המותג הפרטי והמחירים: 5 דברים שכדאי לדעת על רשת המזון האירופית קרפור שבדרך לישראל

עם מותג פרטי שמהווה כמעט שליש מהמכירות ומגוון סוגי חנויות עם רמות מחירים שונות, ענקית הקמעונאות קרפור בדרך לישראל • במסגרת ההסכם עם אלקטרה צריכה, למעלה מ-150 סניפי מגה ויינות ביתן יוסבו באופן הדרגתי לסניפים של הרשת הצרפתית • מההיסטוריה ועד למודל העסקי, מה כדאי לדעת על קרפור

לוגו קרפור על עגלות סופרמרקט / צילום: Shutterstock
לוגו קרפור על עגלות סופרמרקט / צילום: Shutterstock

ענקית הקמעונאות הגדולה באירופה ואחת הגדולות בעולם חתמה על הסכם הבנות עם חברת אלקטרה מוצרי צריכה, כשהסכם זכיינות צפוי להיחתם כבר בחודש הבא, ומוצרי קרפור הממותגים יחלו להימכר בסניפי יינות ביתן עוד לפני הקיץ. הסניפים הראשונים תחת המותג צפויים להיפתח עד סוף השנה. לפי מקורות בצרפת, הרשת לא תסתפק בסניפי יינות ביתן ותפתח חנויות חדשות.

קרפור היא הקמעונאית הבינלאומית הגדולה ביותר שנכנסה עד היום לישראל, עם כמעט 14 אלף סניפים ומחזור מכירות של 81.2 מיליארד אירו. מאז הקמתה היא מהווה חלוצה בתחום והראשונה לעשות צעדים משמעותיים במגזר הקמעונאות, שהיום הם חלק בלתי נפרד מחוויית הקנייה.

החברה מפעילה רשת ענק של סופרמרקטים, Cash & Carry, מכולות, חנויות נוחות ואתרי מכירות אונליין בלמעלה מ-30 מדינות, ביניהן צרפת, בלגיה ואיטליה. החברה פועלת במסגרת שותפויות במדינות נוספות במזרח התיכון, בצפון אפריקה, במזרח אסיה ובאפריקה. בשנה החולפת נפתחו למעלה מ-200 חנויות של קרפור ברחבי העולם.

קרפור  נסחרת בבורסת Euronext N.V, ושווי השוק שלה הוא כ-14 מיליארד אירו. בחברה מתבצעות למעלה מ- 2 מיליארד עסקאות בשנה, ומחזור המכירות שלה לשנת 2021 הסתכם ב-81.2 מיליארד אירו.

1. המודל העסקי: מותג פרטי שמהווה כמעט שליש מהמכירות

בנוסף להיותה קמעונאית, קרפור היא גם אחת מיצרניות המזון הגדולות בעולם עם 20 אלף מותגים וכ-14 אלף מוצרים. מודל זה מאפשר לה לחתוך עלויות ייצור בצורה חדה. המותג הפרטי של הרשת מהווה 31% מסך המכירות שלה, שיעור שנחשב גבוה מאוד ביחס לשוק הישראלי. לשם השוואה, ברשת הקמעונאות הגדולה בישראל, שופרסל, הנתח של המותג הפרטי עומד על 26.5% (נכון לדוחות האחרונים של החברה).

ומה באשר למחירים? קרפור פועלת במספר מודלים, כפי שאנו מכירים מהרשתות הגדולות בישראל. החל מחנויות עירוניות שנחשבות ליקרות יחסית, ועד לחנויות ענק בפרפרי הערים שמציעות מחירים נמוכים יותר.

2. היסטוריה: החל מ-1960 בצרפת

קרפור החלה את דרכה לפני למעלה מ-60 שנה, כאשר נוסדה על-ידי היזם מרסל פורנייה. בשנת 1960, פורנייה ושותפו דניס דפרי פתחו סופרמרקט המתפרש על שטח של 850 מ"ר. שלוש שנים לאחר מכן הגיעה פתיחת ההיפרמרקט הראשון, שנוסד בהשראת השיטה האמריקאית, אותה למדו השותפים המייסדים בסמינרים בהם השתתפו קודם לכן בארצות-הברית.

