הארוחה החשובה והכיפית ביום: 7 ארוחות בוקר אביביות שוות במיוחד

ארוחת הבוקר הישראלית המפורסמת במגוון וריאציות שמתאימות לעונה: מסלסילות פיקניק מושקעות בפסטיבל האוכל הכפרי דרך מסעדות, בתי קפה ומלונות ברחבי הארץ

ארוחת בוקר בקפה 99 / צילום: גלי איתן
ארוחת בוקר בקפה 99 / צילום: גלי איתן

לא מזמן יצא בנטפליקס הסרט "אתר הצלילה בים האדום" של גידי רף, הסרט העלילתי המבוסס על הסיפור הכמעט-בדיוני של סוכני המוסד שהקימו ותפעלו סוג של קלאב מד בחוף סודן, במיקום ששימש כסיפור כיסוי להעברת עולים מאתיופיה לישראל. המבצע כולו היה בסכנת חשיפה, סופר בכתבת פרומו שעסקה בסרט, כאשר אחד מאורחי המועדון, צרפתי, עלה על זהות הצוות. "איך ידעתי? כי רק בישראל חותכים ככה סלט לארוחת בוקר", אמר לאחד מהסוכנים והבטיח שלא יגלה הסוד (וכך היה).

בסלט ישראלי קוצצים לגודל שבין גס לדק מלפפונים, עגבניות ובצל סגול. הוא מוגש בבוקר או בערב לצד גבינות לבנות וחביתה. שילוש קולינרי לאומי עוד מימי הקיבוץ - מוסד שהייתה לו השפעה מכרעת על המטבח המקומי, אבל זה כבר סיפור אחר. מאז ועד היום נחשבת ארוחת הבוקר לתצוגת מופת של ההיצע החקלאי המקומי בארץ - מתנובת הלולים, הרפתות והשדות.

עם בוא סימנים ראשונים של אביב - 7 ארוחות בוקר שוות. 

חממת הסחלבים ואלורו | מבואות ירושלים

פסטיבל האוכל הכפרי במטה יהודה הפך במרוצת השנים בעיני לאחת היוזמות היפות והמתוקתקות בסצנה הקולינרית בישראל. חודש שלם, בראשית האביב (השנה - מ-3.3 עד 26.3), עם מבחר מסחרר של בתים פתוחים ברחבי החבל, שבהם מגישים הבעלים ארוחות שמכינים במטבחם, לצד בתי קפה וטעימות יין.

לאורך כל השנה מוגשת בבית הקפה הנעים "חממת הסחלבים" ארוחת בוקר מושקעת בהשראה ים תיכונית. ראשון-שישי (עד 16:00) מאפים, סלטים וכמובן חביתות. עוד בבתי הקפה באזור: אלורו שליד מוצא, שמגיש מדי בוקר (מלבד שבת) מאפי בוקר, כריכים וסלטים.

חממת הסחלבים. מעלה החמישה. 02-5347500; אלורו. בית ילין מוצא. 050-977-2120. כשר

בית הקפה אלורו / צילום: אלדד מאסטרו
 בית הקפה אלורו / צילום: אלדד מאסטרו

סלסילות פיקניק מושקעות | מטה יהודה

בסופי שבוע מצטרפות למצאי הקיים גם סלסילות פיקניק. אבי ולבנת אוחיון מכינים בימי שישי סלסילות עם מאפים טורקיים, סנגרייה וממרחים ביישוב עמינדב (אפשר לקחת לפיקניק או לאכול בחצר ביתם).

בשבתות וגם בימי שישי אפשר למצוא סלסילות פיקניק עם שלל מאפים, מטבלים ושקשוקה, גם הם תוצרת בית, של האופה תמר מיורקס במושב בית זית.

