דירה בהנחה | שאלות ותשובות

75 אלף כבר נרשמו: כל מה שכדאי לדעת על הגרלת דירה בהנחה

בעוד מספר הנרשמים להגרלות "דירה בהנחה" של משרד הבינוי והשיכון רק עולה ועולה, גלובס עונה על השאלות המרכזיות כדי לעשות סדר בנושא • אילו ערים בולטות מבחינת כמות הנרשמים, כמה דירות יוגרלו, האם יהיו הגרלות עתידיות נוספות וחשוב מכל - מתי מקבלים את המפתח לדירה החדשה

זוג מסתכל על פרויקט בנייה חדש / צילום: Shutterstock
זוג מסתכל על פרויקט בנייה חדש / צילום: Shutterstock

הגרלות "דירה בהנחה" של משרד הבינוי והשיכון יצאו לדרך בתחילת השבוע, וגרמו להד נרחב בציבור. ארבעה ימים מרגע פתיחת ההרשמה להגרלה מספר הנרשמים הולך ועולה. כדי לעשות סדר בנושא, ענינו על השאלות המרכזיות:

כמה נרשמו להגרלות התוכנית עד כה?

נכון לאתמול (ד') בשעה 18:00 נרשמו 74,806 איש להגרלות התוכנית. ביום שלישי המספר עמד על כ־66 אלף איש, וביום שני על כ־52,500, כך שהקצב הממוצע עומד על כעשרת אלפים נרשמים חדשים מדי יום. נזכיר כי על פי ההערכות, ישנם בסך הכול כ־120 אלף זכאים פוטנציאליים בתוכנית.

מי יכול להשתתף?

ההגרלות בתוכנית מיועדות לזוגות נשואים או לידועים בציבור, ליחידים (רווקים, גרושים אלמנים) מעל גיל 35, להורים יחידנים שלהם ילדים לפני גיל 21 ולנכים יחידים בני 21 ויותר. זכאים להשתתף בהגרלות חסרי דירה, המוגדרים בין היתר כמי שלא הייתה בבעלותם דירה בשלוש השנים האחרונות, ושאין להם זכויות בדירה בשלבי בנייה או בקרקע המיועדת למגורים. התוכנית מיועדת גם למשפרי דיור (חידוש שנכנס כבר להגרלות מחיר למשתכן ב־2018): מי שהייתה בבעלותו דירה בשלוש השנים האחרונות יוכל להשתתף, אך יידרש למכור את הדירה עד 12 חודשים מיום אכלוס הדירה שרכש במסגרת "דירה בהנחה".

אילו ערים "מככבות" מבחינת כמות הנרשמים?

העיר באר יעקב, שהובילה את הרשימה כבר מהיום הראשון לפתיחת ההגרלות, מובילה גם בתום היום הרביעי להרשמה, עם 23,950 נרשמים - שיתמודדו על 512 דירות. ראשון לציון שנייה, עם 23,311 נרשמים בארבעה ימים, שיתמודדו על 409 דירות. שלישית אור יהודה - שהעומדת בראשה כבר התבטאה בימים האחרונים נגד הדרך שבה מתבצעת התוכנית - עם 21,544 נרשמים עבור 322 דירות.

מעניין לראות כי בערי פריפריה מובהקות כמו בית שאן וטבריה מספר הנרשמים גבוה משמעותית ממספר הדירות המוצעות בהגרלות. אומנם לא מדובר במספרים המאפיינים את אזורי הביקוש, אך בכל זאת מדובר במספר יפה: בבית שאן נרשמו עד כה 933 איש, עבור 332 דירות המשתתפות בהגרלה; בטבריה נרשמו 1,666 איש, עבור 444 דירות. מבין כלל 31 היישובים המשתתפים בהגרלות, רק בדימונה מספר הנרשמים נמוך (במעט) ממספר הדירות המוצעות: 717 נרשמים ל־733 דירות.

כמה דירות יוגרלו ב"גל" הנוכחי?

ההגרלות שיצאו לדרך בתחילת השבוע יציעו 10,028 יחידות דיור, ב־150 פרויקטים. בסופו של תהליך יוגרלו 30,000 יחידות דיור - איחוד של דירות משלושה מסלולים קיימים: "מחיר למשתכן" של השנים האחרונות, שבה נותרו 3,000 דירות; מחיר מופחת, שבה נותרו 13 אלף יחידות; ועוד יותר מ־10,000 דירות מתוכנית "מחיר מטרה" שהונהגה בשנה האחרונה.

