הקריפטו יציל את אוקראינה? סימנים ראשונים מעידים שכן

גם הקריפטו מתגייס למלחמה: התורמים האנונימיים להצלת אוקראינה העדיפו את הביטקוין על פני המטבעות המסורתיים

עשרות מיליוני דולרים נתרמו במטבעות קריפטו / צילום: Shutterstock
עשרות מיליוני דולרים נתרמו במטבעות קריפטו / צילום: Shutterstock

בחודש מאי 2010 נכנס בחור בשם לאציו היינס לפיצרייה בארה"ב וביקש לרכוש שני מגשים עבור בני משפחתו, אלא שהפעם הציע לשלם תמורתם באמצעות כסף דיגיטלי - 10 אלף מטבעות ביטקוין. הרכישה הזו הכתה גלים בעולם ועשתה היסטוריה בשני מובנים. האחד, זו הייתה הפעם הראשונה שבוצע שימוש בביטקוין בעולם ה"אמיתי" ושנית, נרכשה הפיצה היקרה ביותר אי-פעם, שכן היום המטבעות שווים - תחזיקו חזק - לא פחות מ-380 מיליון דולר (נכון למועד כתיבת שורות אלה).

הסיפור הזה ממחיש את המסלול שעבר הביטקוין מאז נוצר ב-2008, כששוויו עמד על אפס, ועד רמת השיא אליה הגיע בשנה שעברה, כאשר נסק לכ-67 אלף דולר למטבע בודד. הביטקוין, על אף היותו הנכס הממותג והמוכר מבין המטבעות הדיגיטליים (קריפטו), הוא רק פיסה קטנה מתוך סיפור גדול ומרתק הרבה יותר - ה'בלוקצ'יין' (Blockchain). מדובר בתשתית טכנולוגית המאפשרת "להשתחרר" מהתלות בגופים פיננסיים, להסיר חסמים ביורוקרטיים וניהוליים, ולחבר בצורה ישירה ומיידית בין מדינות, עסקים ואנשים מסביב לעולם.

דוגמה לכך קיבלנו במסגרת המלחמה המתחוללת בימים אלו בין מוסקבה לקייב, כשמטבעות הקריפטו מתפקדים כ"נשק הסודי" של אוקראינה. למעשה, מאז החלה הפלישה, זרמו לאוקראינה תרומות אנונימיות בהיקף של עשרות מיליוני דולרים לטובת המאמץ המלחמתי - כולם באמצעות ביטקוין ומטבעות קריפטו מקבילים. שיטה זו נטרלה את האפשרות שהרוסים ישימו את ידם על הכספים והבטיחו כי יגיעו ליעדם גם כאשר המערכת הבנקאית באוקראינה נמצאת תחת קריסה. למעשה, לשם בדיוק חתרה הטכנולוגיה והמטבעות המבוססים על גביה - לייעל תהליכים פיננסיים, במרכזם העברת כספים, ולהוות אלטרנטיבה רבת-עוצמה לבנקאות המסורתית, שמתחילה למצות עצמה.

תעשיית הקריפטו סודקת גם את חומות וול סטריט

התפתחות נוספת בתחום הגיע גם היא במהלך שבוע שעבר, כאשר נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, חתם לראשונה על צו מנהלי המורה לסוכנויות במדינה לבחון לעומק את תחום הקריפטו ולקבוע צעדים ברורים להסדרתו. הדו"ח שפורסם הסיר את חשש המשקיעים שמא הממשל האמריקאי ינהג בתחום הקריפטו ביד קשה, ונוכחו לגלות שהגישה מרוככת ותומכת הרבה יותר - ולמעשה מצטרפת לזרם הגובר של רבים מהגופים בארה"ב שאימצו שינוי גישה כלפי התחום הצומח.

כך, בין היתר, בגולדמן זאקס ומורגן סטנלי, שניים מבנקי ההשקעות הגדולים בארה"ב, השיקו קרנות השקעה בקריפטו עבור משקיעים עתירי הון; בג'יי פי מורגן צ'ייס הפגינו שינוי כיוון מפתיע ביחסם לביטקוין והודיעו באחרונה על הנפקת קרן עם חשיפה ממוקדת למטבע הדיגיטלי, שלוותה בפרסום תחזית אופטימית: "לביטקוין יש פוטנציאל אפסייד משמעותי לטווח הרחוק". עדות נוספת להבעת האמון בתעשייה, ניתן למצוא בסקר שנערך בקרב בנקאים ומומחים פיננסיים, ופורסם לאחרונה במגזין העולמי 'Forbes'. רובם המוחלט של המשיבים (76%), העריכו כי מטבעות וירטואליים בדרך לתפוס בתוך כעשור את מקומם של הדולר והאירו, ולהפוך לאמצעי התשלום הדומיננטיים בעולם.

התנודתיות מרתיעה בעיקר את המשקיעים המסורתיים

התנועות החדות בערכי המטבעות הדיגיטליים נותרו הפקטור המרכזי בהפחתת תיאבון המשקיעים בחשיפה לתחום. למעשה, התנודתיות הגבוהה היא סימפטום של תחום צעיר יחסית הנמצא עדיין בשלבי אסדרה וחדירה למיינסטרים, ובהתאם מגלה רגישות לכל התפתחות - לחיוב ולשלילה. עם זאת, חשוב לזכור כי דווקא הפוזיציה הנוכחית של מטבעות הקריפטו מהווה הזדמנות להשקעה עם פרמיה גבוהה, שכן ככל והתחום מתפתח ומבסס את מעמדו הרגולטורי, כסף חדש זורם לשוק, ערכי המטבעות מטפסים בתגובה ופוטנציאל האפסייד עשוי להצטמצם בהתאם.

בשורה התחתונה, למהפכה הפיננסית של ימינו נצמדו לא מעט שמות - בלוקצ'יין, קריפטו, NFT, ביטקוין ורבים אחרים - אך כולם מייצגים חלק בפאזל המרכיב את הדור הבא של העולם הכלכלי. על אף הסיכונים וחוסר הוודאות שעדיין מרחפים מעל מטבעות הקריפטו, מסתמן כי המהפכה הזו כבר לא ניתנת לעצירה - וזו העת להקצות לתחום משקל תואם בתיק ההשקעות.

הכותב הוא מתכנן פיננסי בכיר בקבוצת "נטו תכנון פיננסי"