סטרימינג | שאלות ותשובות

מהסדרות ועד למחיר: דיסני פלוס מגיע לישראל, וזה מה שצריך לדעת

הכניסה של חברות הסטרימינג לישראל היא מהפכה, לא פחות • בעתיד סביר להניח שהלקוחות יותר ויותר יגלו עצמאות וירכשו את האפליקציה לפי העדפה אישית, ולא יצטרכו את שירותי התיווך של המפעילים, וזה כולל גם את רכישת הממיר באופן עצמאי

דיסני פלוס / צילום: Shutterstock
דיסני פלוס / צילום: Shutterstock

עכשיו זה רשמי: שירות דיסני פלוס יחל את פעילותו בישראל ב-16 ביוני ויצטרף לשוק התקשורת הישראלי הצפוף. מחיר השירות יעמוד על 39.90 שקל לחודש, ומנוי שנתי יעלה 399 שקל. המתחרה הגדול שצפוי להיפגע הוא נטפליקס, אך גלי ההדף צפויים להשפיע על השוק כולו.

מה כולל השירות החדש בישראל, איך מתחברים, אילו תכנים תמצאו שם, ומה המחירים בחו"ל? גלובס עושה סדר.

אילו חבילות תציע דיסני בישראל וכמה הן אטרקטיביות ביחס למתחרים? 
המחיר של החבילה קבוע, והתוכן המשודר פשוט משודר לפי איכות הצפייה בה הוא צולם. כלומר, אין הבדלים במבנה החבילות כמו בנטפליקס, למשל גובה תשלום לפי איכות צפייה. מחיר החבילה מיועד לארבעה משתמשים, בעוד בנטפליקס הוא מיועד לחמישה. את התוכן ניתן יהיה להוריד עד ל-10 התקנים. מדובר בהוזלה משמעותית לעומת החבילה של נטפליקס, שהיקרה ביותר אצלה עולה 69 שקל לחודש.

איך מתחברים לשירות?
שירות דיסני פלוס - בדומה לשירותים דומים כגון נטפליקס, אמזון פריים וכו' - הוא שירות סטרימינג שמורידים אותו באפליקציה לטלוויזיה חכמה או לממיר, מכניסים פרטים ומתחברים. הרעיון הוא להתחבר בצורה הכי פשוטה שיכולה להיות, כדי להקל על המשתמשים שלרוב רוצים שירות לא מסובך, ושניתן גם להתנתק ממנו בקלות יחסית.

מה ההבדל בין דיסני פלוס לבין השירותים האחרים שמוצעים כיום בשוק?
אין הבדלים עקרוניים מבחינת מבנה השירות, ההבדל המשמעותי הוא בתכנים. דיסני פלוס מנגיש ספריית תוכן אדירה שמתחרה בתכנים של האולפנים הגדולים ועל רקע מסע הרכישות של השנים האחרונות. לדיסני יש מגוון תוכן שבהחלט מתחרה בשחקנים הגדולים בשוק. זה אומר שהתחרות תהיה יותר ויותר על התוכן. אחת התופעות שרואים בארה"ב היא שהתוכן מכתיב מעבר בין חברות סטרימינג. כלומר, לקוחות מתנתקים ועוברים לשירות סטרימינג אחר לפי העדפות תוכן. סדרה חדשה ואטרקטיבית יכולה לפיכך להסיט מנויים מדיסני לנטפליקס או ל-HBO Max וההפך.

אילו שיתופי-פעולה צפויים בין דיסני לבין חברות ישראליות?
שיתוף-הפעולה המסתמן כרגע הוא בין דיסני פלוס ל-yes, שעימה חתמה על הסכם שיווק בלעדי. זה אומר ש-yes פלוס תסלוק את דיסני בחבילה שלה, והלקוח לא יהיה חייב לשלם בנפרד עבור השירותים. זה יותר פשוט ומקל מאוד על לקוחות שלא ששים להתחבר לשירות שהם לא מכירים עם כרטיס אשראי בנפרד.

בשורה התחתונה, yes תשלם עשרות מיליוני שקלים, ויש המעריכים כי הסכום יהיה עד 150 מיליון שקל לשלוש שנים (בקבוצת בזק טוענים כי הסכום יותר נמוך) עבור ההסכם, בתקווה שהוא יאיץ מעבר לקוחות אליה. חשוב כמובן לזכור שלא חייבים להיות מנויים של אחת מחברות הטלוויזיה, וכל לקוח יכול לרכוש עצמאית את האפליקציה של דיסני פלוס ולהוריד אותה למכשיר הטלוויזיה שלו.

האם החבילות שתציע דיסני בישראל זהות לחבילות המוצעות בחו"ל?
באופן עקרוני מדובר באותן חבילות, אך לא מן הנמנע שיהיה תוכן שיותאם לשוק המקומי. לעתים ניתן לראות שינוי קל בשל זכויות יוצרים והעדפות מקומיות. המחיר בישראל יהיה גבוה בהשוואה לארה"ב, שם חבילה זהה נמכרת בכ-8 דולר לחודש. 

כיצד צפויים להגיב המתחרים?
הכניסה של חברות הסטרימינג לישראל היא מהפכה, לא פחות. לאט-לאט רוב התוכן הנצפה יעבור לחברות הגדולות הבינלאומיות על חשבון הצפייה המקומית ועל חשבון חברות מסורתיות כמו הוט ו-yes שאורזות תוכן.

ככל הנראה המודל המסתמן בישראל, בדומה לעולם, הוא של סיב ואפליקציה. כלומר, חברות הטלוויזיה הבינלאומיות יחברו לאחד המפעילים וישווקו דרכו חבילה שמבוססת אינטרנט וטלוויזיה. בעתיד סביר להניח שהלקוחות יותר ויותר יגלו עצמאות וירכשו את האפליקציה לפי העדפה אישית, ולא יצטרכו את שירותי התיווך של המפעילים, וזה כולל גם את רכישת הממיר באופן עצמאי במקרים שבהם הטלוויזיה לא תומכת באפליקציה הייעודית.

האם בדומה לנטפליקס, דיסני תשקיע בהפקות ישראליות?
כרגע לא ידוע על הפקות מתוכננות, אך הדבר תלוי רגולציה ועשוי להשתנות.