסיות התקציביות; 2. התנעה מחודשת של עסקת החבילה במשק.

בנושא חוק הפנסיות התקציביות של פורשי מערכת הביטחון, מתווה הסיוע לעצמאים נועד כדי לגייס את סגן השר אביר קארה לתמיכה במתווה של שר הביטחון גנץ. בסביבתו של קארה, שם מנסים לטעון כי אין לקשור בין שני הדברים, טוענים כי לא הגיעו איתו עדיין לסיכומים והוא עומד איתן בהתנגדותו לחוק הפנסיות לפורשי מערכת הביטחון.
יו"ר הקואליציה ח"כ עידית סילמן, ממפלגתו של קארה, עבדה במהלך היממה האחרונה לשכנע את סגן השר שלא יתנגד לחוק הפנסיות, בטענה שהדבר יוביל גם חברי מרצ והעבודה להתנגד לחוק ובכך יתפוררו ההסכמות העדינות שהושגו שלפיהן החוק יעבור שינויים, בהכנה לקריאה שנייה ושלישית.

בקואליציה מבינים שמטרתו של שר הביטחון בני גנץ בהעברת החוק בקריאה ראשונה נועדה לבלום את הבג"ץ שהוגש נגד המתווה, ולאו דווקא להתקדם בחקיקה. מהרגע שבו משרד הביטחון ישיב לעתירה כי הכנסת מקדמת את החוק בפועל בחקיקה, העתירה תתייתר וממילא גם הצורך להמשיך ולחוקק את החוק. המנגנון הקיים גם ללא חוק יוכל להמשיך ולאפשר את חלוקת הפנסיות לגמלאי צה"ל שפרשו עד 2004 עד לעתירה הבאה. משמע: ניצחונו של גנץ עם העברת חוק הפנסיות בקריאה ראשונה מעקרת מתוכן את המשך ההתנגדות למנגנון הזה בקואליציה.

להציל את עסקת החבילה

במקביל, מתווה הסיוע לעצמאים חשוב גם כדי לפתור את הפלונטר בגזרת עסקת החבילה במשק. לגלובס נודע, כי השיחות שהתקיימו בסוף השבוע בין שר האוצר ומנכ"ל משרדו לבין נציגי המגזר העסקי וההסתדרות לא הובילו לפתרון בסוגיית העלאת שכר המינימום, כפי שדורשים חברי מפלגת העבודה. יו"ר נשיאות המגזר העסקי, דובי אמיתי, אמר לגלובס: "עסקת החבילה היא עסקה ראויה ומאוזנת לכל הצדדים לאחר שנתיים של אי-ודאות וארבע מערכות בחירות ללא תקציב מדינה. מצב העסקים כעת לא מאפשר לנו לעלות עוד את שכר המינימום, בשעה שישנן הלוואות בגובה של 25 מיליארד שקל בערבות מדינה שאנחנו צריכים להחזיר. ככל שהנתונים ישתנו, נוכל להתדיין מחדש על גובה שכר המינימום".

בין השורות ניתן להבין שגם נציגות המגזר העסקי דורשת משר האוצר התחייבויות סיוע לבעלי העסקים נוכח גל האומיקרון. אם יציג תוכנית סיוע רחבה דיה שתעניק פתרונות לעסקים שקרסו בגל האחרון - לא מן הנמנע שליברמן יצליח לפצח גם את סוגיית שכר המינימום עבור הקואליציה.