אוקראינה טוענת: רוסיה מחזיקה 400 אלף אזרחים כבני ערובה

לפי יוניסף, 4.3 מיליון מתוך כ-7.5 מיליון ילדים באוקראינה נמלטו מבתיהם • הנשיא ג'ו ביידן אמר הערב כי נאט"ו תגיב "באותה מידה" אם רוסיה תשתמש בנשק להשמדה המונית באוקראינה, וציין כי הוא יתמוך במאמץ להוציא את רוסיה מהפורום הכלכלי G20 • לודמילה דניסובה, נציבת קבילות הציבור של אוקראינה, אמרה כי 402 אלף איש, ביניהם 84 אלף ילדים, נלקחו לרוסיה בניגוד לרצונם

טנקים רוסים ברחובות מריופול. משרד החוץ האוקראיני טוען כי בין האזרחים שנלקחו נמצאים 6,000 תושבי העיר / צילום: Reuters, Stringer
טנקים רוסים ברחובות מריופול. משרד החוץ האוקראיני טוען כי בין האזרחים שנלקחו נמצאים 6,000 תושבי העיר / צילום: Reuters, Stringer

22:30

בסוכנות הידיעות AP מדווחים כי אוקראינה מאשימה את מוסקבה ב"לקיחה בכפייה" של מאות אלפי אזרחים מערים אוקראיניות לרוסיה, שם חלקם עשויים לשמש כבני ערובה על מנת ללחוץ על קייב להיכנע.

לודמילה דניסובה, נציבת קבילות הציבור של אוקראינה, אמרה כי 402 אלף איש, ביניהם 84 אלף ילדים, נלקחו לרוסיה בניגוד לרצונם.

בקרמלין סיפקו נתונים כמעט זהים לאלה שהועברו, אך אמרו כי "האזרחים רוצים לנסוע לרוסיה". האזורים המזרחיים של אוקראינה, בשליטת הבדלנים, דוברים בעיקר רוסית - ואנשים רבים שם תומכים ברוסיה.

קייב ומוסקבה מסרו דיווחים סותרים על האנשים שהועברו לרוסיה והאם הם עברו מרצון או שנכפה עליהם לעשות זאת.

הרשויות ברוסיה הודיעו שהן מספקות מקומות לינה ותשלומים ל"מפונים".

בין האזרחים שנלקחו, מאשים משרד החוץ האוקראיני, נמצאים 6,000 תושבי מריופול, עיר הנמל במזרח המדינה שספגה הפצצות בלתי פוסקות. לדברי המשרד, הכוחות הרוסים מחרימים מסמכים מ-15,000 בני אדם בחלק של מריופול שנכבש על ידם.

לפי המודיעין האוקראיני, חלקם עלולים להישלח לאי סחלין באוקיינוס השקט, ומוצעת להם עבודה שם בתנאי שלא יעזבו במשך שנתיים. לפי המודיעין האוקראיני, הרוסים מתכוונים "להשתמש בהם כבני ערובה ולהפעיל עוד לחץ פוליטי על אוקראינה".

21:18

חודש אחד של מלחמה באוקראינה הוביל לעקירה של יותר ממחצית מאוכלוסיית הילדים במדינה, כך מסרה קרן החירום הבינלאומית של האומות המאוחדות לילדים (יוניסף).

ילדים שנמלטו מאוקראינה משחקים על רצפת מלון ברומניה, סוף החודש שעבר / צילום: Associated Press, Andreea Alexandru
 ילדים שנמלטו מאוקראינה משחקים על רצפת מלון ברומניה, סוף החודש שעבר / צילום: Associated Press, Andreea Alexandru

לפי יוניסף, 4.3 מיליון מתוך כ-7.5 מיליון ילדים באוקראינה נמלטו מבתיהם, כולל 1.8 מיליון פליטים שיצאו מהמדינה ו-2.5 מיליון שנמצאים בתוך אוקראינה.

לדברי קתרין ראסל, מנכ"לית יוניסף, המלחמה גרמה ל"אחת העקירות הגדולות והמהירות ביותר של ילדים מאז מלחמת העולם השנייה".

