טבע | ראיון

טבע אוקראינה מנסה לחלץ ולהגן על עובדיה בעודה דואגת להמשך אספקת התרופות למדינה במלחמה

"טבע אוקראינה, המעסיקה 360 עובדים, היא חברת הפארמה השלישית בגודלה באוקראינה, והחברה הזרה הגדולה ביותר בתחום הבריאות", מספר יוסי אופק, מנכ"ל טבע ישראל ואוקראינה • הפלישה הרוסית העמידה אותה בפני אתגרים שהיא לא הכירה עד כה • כך מתמודדת חברת הפארמה, שלה נציגות גם ברוסיה, עם הלחימה

יוסי אופק / צילום: אלעד מלכה
יוסי אופק / צילום: אלעד מלכה

חילוץ של עובדים מאוקראינה אינו שמור רק לחברות הייטק. גם חברת טבע , שיש לה סניף גדול באוקראינה (וגם ברוסיה), החלה כבר לפני כמה שבועות להיערך למשבר. איש לא חזה אז לאן יתפתחו הדברים, אך טבע הכינה את עצמה למה שנראה אז תרחיש הקיצון. בפועל היא קיבלה תרחיש קיצוני אפילו יותר ממה שהעריכה.

כעת בנוסף לפינוי של אלה מבין עובדיה שרוצים לצאת, והגנה על אלה שנשארים, על החברה להמשיך לספק תרופות למדינה שנמצאת במלחמה, וכל המערכות המאפשרות פעילות עסקית בה מושבתות.

"טבע  אוקראינה, המעסיקה 360 עובדים, היא חברת הפארמה השלישית בגודלה במדינה, והחברה הזרה הגדולה ביותר בתחום הבריאות", אומר יוסי אופק, מנכ"ל טבע ישראל וראש אשכול מדינות אפריקה, מזרח תיכון ואוקראינה. מטה טבע באוקראינה נמצא בקייב ועוסק בשיווק והפצה של תרופות (ללא מפעל).

"כבר לפני שבועיים הקב"טים של טבע החלו להיערך", הוא מספר. "באותו הזמן לא העובדים האוקראינים שלנו האמינו שתהיה פלישה, ולא העובדים ברוסיה. אם היה שם תרגיל הסחה, הוא הצליח", אומר אופק.

אבל אנשי הביטחון של טבע, למודי קרבות ישראלי וסיטואציות הפכפכות, החלו לחלק את העובדים לפלוגות - כך על פי הגדרתו של אופק, הגדירו שרשראות קשר ביניהם, וציידו את העובדים בצד המזרחי של הגבול באמצעי תקשורת חלופיים, כגון טלפונים לוויניים. "שילמנו לאנשים תוספת שכר כדי שהם יוכלו להצטייד, מתוך מחשבה שהבנקים והחנויות עלולים להיסגר, וזה באמת מה שהיה".

"מלבד בעיות תקשורת הנחנו שיהיו גם בעיות לינה. לכן הזמנו מלונות לעובדים ולמשפחות בלבוב, בצד המערבי של אוקראינה קרוב לגבול עם פולין. איתרנו את דרכי המילוט הסבירות וקנינו כרטיסי נסיעה ברכבת למקרה שאי אפשר יהיה להימלט ברכב. מאתמול בלילה אנחנו כבר מוציאים הרבה משפחות לפולין, שם טבע פולין תקבל אותם, ותארח אותם בבתי המלון ובמשרדים".

כרגע לא כל העובדים שלכם יכולים לעזוב את אוקראינה
"אנחנו קראנו לכולם לצאת כולל המשפחות, ואנחנו עושים כל מאמץ להוציא את כל מי שמעוניין, אבל כרגע לא כולם רוצים כי הם פטריוטים. לגברים אסור לצאת, אם כי אנחנו מבחינתנו מוכנים להוציא אותם. חלק מהמשפחות לא רוצות להשאיר את הגברים מאחור. אני מניח שאם הטבעת תתהדק, רבים יותר יסכימו לצאת אבל גם יגדל האתגר להוציא אותם".