ההיפרמרקט היה הראשון מסוגו בצרפת והציע את הרעיון של חנות כלבו בשילוב עם סופרמרקט, עם מגוון רחב של מוצרים במחירים נמוכים. החנות התפרשה על שטח של 2,500 מ"ר והציעה 400 מקומות חניה חינם.

ביוני 1970 נרשמה קרפור בבורסה של פריז והפכה להנפקה הציבורית הראשונה במגזר הקמעונאי. כעשור לאחר מכן השיקה הרשת את כרטיס מועדון הלקוחות שלה, המשולב גם ככרטיס אשראי, ותוך שלוש שנים רשמה כבר 200 אלף מנויים.

סניף של ענקית הקמעונאות קרפור באיטליה / צילום: Shutterstock
 סניף של ענקית הקמעונאות קרפור באיטליה / צילום: Shutterstock

בתחילת שנות ה-90, עם התחזקות המודעות לחשיבות השמירה על אורח חיים בריא, השיקה קרפור קו מוצרים אורגניים, בהתאם לביקוש בקרב הצרכנים. בהמשך, בשותפות עם בנקי מזון, שמה לה קרפור למטרה סיוע לאוכלוסיות מוחלשות והפחתה של בזבוז המזון, ועד היום הנושא נמצא בחשיבות עליונה בקרב מקבלי ההחלטות בקבוצה.

3. בינלאומית: סניפים ראשונים באיטליה ובסין

בשנת 1993 החלה קרפור את התרחבותה הבינלאומית ופתחה סניף באיטליה, ושנתיים לאחר מכן בסין. שש שנים לאחר מכן, בשנת 1999, היא הוכרה כעסק הקמעונאי השני בגודלו בעולם, עם 240 אלף עובדים ב-9,000 חנויות.

4. צועדת עם הזמן

בתחילת שנות האלפיים, עם המראתה של מגמת הקניות אונליין, השיקה קרפור את הסניף המקוון שלה, שהיום מהווה חלק נכבד מפעילותה.

בשנת 2018 הכריזה הרשת על תוכנית אסטרטגית בשם "קרפור 2022", הכוללת צעדים לשיפור נושא הקיימות במזון ובאריזות, הפחתת בזבוז המזון, פיתוח מוצרים אורגניים, שותפויות במסחר אלקטרוני, לצד צעדים ארגוניים והתייעלות.

5. הכניסה לישראל: הסניפים הראשונים עוד השנה

כאמור, הבוקר (א') הודיעה אלקטרה צריכה על כך שענקית הקמעונאות הצרפתית בדרך לישראל, וכי סניפיה יוקמו במקום סניפי מגה ויינות ביתן. זאת, פחות משנה אחרי השלמת רכישת השליטה ברשת יינות ביתן.

במסגרת ההסכם, למעלה מ-150 סניפי רשת יינות ביתן יוסבו באופן הדרגתי לסניפים של קרפור. הסניפים הראשונים תחת המותג קרפור ייפתחו לפני סוף 2022, ומוצרי קרפור הממותגים יחלו להימכר בסניפי יינות ביתן עוד לפני הקיץ. לפי מקורות בצרפת, הרשת לא תסתפק בסניפי יינות ביתן ותפתח חנויות חדשות.

זה כנראה לא הניסיון הראשון לשיתוף-פעולה בין קבוצה מישראל לענקית הצרפתית. בשנת 2009 השקיעה כור, מקבוצת אי.די.בי שבשליטת דנקנר, בענקית הקמעונאות הצרפתית, ולפי פרסומים שונים, ב-2016 ניהלה רשת ויקטורי מגעים שלא הבשילו עם הרשת.

בעשור הקודם שיתפה הרשת פעולה עם טיב טעם, במסגרתו נמכרו מוצריה בחנויות הרשת בישראל.

פרט קטן בצל מלחמת אוקראינה-רוסיה: בשבוע שעבר פורסם כי קרפור רומניה תורמת למעלה מ-270 טונות של מוצרי מזון והיגיינה לצלב האדום הרומני ולקרן FARA למען פליטים אוקראינים.