20:58

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן אמר כי נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, ציין בפניו בשיחותיהם הקודמות כי הוא מאמין שברית נאט"ו לא תישאר מאוחדת. "פוטין התבסס על כך שנאט"ו תהיה מפוצלת", אמר ביידן לכתבים בבריסל, והוסיף: "בשיחות הקודמות שלי איתו בדצמבר ובתחילת ינואר - היה לי ברור שהוא לא חושב שנוכל לשמור על הלכידות הזו". לדבריו, "נאט"ו מעולם לא הייתה מאוחדת יותר ממה שהיא היום. פוטין מקבל בדיוק את ההפך ממה שהוא תכנן לקבל כתוצאה מהחדירה לאוקראינה".

19:57

הנשיא ג'ו ביידן אמר הערב כי נאט"ו תגיב "באותה מידה" אם רוסיה תשתמש בנשק להשמדה המונית באוקראינה. "אנחנו נגיב אם הוא ישתמש בזה", אמר ביידן בהתייחסו לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין. "אופי התגובה תלוי באופן השימוש".

ביידן גם אמר שהוא יתמוך במאמץ להוציא את רוסיה מהפורום הכלכלי G20.

הנשיא האמריקאי אף ציין כי החברות בברית נאט"ו השיגה את שלושת היעדים העיקריים שלה בוועידת בריסל, שהתקיימה היום: "ראשית, לתמוך באוקראינה בסיוע צבאי והומניטרי. שנית, להטיל את משטר הסנקציות המשמעותי ביותר אי פעם, על מנת לשתק את כלכלתו של פוטין ולהעניש אותו על מעשיו. שלישית - לבצר את האגף המזרחי של בעלות הברית שלנו בנאט"ו, שכמובן היו מאוד מאוד מודאגות וחששו ממה שיקרה".

18:57

בהצהרה משותפת, מנהיגי ה-G7 הודיעו כי הם מוכנים לנקוט בצעדים נוספים נגד רוסיה. בהצהרה המנהיגים גינו את "מלחמת הבחירה" של פוטין ואת התוקפנות "הבלתי מוצדקת והבלתי חוקית" באוקראינה.

לדבריהם, על רוסיה לציית מיד ו"ללא דיחוי" להוראות בית הדין הבינלאומי ולהשהות את הפעילות הצבאית באוקראינה.

המנהיגים גם פנו לבלארוס וקראו "להימנע מהסלמה נוספת ולהימנע משימוש בכוחות הצבא שלהם נגד אוקראינה". הם גם הזהירו מפני כל איום בשימוש בנשק כימי, ביולוגי וגרעיני, והוסיפו: "אנחנו מגנים מכל ומכל את מסע הדיסאינפורמציה הזדוני והמופרך לחלוטין של רוסיה נגד אוקראינה".

16:43

בהצהרה משותפת אחרי הפסגה בבריסל, אמרו מנהיגי ברית נאט"ו כי "בתגובה לפעולותיה של רוסיה, הפעלנו את תוכניות ההגנה של נאט"ו, פרסנו גורמים מכוח התגובה והצבנו 40 אלף חיילים באגף המזרחי שלנו, יחד עם נכסים אוויריים וימיים משמעותיים, תחת פיקוד ישיר של נאט"ו".

לפי ההצהרה, המהלכים של נאט"ו נותרו "מידתיים ולא מסלימים", כהכנה ל"מציאות אסטרטגית מסוכנת יותר". כמו כן, הברית צפויה גם להגביר את מוכנותה לאיומים כימיים, ביולוגיים וגרעיניים, והחלטות נוספות יידונו בפסגה במדריד.

15:27

ארה"ב מתכננת להטיל קרוב ל-400 סנקציות נגד חברות ואישים רוסים, כולל יותר מ-300 מחוקקים מהפרלמנט הרוסי, דומה, ואוליגרכים רוסים.

