ארה"ב מאשימה באופן רשמי את רוסיה בביצוע פשעי מלחמה באוקראינה

מזכיר המדינה האמריקאי הודיע כי ממשלת ארה"ב מאמינה כי רוסיה מבצעת פשעי מלחמה באוקראינה • מעל 3.5 מיליון פליטים נמלטו מאוקראינה • 121 ילדים אוקראינים נהרגו מאז תחילת הפלישה הרוסית • נשיא ארה"ב יטוס היום לאירופה שם הוא צפוי להכריז על הגדלת התמיכה הכלכלית במשבר הפליטים וכן על סנקציות חדשות נגד הרוסים

אנטולי צ'וביאס / צילום: Reuters, Evgenia Novozhenina
אנטולי צ'וביאס / צילום: Reuters, Evgenia Novozhenina

20:15

ממשלה ארה"ב מאשים באופן רשמי את רוסיה בביצוע פשעי מלחמה. מזכיר המדינה אנתוני בלינקן הודיע כי ממשלת ארה"ב מאמינה שרוסיה מבצעת פשעי מלחמה באוקראינה. בהודעתו התייחס בלינקן להפגזה הרוסית של העיר מריופול 

18:03

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי שוב ביצע סבב שיחות עם מנהיגי מדינות, ביניהן בריטניה, יפן ואיטליה. נשיא אוקראינה גם עלה לנאום בפרלמנט הצרפתי לתשואות כל החברים וביקש מחברות הרכב הצרפתיות להפסיק את קשריהן עם רוסיה ו"לממן את הפלישה".

בתוך כך, נשיא רוסיה פוטין שוחח עם ראש הממשלה בנט. פוטין גינה את הפיגוע בבאר שבע ושלח תנחומים למשפחות החללים. השניים שוחחו גם על ההתפתחויות באוקראינה וההצעות להפסקת האש.

16:42

מנהיגי ברית נאט"ו הסכימו לפרוס 4 גדודי נאט"ו חדשים במזרח אירופה, בסלובקיה, הונגריה, בולגריה ורומניה, כך לפי המזכיר הכללי של נאט"ו יאנס סטולטנברג. מדובר בהגדלת כוחות משמעותית באזור, כמעט הכפלה.

16:36

אנטולי צ'וביאס, המכהן כשליח הממשלה הרוסית לנושאי האקלים ונחשב למקורב לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין, התפטר מתפקידו ועזב את המדינה במחאה על המלחמה באוקראינה; כך דיווחו היום כלי התקשורת במדינה. לפי הדיווחים, צ'וביאס תועד באיסטנבול, טורקיה, אליה נמלטו רוסים רבים בימים האחרונים. צ'וביאס נחשב למי שסייע לסלול את דרכו של פוטין לצמרת הפוליטית ברוסיה וכיהן כשר אוצר וכן בשלל תפקידים בכירים. הוא הבכיר ביותר ש"מתמרד" נגד המלחמה הנוכחית. 

10:15

על אף הדיווחים האוקראינים על ירידה משמעותית במורל, עייפות, נטישת עמדות והפקרת כלים של צבא רוסיה. צילומי לווין חדשים מציגים תמונה אחרת בבלארוס - צבא רוסיה מרחיב את העמדות במדינה ומתפרש לרוחבה.

סגנית ראש הממשלה האוקראיני אירינה ורצ'וק הודיעה גם היום על פתיחת מסדרונות לסיוע הומניטרי וחילוץ אזרחי באוקראינה. 9 מסדרונות ייפתחו היום, אם כי אף אחד מהם לא יוביל למריופול המכותרת.

09:55

121 ילדים אוקראינים נהרגו בפלישה הרוסית לאוקראינה עד כה, החל מ-24 בפברואר, כך מעדכנת פרקליטות המדינה באוקראינה בערוץ הטלגרם הרשמי. מספר הילדים שנפצעו עומד על 167.

בדוח האחרון של האו"ם, מספר הנפגעים האזרחים באוקראינה נכון לשעה 22:00 ב-21 מרץ עומד על 2,510 בני אדם, 953 הרוגים ו-1,557 פצועים. בפילוח, האו"ם ציין כי 192 מההרוגים היו גברים, 142 נשים, 12 ילדות ו-26 ילדים, ועוד 40 ילדים ו-541 מבוגרים שמינם לא ידוע עדיין.

עוד מהאו"ם, נכון לסוכנות הפליטים, מעל 3,557,245 אזרחי אוקראינה נמלטו מהמדינה מאז 24 בפברואר.

מושל מחוז לוהנסק אמר הבוקר כי אוקראינה הגיעה להסכם עם הרוסים להפסקת אש מקומית על מנת לפנות אוכלוסיה אזרחית מהמחוז. מושל המחוז סרחיי גאידי כתב בערוץ הטלגרם של העיר כי הפסקת האש תתחיל בשעה 9:00 לפי השעון המקומי.

באזור צ'רניהיב, המקומיים מדווחים כי הרוסים הפגיזו בלילה גשר מרכזי וקריטי לתנועת השיירות ההומניטריות לעיר. הגשר גם היווה את נתיב הפינוי הראשי מהאזור. יועץ משרד הפנים האוקראיני, אנטון גרשצ'נקו, הודיע בערוץ הטלגרם של משרד הפנים כי הרשויות באזור צ'רניהיב דיווחו על ההפגזה. צ'רניהיב ממוקמת במרחק 150 קילומטר צפונית מזרחית מקייב.

06:48

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן יטוס היום לאירופה במטרה להיפגש עם מנהיגי נאט"ו, האיחוד האירופי ומדינות ה-G7 ביום חמישי. ביידן צפוי להכריז על הגדלת התמיכה הכלכלית של ארה"ב בעזרה עם משבר הפליטים שנוצר כתוצאה מהמלחמה. 

בנוסף, בארה"ב מכינים חבילת סנקציות חדשה נגד רוסיה שתתמקד בחברי בית הפרלמנט התחתון (ה"דומה") הרוסי. 

נשיאת חברת ספייסX אמרה ל-CNBC שהחברה הקציבה "אלפי" לווינים של סטארלינק במטרה לעזור עם בעיות קליטת האינטרנט של המדינה בעת המלחמה, כאשר החיבור של המדינה נמצא לא פעם תחת התקפות סייבר מצד רוסיה. 

נשיא אוקראינה זלנסקי אומר שבמריופול נותרו 100 אלף אנשים שחייים בתנאים לא אנושיים: "הם חיים במצור מוחלט, ללא מים, אוכל, תרופות ותחת הפצצות חוזרות ונישנות". זלנסקי טען ששיירות הומניטריות שעשו את דרכן לעיר נתפסו בידי הרוסים.