מנכ"ל בן אנד ג'ריס ישראל נגד ח"כ קריב: מעכב את אישור תקנות החרם בוועדת החוקה

אבי זינגר, מנכ"ל מפעל בן אנד ג'ריס ישראל, מבקש לקדם את התקנות כך שניתן יהיה לפעול נגד חברת יוניליוור העולמית שמאיימת בצעדי חרם על המפעל הישראלי, אלא שבוועדת החוקה מתעדפים את התקנות נמוך בסדר היום, והן לא עולות להצבעה

אבי זינגר, זכיין בן את ג'ריס בישראל / צילום: סיון כץ איילון
אבי זינגר, זכיין בן את ג'ריס בישראל / צילום: סיון כץ איילון

מנכ"ל מפעל בן אנד ג'ריס ישראל, אבי זינגר, שלח השבוע מכתב ליו"ר ועדת החוקה, ח"כ גלעד קריב, במחאה על כך שלטענתו חבר הכנסת מעכב את אישור תקנות החרם בוועדה.

לפני כחודש חתמו שר המשפטים גדעון סער ושר האוצר אביגדור ליברמן על התקנות לפיהן ניתן יהיה להגביל השתתפות במכרז ולמנוע הטבות רגולטוריות מחברות ומארגונים שפרסמו קריאה להטלת חרם על מדינת ישראל, או ממי שמשתתף בחרם עליה. זינגר מבקש לקדם את התקנות כך שניתן יהיה לפעול נגד חברת יוניליוור העולמית שמאיימת בצעדי חרם על המפעל בישראל, אלא שבוועדת החוקה מתעדפים את התקנות נמוך בסדר היום, והן לא עולות להצבעה. 

"בחודש יולי 2021 הודיעה לי יוניליוור העולמית כי היא דורשת ממני להפסיק לספק גלידה לחלקים מירושלים ולשטחי יהודה ושומרון. לאחר שסירבתי לדרישה המנוגדת לחוק - הודיעה יוניליוור כי החוזה שלה מולי לא יחודש בסוף שנת 2022, לאחר 34 שנות פעילות משותפת. יודגש כי בעצם דרישתה, יוניליוור עברה על חוק החרם הישראלי. כמו כן, דרישת יוניליוור מנוגדת לחוק איסור אפליה במוצרים, בשירותים ובכניסה למקומות בידור ולמקומות ציבוריים", כתב זינגר. 

עוד הוא כתב כי "מחודש יולי 2021 הצליחה מדינת ישראל, בשיתוף-פעולה עם הקהילות היהודיות, לגרום לכך שמדינות כמו ניו יורק, ניו ג'רזי, פלורידה, אלינוי, טקסס, אריזונה ועוד יפעילו את חוקי החרם במדינתם נגד יוניליוור, אשר הובילו למשיכת השקעות, החזקות וקרנות פנסיה בשווי של כמיליארד דולר עד כה.

"ברקע הדברים, חצי שנה בדיוק לאחר הכרזת יונילוור, המניה קרסה ב-20.7% המהווים ירידת ערך בשווי של 26 מיליארד דולר. אך למרבה הצער, כאן במדינת ישראל, למרות שיש חוק בנושא המעניק כלים למאבק בחברות המחרימות, לא נעשה דבר. כאן יוניליוור ממשיכה לספק מוצרים למשרדי הממשלה השונים וזוכה להטבות רגולטוריות מרחיקות לכת".

"חוסנה הלאומי של ישראל עומד על הכף" 

זינגר מציין במכתבו את אישור תקנות החרם על-ידי השרים הרלוונטיים כבר לפני חודש ימים, אלא שכאמור מאז הן לא עלו לסדר יומה של הוועדה, וללא אישור חברי הכנסת, הן לא נכנסות לתוקף. 