לפי בכיר בממשל ביידן גם בגוש האירו ובמדינות G7 הודיעו כי עסקים בינלאומיים לא יוכלו לפעול "כרגיל" ברוסיה. "המטרה שלנו היא להסיר מתודית את ההטבות והפריבילגיות שרוסיה נהתה מהן בתור משתתפת בסדר הכלכלי העולמי", אמר הבכיר. הוא הוסיף כי הנשיא ג'ו ביידן יכריז על הסנקציות באחד משלושת נאומיו בפניו מועצת נאט"ו בבריסל.

הנשיא ביידן צפוי להכריז גם על עוד סיוע אמריקאי לאזרחי אוקראינה. הבכיר בממשלו הוסיף כי ארה"ב מוכנה לספק עד מיליארד דולר במימון לסיוע הומניטרי לכל אלו שנפגעו מהפלישה הרוסית לאוקראינה.

14:52

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי נאם היום בווידיאו במטה נאט"ו בבריסל וניסה להסביר למנהיגי הברית הצבאית כי לאוקראינה אין מערכות הגנה אווירית משמעותיות, וכי חיל האוויר שלה משמעותית קטן יותר מרוסיה.

"היתרון בשמיים הוא של הרוסים, והוא כמו שימוש בנשק להשמדה המונית. אתם רואים את התוצאות היום - כמה אנשים נהרגו, כמה ערים שומרות שלום הושמדו", הבהיר זלנסקי והוסיף כי צבא רוסיה פורש את הארסנל המלא שלו ללא מגבלות באוקראינה.

"הם משמידים את כל הדברים החיים. כל הדברים - מבתים לכנסיות, ממחסני מזון לאוניברסיטאות, מגשרים לבתי חולים", לדבריו.

זלנסקי זירז את מנהיגי מדינות נאט"ו לשלוח לאוקראינה טנקים כדי "לפתוח את המצור על הערים שלנו שגוססות - מריופול, ברדיאנסק, מליטופול ואחרות". הנשיא חזר שוב ושוב על המצוקה באוקראינה ואמר "יש לכם לפחות 20 אלף טנקים! אוקראינה ביקשה אחוז, אחוז אחד של כל הטנקים שלכם שיישלח או יימכר אלינו, אבל לא קיבלנו תשובה ברורה עדיין, הדבר הכי גרוע בזמן מלחמה הוא לא לקבל תשובות ברורות לבקשותייך לעזרה".

14:24

לפי דיווח ברשת רויטרס, ארה"ב מתכננת לקבל עד ל-100 אלף פליטים אוקראינים כתוצאה מהפלישה הרוסית למדינתם. עדיין לא ברור כיצד התהליך יעבוד או כמה עבודה לוגיסטית תושקע במאמץ. לא כל הפליטים יעברו דרך תוכנית הפליטים האמריקאית, כך לפי ממשל ביידן, אלא יתקבלו גם ויזות על בסיס משפחה או הליך הומניטרי.

13:09

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי נאם היום בפרלמנט השוודי ובוועידת נאט"ו בבריסל דרך וידיאו לינק. זלנסקי התקבל במחיאות כפיים סוערות בפרלמנט השוודי ואמר כי "אנו לא נלחמים רק בשביל העתיד של אוקראינה, אנחנו נלחמים בשביל הביטחון של אירופה והראנו כי מגיע לאוקראינה להיות חברה מן המניין באיחוד האירופי". 

ראשת ממשלת שוודיה מגדלנה אנדרסון הודתה לנשיא אוקראינה בציוץ רשמי בטוויטר והכריזה כי הסיוע לאוקראינה מתגבר מיום ליום, וכי שוודיה עומדת בסולידריות עם אוקראינה.

12:58

בריטניה הודיעה על 65 סנקציות חדשות נגד תעשיות ואנשים פרטיים ברוסיה המקורבים לפלישה באוקראינה. במוקד הסנקציות החדשות חברת מסילות הברזל וההגנה הרוסית קרונשטאדט, יצרנית בכירה של מל"טים רוסיים, וקבוצת וואגנר, ארגון שכירי החרב הרוסים שעליהם הוטלה לכאורה משימת חיסול נשיא אוקראינה זלנסקי, כך לפי הודעה רשמית של משרד החוץ הבריטי.

