השקל מתחזק בחדות מול הדולר והאירו; הביטקוין קופץ

הטלטלה בשווקים פסחה על הבורסות בניו יורק והשקל מתחזק נוכח הקורלציה לנאסד"ק • וגם, שוק הקריפטו ממשיך בהתנהגות דומה לשוק המניות

שקל מול דולר / צילום: Shutterstock, Lord King
שקל מול דולר / צילום: Shutterstock, Lord King

גם הבורסה וגם שוק המט"ח לא מתרגשים יותר מדי מאי קבלתה של ישראל למדד MSCI אירופה. "חברת המדדים MSCI החליטה שלא לצרף כרגע את ישראל למדד MSCI אירופה - החלטה שאם הייתה מתקבלת הייתה יכולה להביא לזרם השקעות נאה למניות בבורסה של תל אביב ולחיזוק השקל. לפחות לרגע כתיבת שורות אלו נראה שלא הבורסה ולא שוק המט"ח מתרגשים מההחלטה האירופאית", כך לפי עפר קליין הכלכלן הראשי של הראל.

נראה כי השקל מתחזק הבוקר על רקע הקורלציה הגבוה לבורסה האמריקאית. הדולר מאבד כ-1% ונסחר ברמה של 3.20 שקל, בעוד החוזים העתידיים בניו יורק נסחרים בעליות.

על התחזקות השקל אפשר ללמוד מהקורלציה בין הבורסות וול סטריט, והנאסד"ק במיוחד, לשער הדולר מול השקל, וזאת בשל הגידורים של הגופים המוסדיים המנהלים את כספי הפנסיה לחוסכים. על מנת לעמוד במדיניות ההשקעות המוסדיים נאלצים לגדר את השקעתם וככל שערך השקעה הדולרית עולה, כך יש למכור במקביל דולרים לשוק המקומי, מה שמביא להתחזקות השקל.

בתוך כך, שוק הקריפטו שהצביע על קורלציה מסוימת לשוקי המניות במערב נסחר בעליות, כאשר הביטקוין מזנק בכ-13% לרמה של מעל ל-43 אלף דולר ליחידה. הסנקציות כלכליות חסרות תקדים שהוטלו על רוסיה מצד המערב הפילו את הרובל הרוסי לשפל כל הזמנים לאחר שהשלים מפולת של 40% בשבוע, אך הטלטלה פסחה על השווקים בניו יורק שננעלו אמש במגמה מעורבת כאשר את שוקי המערב מעניינת בעיקר המדיניות של הבנק המרכזי האמריקאי באם להמשיך בהעלאת הריבית למרות המשבר במזרח אירופה שכן לחצי האינפלציה צפויים לעלות בעקבותיו.

דווקא בגלל הסנקציות על רוסיה היו מי שקיווי שהביטקוין יהיה אלטרנטיבה ראויה אך נראה כי זה מוקדם מדי בכי להצביע על הביטקוין כחלופה ראויה. אי הוודאות לא מעודדת השקעות ספקולטיביות, והביטקוין לא הצליח לרכוש את התואר 'הזהב הדיגיטלי' למרות האופטימיות של העוסקים בתחום הקריפטו כי המשבר יהיה להזדמנות של הביטקוין להוכיח את עצמו כנכס בטוח שישמש לרזרבה.

מעבר לכך, עם פלישת רוסיה לאוקראינה הזהב עלה, והוכיח את עצמו שוב כסחורה חמה בעתות משבר, בעוד שהביטקוין נפל יחד עם הירידות שנרשמו בשבוע שעבר לאור פלישת רוסיה לאוקראינה.

על רקע ניתוק חלק מהבנקים ברוסיה ממערכת התשלומים העולמית (SWIFT), בשוק הקריפטו סבורים שזו ההזדמנות לביטקוין להוכיח כי אין צורך לעבור דרך מערכת בנקאית. עם זאת, תורי הכספומטים במוסקבה מצביעים כי אובדן האמון במערכת הבנקאית עוד רחוק.