חברי כנסת מצדם הגישו מכתב בדרישה מח"כ קריב לכנס את הוועדה לדון בתקנות בהתאם לתקנון הכנסת, אלא שגם זה לא הועיל. קריב טוען מעל כל במה כי יש לוועדה נושאים אחרים דחופים על סדר היום, וכי הוא לא מונע בכוונה תחילה את הדיון בתקנות החרם, אלא שגם בממשלה מודים כי הם היו מעדיפים לראות את אישור התקנות הללו בסמוך לחתימת השרים ליברמן וסער. 

ח''כ גלעד קריב / צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ
 ח''כ גלעד קריב / צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

"אנחנו לא מעוניינים להיכנס עם קריב לעימות", אמרו בכירים בממשלה, והודו כי טיעוניו לסדר יום עמוס של ועדת החוקה משמשים תירוץ טוב, אלא שעבור זינגר והחברה שלו זה לא מספיק. "ח"כ קריב הנכבד", כתב לו זינגר. "חוסנה הלאומי של ישראל עומד כעת על הכף ומונח לפתחה של הוועדה בראשותך. אם לא יאושרו תקנות חוק החרם, הדבר עלול לשמש כתחמושת נגדנו ולהשארת הרושם שמדינת ישראל אינה משיבה מלחמה נגד חרמות שהוטלו עליה.

"אני פונה אליך בשמי ובשם עובדי המפעל. כנס את הוועדה כדי לאשר עוד השבוע, לפני היציאה לפגרה, את תקנות חוק החרם. לחרם על מדינת ישראל ראוי שיהיה תג מחיר גבוה. אסור שהנושא יישאר ללא מענה", חתם מנכ"ל חברת הגלידות הישראלית. 

עימות בוועדת החוקה 

היום (ב') אף התגלע עימות בוועדת החוקה סביב המכתב שנשלח גם לחברי הכנסת, וקריב אמר כי "אין שום כוונה לעכב את הדיון בתקנות, ומצד שני גם אין שום כוונה, מכיוון שלשיטת חלק מחברי הוועדה אלה התקנות הכי חשובות, שאני אעניק לתקנות הללו עדיפות על פני תקנות לא פחות חשובות אחרות, אנחנו נגיע אליהן".

ח"כ שלמה קרעי מהליכוד תקף אותו ותהה: "הכרזת חרם על ישראל פחות חשוב מהיוועדות חזותית בתקופת שגרה?". 

ח"כ קריב השיב לו: "מכיוון שנגעת בגוף הדברים וביטאת את כאבו של אותו בעל מפעל שמכתבו הגיע אתמול - שלא ייווצר רושם שהוא שלח את מכתבו ולא קיבל מענה. המכתב הגיע אלינו אתמול אחר-הצהריים... אז אני רק רוצה להעמיד כמה עובדות על דיוקן. החוק חוקק בשנת 2011, וכל הממשלות מאז שנת 2011 לא התקינו את התקנות. מדוע ממשלות ישראל מאז שנת 2011 ושרי האוצר מאז שנת 2011 לא טרחו להשלים את המעשה?"

השניים המשיכו להתקוטט בוועדה סביב שאלת התזמון שכעת קריטי לחברת בן אנד ג'ריס מול פעולת יוניליוור לסגור אותה. "צריך מידה גדולה של צביעות וחוצפה לנהל קמפיין בעניין הזה, כאשר מובילי הקמפיין בבית הזה לא עשו את מלאכתם בשעה שהיו בקואליציה ולא טרחו לנקוד את הצעדים הנדרשים", אמר קריב, וקרעי השיב: "לא היה מי שעיכב במזיד, היה תהליך. כבר ב-2017 התחילו בכתיבת התקנות. לא היה אירוע שהיה לפתחנו. היום יש מפעל ועובדים שנמצאים בסכנת פיטורים".

ח"כ קריב הבטיח: "אנחנו נדאג למפעל הזה הרבה יותר מהממשלות ומהקואליציות האחרות".  בפועל ללא אישור התקנות השבוע, אישורן עלול להיתקע על שולחן הוועדה עד חודש מאי.