הפתרון של מזרחי טפחות למגבלת האשראי: חתם על עסקת ביטוח לתיק המשכנתאות

מזרחי טפחות חתם על עסקה עם קבוצת קנדה לייף לביטוח תיק משכנתאות בהיקף של כ-3.7 מיליארד שקל ויוכל לפנות הון למגוון שימושים, בהם הגדלת תיק האשראי

בנק מזרחי טפחות / צילום: דוברות מזרחי טפחות
בנק מזרחי טפחות / צילום: דוברות מזרחי טפחות

מזרחי טפחות , הבנק הגדול בתחום המשכנתאות, חתם על עסקת ביטוח של תיק משכנתאות, שתאפשר לו לפנות הון לטובת שימושים מגוונים. העסקה, המבוצעת לראשונה בישראל, נחתמה עם מבטח משנה מקבוצת קנדה לייף והיא תהיה תקפה לתיק בהיקף כספי של כ-3.7 מיליארד שקל, שכנגדן מקצה כיום הבנק הון גבוה יחסית.

בבנק הסבירו כי רכישת הביטוח תאפשר לו להקטין את ההון המרותק כנגד אותן הלוואות, שנועד להוות 'כרית ביטחון' לבנק למקרה של כשלים בהלוואות. ברגע שהתיק מבוטח די בריתוק הון קטן הרבה יותר, שנקבע לפי דירוג האשראי האיכותי של החברה המבטחת.

את העסקה הובילו איתמר אמיר, מנהל יחידת הסינדיקציה, הפועלת בחטיבה העסקית שבראשה עומד אופיר מורד, ועו"ד אמיר סולר מהחטיבה המשפטית של הבנק.

יצוין, כי הבנק ביצע בעבר מכירת תיקי משכנתאות לגורמים מוסדיים, ואולם זו הפעם הראשונה - במזרחי-טפחות בפרט ובישראל בכלל, שבה נרכש ביטוח לתיק משכנתאות ספציפי ממבטח משנה בינלאומי, כשהמטרה היא שחרור הון לצרכים ושימושים אחרים של הבנק.

זהו הפתרון השלישי שמציעה המערכת הבנקאית במטרה להתמודד עם הגידול בתיקי האשראי, בעיקר בתחום המשכנתאות. הפתרון הראשון, והפחות חיובי, היה של בנק הפועלים שהודיע כי לא יחלק דיבידנד בגין רווחי הרבעון הרביעי של 2021. זאת על מנת שלא להפחית בהון של הבנק ולהשתמש בכספים, בסך מאות מיליוני שקלים, להמשך מתן אשראי.

הפתרון השני היה של בנק דיסקונט , שיצא השבוע להנפקת מניות ראשונה מאז ספטמבר 2016. בהנפקה גייס הבנק סכום של 1.4 מיליארד שקל, חלקם הגדול ישמש להמשך הגידול בתיק המשכנתאות, לצד גידול תיקי אשראי נוספים דוגמת אשראי לעסקים. גם הבנק הבינלאומי  יצא השבוע לגיוס והשלים ביום שלישי את השלב המוסדי בגיוס אג"ח קוקו עם ביקושים של כחצי מיליארד שקל, מהם הוא נענה להצעות בסך של 300 מיליון שקל.