קניתם דמות וירטואלית ב-NFT? זה הזמן ללכת למס הכנסה

בשבוע שעבר פרסמה רשות המסים בישראל הבהרה בנושא מיסוי NFT ואמרה כי הוא ימוסה ככל המטבעות הווירטואליים • מה בדיוק המיסוי שחל על NFT, מתי הוא חל, ואיך מדווחים? גלובס עושה סדר

NFTs של קופים משועממים / צילום: Shutterstock, Rokas Tenys
NFTs של קופים משועממים / צילום: Shutterstock, Rokas Tenys

בשבוע שעבר פרסמה רשות המסים בישראל הבהרה בנושא מיסוי NFT. הרשות קובעת כי ה-NFT שמהותו היא זכות חזקה בלתי מוחשית בתמונה או דמות וירטואלית, עונה להגדרת נכס והוא אינו לשימוש אישי, ומשכך הוא ימוסה ככל המטבעות הווירטואליים. 

נסביר את המשמעות: 

1. המיסוי שחל על NFT הוא מס רווחי הון על הרווח מה-NFT. כלומר, מס של 25% ריאלי על הפער שבין מחיר הרכישה למחיר המכירה של הטוקן. אם אתם עוסקים כעיסוק מרכזי בקנייה ומכירה של NFT, ייתכן שרשות המסים תראה את הפעילות כעסק, ואז יחול עליה מס הכנסה, לפי מדרגות מס שמחושבות מהיקף ההכנסה.

2. המס חל בעת מכירת ה-NFT. כלומר, על קנייה והחזקה של ה-NFT אין חבות מס, גם אם שוויו עלה. הנקודה שבה בוחנים את השווי לצורך קביעת שיעור המס היא בעת מכירה, כאשר מבחינת רשות המסים זו לא חייבת להיות רק מכירה בשקלים, אלא גם המרה של ה-NFT לכל מטבע קריפטו אחר.

3. איך מדווחים ומשלמים? כעיקרון יש לדווח על מכירה לרשות המסים גם אם לא היו רווחים ממנה. הפסדים על מכירת NFT ניתן לקזז כנגד רווחי הון מהשקעות הון אחרות. הפרקטיקה שהתגבשה היא כי בסיום שנת המס, מדווחים על כל הפעילות בקריפטו לרשות במסגרת דוח שנתי שמגישים, כאשר הדרישה היא לדווח בנפרד על כל מכירה, או המרה, כולל השערים המדויקים שבהם היא התבצעה, ולא רק על השורה התחתונה הכוללת.