13 אלף דירות במקום בסיס: משרד הביטחון מסר את מחנה סירקין לרמ"י

משרד הביטחון השלים בימים האחרונים את פינוי הבסיס הצבאי, שמתפרש על כ-2,000 דונמים • במקביל השלים המשרד גם את מסירת שטח כלא 4 ובה"ד 16 במחנה צריפין

מחנה סירקין / צילום: אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון
מחנה סירקין / צילום: אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון

משרד הביטחון מסר לרשות מקרקעי ישראל את מחנה סירקין בפתח תקווה. במסגרת מתווה המהלך לפינוי והעתקת מחנות צה"ל ממרכז הארץ, יחידת מתוו"ה באגף 'אמון' (מבצעים, לוגיסטיקה ונכסים), השלימה בימים האחרונים את פינוי רובו המוחלט של מחנה סירקין שהתפרש על כ-2,000 דונמים. במקום צפויים לקום 13 אלף יחידות דיור וכ- 370 אלף מ"ר של שטחי מסחר ותעסוקה. בין השאר, מסר משרד הביטחון לרשות מקרקעי ישראל את מתחם בסיסי יחידות יהל"ם, חטיבה 55 ואת שטח בסיסה המיתולוגי של סיירת מטכ"ל, שפונה בחודשים האחרונים. הריסת המבנים תחל בתקופה הקרובה.

בד בבד השלים משרד הביטחון את מסירת שטח כלא 4 ובה"ד 16 (חטיבת החילוץ וההדרכה של פיקוד העורף) במחנה צריפין, בהיקף של כ-300 דונם (בנוסף לכ-1,400 דונם שכבר פונו עד כה). פינוי זה יאפשר הקמה של 2,400 יחידות דיור נוספות וכ-40 אלף מ"ר שטחי מסחר ותעסוקה.

מדובר למעשה בעיכוב קל של הסכם שהושג בספטמבר האחרון בין מנכ"ל משרד הביטחון, אלוף במיל' אמיר אשל, ומנהל רמ"י, ינקי קוינט, להקדמת לוחות הזמנים לפינוי חלק ממחנות סירקין, צריפין וטירה עד סוף 2021. עקרונות ההסכם כוללים את פינוי הבסיסים, הריסתם, שיקום השטח על ידי רמ"י והחברה הממשלתית לשירותי איכות סביבה, והפשרתם לבנייה.

ההסכם הגיע בין השאר בשל עיכובים שהיו בביצוע הסכמים מוקדמים יותר מ-2015 לפינוי המחנות סירקין, צריפין, תל השומר ובסיס השלילשות ברמת גן, לצורך קידום בנייה בשטחים שיפונו. בפועל, רמ"י העבירה כספים לקרן ייעודית שנפתחה לצורך הפינוי, אבל רובם לא נוצלו. "ביצוע הבינוי החלופי על ידי משרד הביטחון נעשה בקצב שאינו זהה ללוחות הזמנים של הפינוי", נכתב בדוח החשכ"ל ל-2020. התברר, כי העברת הכספים מרמ"י נעשתה בקצב מהיר יותר מאשר ביצוע ההוצאה על ידי משרד הביטחון. לכן הצטברו במהלך 2021 בקרן הייעודית, למעלה מ-2 מיליארד שקל, המיועדים לצורך הקמת הבסיסים החדשים ופינוי הישנים.

בעקבות ההסכם מספטמבר הקצב בחודשים האחרונים הואץ ובין השאר נמסר גם מחנה חיל הים באילת לצד מחנות נוספים.