נוסף על כך, הוטלו עיצומים נגד שישה בנקים רוסים, ביניהם אלפא בנק אשר מייסדיו, האוליגרכים מיכאיל פרידמן, פטר אבן וגרמן קאן, כבר תחת סנקציות בריטיות.

בין האנשים הפרטיים עליהם הוטלו סנקציות בריטיות: איל הנפט והמיליארדר הרוסי יבגני שווידלר, מייסד בנק טינקוף אולג טינקוב, הרמן גרף, מנכ"ל סברבנק, הבנק הגדול ברוסיה ופולינה קובלבה, בתו החורגת של שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב. כמו כן הוטלו סנקציות נרחבות נגד גלינה דנילצ'נקו, מי שמונתה ע"י רוסיה כראשת עיריית מליטופול. זו הפעם הראשונה שהבריטים מטילים סנקציות על אדם פרטי המעורב במלחמה באוקראינה.

מאז תחילת הפלישה הרוסית לאוקראינה בריטניה הטילה מעל 1000 סנקציות על חברות ואישים המקורבים למשטר הרוסי, כך לפי משרד החוץ הבריטי.

11:51

ברשת בלומברג מדווחים כי נגידת הבנק המרכזי ברוסיה, אלווירה נביולינה ביקשה להתפטר לאחר שהנשיא ולדימיר פוטין הורה על הפלישה לאוקראינה, אך הנשיא הרוסי סירב לה והורה לה להישאר בכיסאה. נביולינה מונתה רק לפני שבוע לקדנציה חדשה של 5 שנים ועמדותיה הפוליטיות ממש לא ברורות. הנגידה בת ה-58 לא התבטאה באופן ציבורי על מינויה מחדש ולא הגיבה לשאלות רשת בלומברג. נזכיר כי עד כה, רק בכיר אחד בממשלת פוטין התפטר ואף עזב את רוסיה בשל הפלישה לאוקראינה - אנטולי צ'ובאיס, מזכיר האקלים של פוטין.

11:27

מקורות מדווחים כי שניים מאמנים המוכרים ביותר ברוסיה, אלה פוגצ'ובה ובעלה החמישי מקסים גלקין, נמלטו מרוסיה לישראל מאז שהחלה הפלישה הרוסית לאוקראינה. הזוג נמצא בישראל עם ילדיהם, תאומים בני 9 שאומצו בתהליך פונדקאות. עדיין לא ברור ממתי השניים נמצאים בישראל ובאיזו אשרת כניסה, אך לגלקין מתוכנן מסע הופעות ישראלי בחודש יוני הקרוב. 

גלקין, בן ה-45, הודיע בעמוד האינסטגרם שלו בתחילת הפלישה כי "המלחמה לא מוצדקת" וציין כי ימשיך לעדכן בערוץ טלגרם שפתח במיוחד לאחר שהסתבר שרוסיה תחסום רשתות חברתיות גלובליות.

פוגצ'ובה בת ה-72 הייתה פחות ברורה בעמוד האינסטגרם שלה ושיתפה את דבריו של של הכומר האוקראיני הפרו רוסי אנדריי טקצ'וב שאמר כי האוויר טוהר מאז שפוגצ'ובה עזבה את רוסיה. פוגצ'ובה אמרה בתום הווידיאו כי היא לא עוזבת לצמיתות ותשוב בהקדם.

View this post on Instagram

A post shared by ALLA PUGACHEVA (@alla_orfey)

11:12

הממונה על יחסי החוץ של האיחוד האירופי, ג'וספ בורל, אמר בראיון כי להערכתו רוסיה אינה מעוניינת בשלב זה בשיחות על הפסקת אש ושלום באוקראינה, כל עוד לא כבשה שטחים והגיעה לעמדת כוח. "נכון לעכשיו, רוסיה לא מעוניינת לשבת ולדון בכלום, מה שהיא רוצה זה לכבוש קרקע", אמר בראיון לטלוויזיה הספרדית.

