גל טרור: חמישה נרצחים בפיגוע ירי בבני ברק; הכוננות במשטרה עלתה לרמה הגבוהה ביותר

מחבל החל במסע ירי בבני ברק, שבמהלכו נרצחו חמישה בני אדם ונפצעו שניים • המחבל, אסיר ביטחוני משוחרר, נוטרל בזירת הפיגוע • המפכ"ל הנחה על העלאת כוננות משטרת ישראל לרמה הגבוהה ביותר מאז שומר חומות • בנט: "ישראל ניצבת בפני גל טרור ערבי רצחני"

זירת הפיגוע בבני ברק / צילום: דוברות מד''א
זירת הפיגוע בבני ברק / צילום: דוברות מד''א

חמישה נרצחים בפיגוע ירי בבני ברק, בהם אחד השוטרים שהתעמת עם המחבל. בנוסף, ישנם שני פצועים. המחבל הוא דיא חמארשה, פלסטיני תושב ג'נין ואסיר ביטחוני משוחרר, שריצה עונש מאסר של חצי שנה ב-2013 בשל השתייכות לארגון טרור וסחר באמל"ח.

המחבל נוטרל לאחר ששני שוטרים זיהו אותו ברחוב הרצל בבני ברק. אחד מהשוטרים נפצע קשה מאוד, ובהמשך נקבע מותו בביה"ח ביילינסון. מהדיווחים עולה כי המחבל החל בירי עם רובה M16 ברחוב ביאליק בבני ברק ומשם עבר לרחוב הרצל, שם כאמור נוטרל. 

כוחות גדולים של המשטרה, השב"כ ומשמר הגבול הגיעו לאזור. צומת ז’בוטינסקי גהה נחסם לתנועה ע"י המשטרה. בשעה זו נעשות סריקות כדי לשלול הימצאות של מחבל נוסף או סייענים באזור. 

בין הנרצחים היו שני אזרחים אוקראינים: ויקטור סורוקופוט ודימיטרי מיטריק.

תגבור של אלפי שוטרי מטה

שר הביטחון בני גנץ קיים הערב הערכת מצב בהשתתפות הרמטכ"ל, מתפ"ש, ראש השב"כ, ראש אמ"ן וראש אגף המבצעים. לאחר מכן קיים ראש הממשלה נפתלי בנט התייעצות ביטחונית בהשתתפות שר הביטחון, השר לביטחון פנים, הרמטכ"ל, ראש השב"כ, מפכ"ל המשטרה וגורמים נוספים. מחר (ד') יכנס בנט את ועדת השרים לענייני ביטחון לאומי (הקבינט המדיני-ביטחוני) בשעות אחר הצהריים.

בנט אמר הערב כי "ישראל ניצבת בפני גל טרור ערבי רצחני. ליבי עם המשפחות שאיבדו הערב את היקרים להן, ואני מתפלל לשלום הפצועים. כוחות הביטחון פועלים. נילחם בטרור בהתמדה, בעיקשות וביד ברזל. הם לא יזיזו אותנו מכאן. אנחנו ננצח".

בעקבות האירוע הנחה המפכ"ל יעקב שבתאי על העלאת כוננות משטרת ישראל לרמה הגבוהה ביותר. מאז שומר החומות, המשטרה לא הייתה ברמת כוננות כזו. 

החל ממחר כל המפקדות המשימתיות המחוזיות של המשטרה יעסקו בביטחון שוטף.  המשמעות שמשטרת ישראל תעצור בשלב זה את רוב פעילותה ותתמקד בסיכול טרור, נוכחות ברחובות ואבטחת אזרחים. המפכ"ל הורה גם על תגבור של אלפי שוטרי מטה בשטח במשימות של אבטחת מוסדות חינוך, תחנות מרכזיות ומקומות הומי קהל. בנוסף תעבור משטרת ישראל למתכונת פעילות שלדית - 2 משמרות ביממה של 12 שעות כל משמרת, מה שיאפשר הפעלה גדולה יותר של שוטרים.

גורם ביטחוני בכיר אומר לגלובס כי מדובר בגל פיגועים המחייב היערכות מחדש של כוחות הביטחון. הוא ציין כי החשש הוא שהאירועים יחריפו על רקע יום האדמה שחל מחר וחודש הרמדאן שיחל בסוף השבוע.

מדובר בפיגוע השלישי בשבוע האחרון בישראל. ביום שלישי שעבר נרצחו ארבעה אזרחים בבאר שבע ולפני יומיים נרצחו שניים בחדרה. 

זהות ההרוגים בפיגוע הם: השוטר רב סמל מתקדם אמיר חורי, ערבי נוצרי יליד פאסוטה ששירת ביחידת האופנועים של המשטרה במרחב דן, הוזעק למקום האירוע ונפל בקרב עם המחבל; הרב אבישי דוד יחזקאל בן 29. נשוי ואב לפעוט בן שנתיים שהיה עימו בסיבוב עם העגלה בעת שנרצח. אשתו בהריון; יעקב שלום, תושב בני ברק נשוי ואב לחמישה. המחבל ירה בו בעודו נוסע ברכב, הרכב התנגש במכונית חונה ואז התקרב אליו המחבל וירה שוב לוודא הריגה; שני עובדים זרים מאוקראינה, נרצחו בעת שישבו מחוץ לקיוסק בבני ברק. המחבל ירה בהם מטווח קצר והמשיך לירות כדי לוודא הריגה.