קרן העושר הנורבגית מצטרפת לחרם על רוסיה: מקפיאה החזקותיה במדינה

בשלב הזה הקרן לא תמכור את מניותיה בחברות הרוסיות, אך היא תכין תוכנית בשיתוף משרד האוצר הנורבגי למכירתן ויציאה מהשוק הרוסי • מדובר בשינוי מגמה: לפני יומיים בלבד, מנכ"ל הקרן אמר כי לא יימכרו מניותיהן של החברות הרוסית שהקרן מושקעת בהן

בעקבות הסנקציות של המערב על רוסיה: תור למשיכת כסף באחד הבנקים במוסקבה / צילום: Associated Press, Alexei Druzhinin
בעקבות הסנקציות של המערב על רוסיה: תור למשיכת כסף באחד הבנקים במוסקבה / צילום: Associated Press, Alexei Druzhinin

זרוע ההשקעות של קרן העושר הנורבגית, הנחשבת לקרן הגדולה בעולם ומנהלת 1.3 טריליון דולר, מקפיאה את השקעותיה ברוסיה, כך אמר דובר הקרן. בשלב הזה הקרן לא תמכור את מניותיה בחברות הרוסיות, אך היא תכין תוכנית בשיתוף משרד האוצר הנורבגי למכירתן ויציאה מהשוק הרוסי. ראש הממשלה, יונס גר סטורה, התייחס בעצמו להחלטה במסיבת עיתונאים ואמר כי "החלטנו להקפיא את השקעות הקרן ברוסיה והתחלנו תהליך של יציאה ממנה"

מדובר בשינוי מגמה. לפני יומיים בלבד, מנכ"ל הקרן, ניקולאי טנגן, אמר כי לא יימכרו מניותיהן של החברות הרוסית שהקרן מושקעת בהן. בין היתר, טען טנגן, בשל העובדה שהיפטרות מהמניות כעת תהיה מעין מתנה לאוליגרכים שיקנו אותן במחירים שפל, וירוויחו מכך בעתיד.

קרן העושר הנורווגית, או בשמה הרשמי Norges Bank Investment Management, הנחשבת לגדולה ביותר בעולם, הוקמה על-ידי נורבגיה עוד בשנות ה-90, במטרה להבטיח את רווחי הנפט והגז, שאחראים לכרבע מהכנסות המדינה, גם לדורות הבאים.

ועדת השקעות מיוחדת של הקרן אחראית לתמהיל ההשקעות שמורכב ממניות, אג"ח ונדל"ן. הקרן מחזיקה במניות של כ-9,500 חברות ברחבי העולם מתוכן כ־0.2% מושקע ב־47 חברות רוסיות. נכון לסוף 2021 השנה שעברה, לקרן היו השקעות בסך של כ־3 מיליארד דולר.

ממשלת נורבגיה התוותה ביום ראשון שורה של צעדי תמיכה באוקראינה, כולל הקצאת כספים לסיוע הומניטרי, הצטרפות לסנקציות של האיחוד האירופי, אספקת ציוד צבאי לאוקראינה וכן משיכת השקעות הקרן בנכסים וחברות רוסיים. השקעות המניות הגדולות ביותר שלה ברוסיה כללו החזקות בבנק ההלוואת הרוסי Sberbank, ביצרנית הגז Gazprom PJSC ובענקית הנפט Lukoil.

בשנים האחרונות הקרן החזיקה אג"ח ממשלתיות רוסיות בכ-750 מיליון דולר. אך היא מכרה אותן ב־2021.

קרדיט סוויס מצטרפת לחרם

בתוך כך שני הבנקים "קרדיט סוויס" ו"סוסייט' ג'נרל" עצרו את המימון של סחר בסחורות מרוסיה, כך על פי דיווח בבלומברג ורויטרס מהשעות האחרונות. שני הבנקים, שהינם מממנים מרכזיים של מסחר בסחורות, לא יספקו עוד את ההלוואות הנדרשות להעברת חומרי גלם כגון מתכות ונפט מרוסיה. עוד נכתב בדיווחים כי ענקיות הבנקאות ההולנדיות ING ו-Rabobank מגבילות גם הן את ההלוואות לעסקאות הכרוכות בהעברת סחורות מרוסיה.