באילו יישובים נפתחה ההגרלה השבוע?

31 יישובים ישתתפו בהגרלה הראשונה: לוד, עכו, אשדוד, דימונה, אופקים, באר יעקב, ירושלים, טבריה, ראשון לציון, בית שאן, אור עקיבא, אור יהודה, אילת, בת חפר, אשקלון, רכסים, בני ברק, באר שבע, נהריה, תל אביב־יפו, טירת הכרמל, עפולה, נצרת, קריית שמונה, קריית טבעון, נתיבות, שדרות, חיפה, כרמיאל, טורעאן ומעלה אדומים.

אילו יישובים יציעו את מספר יחידות הדיור הרב ביותר?

מספר היח"ד הגדול ביותר בהגרלה זו יהיה בלוד, שם יוגרלו 1,420 יחידות דיור. יישובים בולטים נוספים: עכו, שם יוצעו בהגרלה 1,035 יח"ד, אשדוד, שתציע 860 יח"ד ודימונה, שתציע 733 יח"ד.

כיצד נבחרת הדירה?

לאחר הודעת הזכייה יתקיים כנס דיירים, פנים אל פנים או בצורה מקוונת, שבו יינתנו כלל הפרטים על הפרויקט - כולל נתוני הדירות ומידע תכנוני כללי. 14 ימים לאחר מסירת ההודעה על כנס היזמים, יודיע היזם על המועד שבו יזומנו הדיירים לבחור את דירתם. לאחר הבחירה לא ניתן יהיה לשנותה. בתוך עשרה ימי עבודה יופנה כל זוכה לחתימה על הסכם המכר.

משתתף שזכה בדירה ב"מחיר למשתכן" יכול להשתתף בהגרלת "דירה בהנחה"?

מי שזכה בדירה במחיר למשתכן - אך עדיין לא חתם על חוזה - יכול לבטל את הזכייה באתר התוכנית, ואז יוכל להשתתף בהגרלות "דירה בהנחה".

מתי אקבל את המפתח לדירה?

שאלת השאלות. על פי ניסיון העבר מהגרלות מחיר למשתכן, כאשר אין עיכובים בדרך, הדירה תתקבל בתוך ארבע עד חמש שנים. עם זאת, ישנם פרויקטים שמתעכבים גם היום, ולתקופה ארוכה יותר, אם בשל תוכניות שהתעכב אישורן, בשל עיכוב בקבלת היתר בנייה, בשל עיכוב בקבלת טופס 4 (טופס אכלוס) ועוד. כפי שחשפנו כאן, ברוב הפרויקטים בהגרלה הנוכחית טרם הוגשה בקשה להיתר, כך שזמן זה עשוי להתארך עוד יותר עבורם.

האם היזם מחויב ללוח זמנים מסוים?

ככלל, מועד מסירת הדירות נקבע לפי המועד המוגדר בחוזה המכר - כלומר לפי החוזה הפרטני מול היזם. יש לזכור כי חוק המכר קובע, בין היתר, כי לרוכש דירה מגיע פיצוי בגין איחור במסירתה, אם המסירה התעכבה ביותר מ־60 יום ביחס להתחייבות מצד היזם. חשוב לשים לב לכך.

מתי מסתיימת ההרשמה?

ההרשמה להגרלה הנוכחית תסתיים לקראת סוף החודש, בתאריך 29.3.2022, בשעה 23:59.

האם יהיו הגרלות נוספות?

כן. כאמור, תוכנית "דירה בהנחה" תציע בסך הכול 30,000 יחידות דיור, כך שנותרו עוד כ־20,000 יחידות דיור שישתתפו בהגרלות הבאות של התוכנית, שייערכו במהלך השנה הנוכחית.

האם נותרו דירות מההגרלות הקודמות?

כן. ישנן כיום 116 דירות שנותרו מהגרלות קודמות, של מחיר למשתכן, ולא נבחרו כלל על ידי זכאים - 59 מהן נמצאות בירוחם, ו־42 בדימונה. הדירות הללו מוצעות לרכישה ללא הגרלה, לזכאים חסרי דירה ולמשפרי דיור בתוכניות "דירה בהנחה". רשימת הדירות הללו מתעדכנת מעת לעת, ומפורסמת באתר התוכנית. רכישה של דירה כזו מתבצעת באמצעות יצירת קשר ישיר עם הקבלן, שפרטיו מופיעים גם הם באתר התוכנית.