סלי הפיקניק של אבי ולבנת אוחיון. שישי מ-11:00 ועד כניסת שבת, בימי חול - בתאום מראש. לפרטים נוספים: 054-2868162; סלי פיקניק של תמר מיורקס, 054-2512712 (בהזמנה של יומיים מראש)

סלסילות פיקניק עם שלל מאפים, מטבלים ושקשוקה, של האופה תמר מיורקס / צילום: אלדד מאסטרו
 סלסילות פיקניק עם שלל מאפים, מטבלים ושקשוקה, של האופה תמר מיורקס / צילום: אלדד מאסטרו

קפה 99 | תל אביב

מלון דן תל אביב הוותיק מצטרף אל מלונות הבוטיק הנהדרים של העיר (ובראשם הנורמן והדריסקו) ומגיש ארוחת בוקר מושקעת שפתוחה גם לקהל הרחב. התפריט, שעליו אמון השף עובד אלפיה, משלב חצילים קלויים, גבינות וממרחים. לשולחן זורמות בנוסף מנות סלטים של קיסר עם סלמון מעושן, סלט עגבניות ולימון כבוש, קציצות ירק עיראקיות (עארוק) וכן מנת ביצים לבחירה. המחיר - 120 שקלים לאדם, וכולל גם שתייה חמה וקרה. ארוחת הבוקר מוגשת עד 11:00 בימי ראשון עד שישי.

קפה 99. מלון דן, הירקון 99 תל אביב. כשר

סמא | עכו

השף חמודי עוקלה, כוכב עולה, מגיש במסעדת סמא שבשוק עכו ארוחת בוקר עם חומוס, פלאפל, מנות ביצים לבחירה ועוד. בשישי מוגש בראנץ' (עד 16:00) שכולל מנות ביצים לצד מנות דגים ופירות ים כמו שווארמה דג עם טחינה ויוגורט-לימון, סלמון כבוש על בייגל מקומי עם גבינת עיזים, פירות ים בחמאת זעפרן ועוד.

סמא. סלאח אדין 14, עכו. לא כשר

ארוחת בוקר בסמא / צילום: אפיק גבאי
 ארוחת בוקר בסמא / צילום: אפיק גבאי

פלומינו וזוני | ירושלים

פלומינו, מסעדה איטלקית חדשה ומעוצבת, שנפתחה ברחוב המלך ג'ורג' שבעיר. בבקרים מוגשת כאן ארוחת בוקר משתלמת (59 שקלים כולל שתייה) בהשראת ארץ המגף. בין המנות: ביצים אפויות ורכות ברוטב עגבניות פיקנטי עם זיתים וחצילים או בקיצור: כשהארביאטה פגשה את השקשוקה; ביצים עלומות על פיצה ביאנקה עם פטריות ותרד ועוד. עוד בשווים של ירושלים: זוני הנהדרת עם פרנץ' טוסט מיתולוגי שפתוחה גם בשבת.

פלומינו, קינג ג'ורג' 41 , כשר. זוני, יואל משה סלומון 15, לא כשר

ברדה | חיפה

כמו מרבית המקומות החדשים בעיר התחתית של חיפה, גם מאפיית ברדה היא מופת של תרבות פרינג' קולינרית וצעירה. על ספסלי פיקניק והחל משבע בבוקר מוצעים מאפים מושקעים וסלטים. רובם גם מככבים בסניף קטן נאה ועתיר כריכים ברחוב חטיב.

ברדה. רחוב הנמל חיפה.

קייזר | תל אביב

ארוחת הבוקר של ביסטרו קייזר היא בעיני מהשוות ביותר במסעדות הפיין דיינינג של תל אביב. לצד דיל קומפלט זוגי וקלאסי ותפריט עם מנות ביצים מושקעות מעדות הקרוק והבנדיקט, מוצע תפריט משתלם של מרכיבים מהארוחה: חביתה או מנות ביצים (18 שקלים) סלטים, גבינות, סלמון מעושן וסלסלת מאפים. בשישי יש בראנץ' (עד 15:30) עם מנות כמו סטייק וביצים ועוד. הבגטים מגיעים מהמאפייה שבצדה השני של הדלת.

קייזר. רוטשילד 5, תל אביב. לא כשר

ארוחת בוקר במייזון קייזר / צילום: אפיק גבאי
 ארוחת בוקר במייזון קייזר / צילום: אפיק גבאי