"רוסיה רוצה להקיף את הגבול עם מולדובה ואת רצועת החוף של אוקראינה, ולבודד אותה מבחינה ימית. היא רוצה לדון באופן אמיתי רק אחרי שתבטיח לעצמה עמדה של כוח (במשא-מתן", אמר הפוליטיקאי הספרדי. לדבריו, מדינות באיחוד האירופי ימשיכו לשלוח נשק לאוקראינה בניסיון למנוע מרוסיה להשיג את מטרותיה. "זה מהלך חשוב מכיוון שהכל יוכרע ב-15 הימים הקרובים", אמר בורל, שנחשב ל"נצי" באיחוד האירופי בנוגע לתגובה נגד רוסיה. 

09:54

לאחר הפסקת המסחר הארוכה ביותר מאז נפילת ברית המועצות, המסחר בבורסת מוסקבה נפתח הבוקר באופן חלקי לצד הגבלות מכירה יוצאות דופן על המשקיעים הזרים שנועדו למנוע קריסה.

המסחר נפתח אחרי 26 יום של הפסקה וכעת נרשמות תנודות קיצוניות כלפי מעלה. זאת בעיקר כי נאסר על המשקיעים הזרים למכור את החזקותיהם במניות ברוסיה, וכי הבנק המרכזי הרוסי אסר על מכירה בחסר של מניות.

המסחר ברוסיה נפתח באופן חלקי בקרב 33 מניות של חברות, בהן חברות האנרגיה גזפרום ורוזנפט שמזנקות בחדות, חברת התעופה אירופלוט שצללה בפתיחה אך מיתנה את הירידות, וגם הבנק הרוסי סברבנק.

09:52

שבעה מסדרונות הומניטריים לאוקראינה הוסכמו להיום, כך לפי ההודעה היומית של סגנית ראש הממשלה האוקראינית אירינה ורצ'וק. כמו בכל יום בשבוע האחרון, מריופול המכותרת לא תזכה לסיוע הומניטרי או לחילוץ אזרחי. ורצ'וק הוסיפה כי אזרחי מריופול שמסוגלים, יכולים להגיע לעיירה הסמוכה ברדיאנסק ולהתפנות משם. ורצ'וק הדגישה שוב ושוב כי הרוסים לא מאפשרים מעבר למריופול או יציאה ממנה, מאז תחילת המצור הרוסי עליה.

בתוך כך, הרשויות בברדיאנסק מדווחות כי ספינת קרב רוסית שעמדה בנמל העיר הושמדה. לפי הדיווח מדובר בנושאת הכוחות הרוסית אורסק.

09:23

ענקית הרכב הצרפתית רנו הודיעה כי תפסיק את הייצור ברוסיה, זאת לאחר שהחברה חידשה אותו לפני כ-3 ימים. המהלך מגיע לאחר נאומו של וולודימיר זלנסקי בפרלמנט הצרפתי אמש, שם ביקש מחברות הרכב הצרפתיות לחתוך את הקשרים עם רוסיה ולהפסיק להזין כלכלית את מכונת המלחמה שפולשת לארצו.

06:45

חודש לפלישה הרוסית לאוקראינה: נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי קורא לציבור בעולם לצאת ולהפגין תמיכה בארצו. זלנסקי הוסיף כי הפלישה הרוסית צריכה "לשבור את הלב" של כל אזרח בעולם החופשי.

לאחר הדרישה הרוסית לתשלום ברובל עבור הגז הטבעי שהיא מספקת לאירופה, בלומברג מדווח כי ארה"ב והאיחוד האירופי קרובים לחתימה על הסכם שיפסיק את התלות האירופאית בגז הרוסי. היום (ה') ייפגש נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עם מנהיגי מדינות נאט"ו בבריסל.

רוסיה החליטה לגרש דיפלומטיים אמריקאים נוספים. מוסקבה העבירה לוושינגטון רשימה של דיפלומטים שהפכו להיות "פרסונה נון גרטה" ברוסיה והם יצטרכו לעזוב את המדינה תוך 72 שעות.

לפי דיווח של נאט"ו עד כה 7,000 עד 15 אלף חיילים רוסים נהרגו בפלישה לאוקראינה. הארגון צפוי לאשר היום העברת ערכות להתמודדות עם נשק כימי, ביולוגי ואטומי למדינה מחשש שרוסיה תעשה שימוש בנשקים מסוג זה.