בנוסף, טבע הקימה קו חם פסיכולוגי דובר אוקראינית המאויש על ידי ישראלים ופועל מישראל.

התרופות שלכם נחוצות כעת במיוחד. אתם מצליחים להמשיך לפעול?
"הכנו מלאי תרופות באוקראינה לכשלושה חודשים. זה חשוב כי נהגי המשאיות מפולין לא מוכנים להיכנס, ואחד שנכנס, עד עכשיו תקוע. כרגע אין פעילות עסקית באוקראינה. המפיצים שלנו לא מפיצים תרופות. אנחנו לוקחים בחשבון שניפגע פיננסית במידה מסוימת. זה כבר קרה ב-2014, כשרוסיה סיפרה את קרים, אבל מאז צמחנו להיות החברה השלישית בגודלה באוקראינה כאמור".

ובינתיים האוקראינים ללא תרופות?
"שוק התרופות האוקראיני בחלקו ממשלתי ובחלקו הגדול פרטי. אני לא יודע איך הממשלה התארגנה. מבחינתנו אנחנו דאגנו ככל שיכלנו שבבתי המרקחת יהיה מלאי תרופות, ואני מעריך שבתי המרקחת, כמו הסופרים, ממשיכים להיות פתוחים כמה שעות ביום, אבל אני לא יודע בוודאות. הבעיה תהיה ליצור את העסקאות דרך מערכות המחשוב".

מה האתגרים של טבע בצד הרוסי?
"אני לא מנהל את הצד הרוסי אבל שם ישנם אתגרים פיננסיים שייווצרו במקרה של סנקציות, ואת האתגר לשרת את המדינה רפואית בזמן מלחמה".

למעשה טבע גם מספקת תרופות לשדה הקרב הרוסי וגם מחלצת את האוקראינים
"טבע פועלת בכל מדינה בפני עצמה כרגע".

אופק מציין כי ייתכן וטבע תאיר את משרדיה בעולם בצבעי דגל אוקראינה כהזדהות, וזאת למרות החשש שהדבר ישליך לרעה על פעילותה ברוסיה. "אבל אני חושב קודם כל על העובדים שלי. והם מאוד מוקירים את זה. זה אירוע מצמרר ברמה הגלובלית, והם נשארו לבד במערכה. אני עושה מה שאני יכול עבורם".

עוד בעיה פוליטית היא, שאתה מציע חילוץ והממשלה האוקראינית רוצה שהתושבים ישארו וילחמו. המאמצים שלך עוברים דרך השלטון?
"אני בקשר עם השלטון רק דרך משרד החוץ הישראלי, ודרך הקב"טים בטבע שיש להם קשר עם המפעל. יש לנו אישור להוציא את כל הישראלים, וייתכן שנוכל להוציא גם נוספים".

מה רואים הלאה?
"קשה מאוד לדעת. אנחנו נערכים למצב שבו תיפסק האספקה של התרופות ונצטרך למצוא ערוצים אחרים להכניס תרופות למדינה ולהפיץ אותן. בקרוב יצא מטוס לפולין עם מוצרי חירום".

איך העבודה באוקראינה בימים רגילים?
"זו תרבות אחרת והשוק הוא אחר - פרטי ברובו. אנחנו צריכים להיות גאים במערכת הבריאות הישראלית. הכשלים שלה הם מינוריים יחסית. באוקראינה מי שאין לו כסך אין לו בריאות. מערכת הבריאות פה פחות מתקדמת מבישראל, אבל היא מערבית, והולכת ונהיית יותר מערבית, ואולי אלה סוג הדברים שמטרידים את רוסיה. הייתי שם רק לפני שלושה שבועות, וראיתי מדינה בכיוון מאוד מערבי. והכל היה בסדר גמור".