טבע פרסמה את שכר הבכירים בחברה: כמה הרוויח המנכ״ל קאר שולץ בשנה?

עלות שכרו של מנכ"ל טבע אשתקד, כ-15 מיליון דולר, נמוכה מהתגמולים שלהם זכו  מנכ"ל חברת הפרסום הדיגיטלי טרמור עופר דרוקר, ומנכ"ל חברת הטכנולוגיה ריסקיפייד עידו גל

מנכ"ל טבע, קאר שולץ / צילום: יח''צ
מנכ"ל טבע, קאר שולץ / צילום: יח''צ

מאז שנת 2014 נדרשות החברות הישראליות שנסחרות בוול סטריט, או החברות הדואליות, לפרסם את שכרם של המנהלים הבכירים שלהן, באופן אישי, לאחר שקודם לכן לא היו מחויבות לכך. בהתאם לכך, הן מדווחות בחודשים מרץ-אפריל על נתוני שכר הבכירים במסגרת הדוח המורחב לסיכום השנה הקודמת. 

בשבועות האחרונים פורסמו נתוני השכר במספר חברות בולטות, החושפים תגמולים בגובה של עשרות מיליוני שקלים לבכיר. כך לדוגמה, בחברת התרופות טבע, המנכ"ל קאר שולץ קיבל בשנת 2021 תגמולים בעלות של 14.7 מיליון דולר, לעומת 15.7 מיליון דולר בשנת 2020.

הרכיב העיקרי בתגמול לשולץ הוא התגמול ההוני שהסתכם ב-10 מיליון דולר, ומלבד זאת הוא קיבל שכר בסיס שנתי בעלות של 2 מיליון דולר בדומה לשנים הקודמות, וכן תגמולים נוספים בעלות של 2.7 מיליון דולר, הכוללים בין היתר תגמול בגין ביצועים, ותשלומים שקשורים לרילוקיישן שלו לישראל, לרכב ועוד.

קיבל תגמולים של יותר מ-90 מיליון דולר בטבע

שולץ מכהן כמנכ"ל טבע   מסוף 2017, והחוזה שלו אמור להסתיים בנובמבר 2023. מאז שהחל לנהל את טבע, הסתכמה עלות התגמולים שקיבל מהחברה ב-91.5 מיליון דולר. זאת בשעה שמאז כניסתו לתפקיד, מניית טבע איבדה כמעט מחצית מערכה - למרות הצלחת תוכנית ההתייעלות והחיסכון שהוביל שולץ והפחתת חוב החברה. הסיבה לכך היא בעיקר ההליכים המשפטיים שטבע חשופה אליהם והיעדר הצמיחה שהציגה עד כה.

שלושה בכירים אחרים בטבע קיבלו כל אחד תגמולים בעלות כוללת של 3.8 מיליון דולר: ד"ר סוון דטלפס, סמנכ"ל בכיר, מנהל החטיבה המסחרית בצפון אמריקה; אריק דראפה, סמנכ"ל בכיר לתפעול גלובלי; ומרק סבג, מנכ"ל החטיבה המסחרית בשווקים הבינלאומיים. מנהל הכספים הראשי אלי כליף קיבל תגמולים בעלות של 3.5 מיליון דולר.

אלה שעקפו את טבע

רמות התגמולים של הבכירים בטבע גבוהות יחסית לחברות אחרות מישראל, אך יש חברות שעקפו אותה. כך למשל, חברת טרמור מתחום הפרסום הדיגיטלי. החברה (שבעבר נקראה מרימדיה וטפטיקה) הצטרפה השנה לוול סטריט, לאחר שקודם לכן נסחרה בלונדון.

ההנפקה בוול סטריט בחודש יוני בוצעה במחיר של 19 דולר למניית טרמור, והיום היא נסחרת במחיר נמוך בכ-29%, המשקף לחברה שווי של מעט יותר ממיליארד דולר. הדוח המורחב של טרמור שפורסם השבוע מגלה כי המנכ"ל עופר דרוקר (לשעבר מייסד ומנכ"ל מטומי) קיבל ב-2021 תגמולים בעלות של 18.6 מיליון דולר, מתוכם 16.4 מיליון דולר תגמול הוני. החברה מציינת שמדובר בתגמול שניתן לו בחלקו בשנים קודמות, והבשיל במהלך 2021.

שני בכירים נוספים בטרמור, סמנכ"ל התפעול יניב כרמי וסמנכ"ל הכספים שגיא נירי, קיבלו תגמולים בעלות של 9 מיליון דולר ו-7.1 מיליון דולר, בהתאמה. גם במקרים שלהם עיקר התגמול הוא הוני.

חברה נדיבה נוספת היא ריסקיפייד, שגם היא הונפקה בוול סטריט ב-2021. ריסקיפייד, שהוקמה על ידי המנכ"ל עידו גל וסמנכ"ל הטכנולוגיה אסף פלדמן, עוסקת בפתרונות תשלומים ומניעת הונאות אשראי באתרי מסחר אונליין.

החברה הונפקה בחודש יולי ואיבדה מאז מעל 70% מערכה, לשווי נוכחי של 960 מיליון דולר. בדוח המורחב שפרסמה החברה היא דיווחה שב-2021, עלות שכרו של גל הסתכמה ב-15.7 מיליון דולר - כמעט כולה מורכבת מהתגמול ההוני. פלדמן קיבל תגמולים בעלות של 5 מיליון דולר, 4.7 מיליון דולר מהם תגמול הוני.

עוד חברות טכנולוגיה ישראליות שדיווחו לאחרונה על התגמולים של הבכירים בהן הן חברת אבטחת הסייבר סייברארק, שם המנכ"ל והמייסד אודי מוקדי קיבל תגמולים בעלות של 12.4 מיליון דולר (11 מיליון דולר מתוכם תגמול הוני), וחברת השבבים ולנס, המספקת שבבים לתעשיות האודיו-וידיאו והרכב. ולנס מוזגה ב-2021 לחברת SPAC - והמנכ"ל גדעון בן צבי קיבל תגמולים בעלות של 6.8 מיליון דולר (5.5 מיליון דולר מתוכם תגמול הוני, שרובו נובע מהאצת הבשלת תגמול שניתן לו בעבר, בעקבות המיזוג).

בחברת פייבר, שפיתחה זירת מסחר לפרילנסרים, המנכ"ל והמייסד מיכה קאופמן קיבל ב-2021 תגמולים בעלות של 7.2 מיליון דולר, עם רכיב תגמול הוני של 6.4 מיליון דולר, והנשיא וסמנכ"ל הכספים עופר כץ קיבל תגמולים בעלות של 5.3 מיליון דולר, 4.6 מיליון דולר מתוכם תגמול הוני.