רוסיה מתקפלת? פוטין הבטיח לקנצלר גרמניה להמשיך את יצוא הגז

דובר הממשלה הגרמנית הודיע כי ולדימיר פוטין התחייב לאפשר לגרמניה וליתר מדינות אירופה המייבאות גז טבעי מרוסיה להמשיך לשלם עבורו באירו ובדולרים • הנשיא הרוסי הבהיר במהלך שיחת טלפון עם הקנצלר אולף שולץ כי הדרישה לקבל תשלום ברובלים החל מ-1 באפריל תהיה תקפה רק לחוזים חדשים • השיחה בין השניים נעשתה על רקע חשש שיא בגרמניה ובאוסטריה מהפסקת יבוא הגז הטבעי, המרכזי מאוד לכלכלות שלהן

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין / צילום: Reuters, EYEPRESS
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין / צילום: Reuters, EYEPRESS

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הבטיח לקנצלר גרמניה כי המדינה - ויתר מדינות אירופה המייבאות גז טבעי בכמויות עתק מרוסיה - יוכלו להמשיך ולשלם בעבורו באירו ובדולרים, כפי שהיה עד כה; כך דיווח אמש (ד') דובר הממשלה הגרמנית, בעקבות שיחת טלפון בין שני המנהיגים. לפי הדובר הגרמני, פוטין הוא זה שיזם את השיחה, ובמהלכה הוא הבהיר לקנצלר אולף שולץ, כי הדרישה לקבל תשלום ברובלים החל מ-1 באפריל (מחר) תהיה תקפה רק לחוזים חדשים, בעוד החוזים הישנים והקיימים ימשיכו להיות באירו ובדולרים.

הקנצלר הגרמני ביקש מפוטין "הבהרות בכתב" בנוגע לנושא, והדובר שב והבהיר כי גרמניה ויתר מדינות אירופה יעבירו את התשלומים, הנעים בין 500 ל-700 מיליון ליום, במטבע זר בלבד, כפי שהיה עד כה ו"כפי שכתוב בבירור בחוזים". הדרישה להתחייבות כתובה מייצגת גם את חוסר האמון בממשל הגרמני בפוטין ובממשלה במוסקבה.

השיחה בין שני המנהיגים נעשתה על רקע חשש שיא בגרמניה ובאוסטריה מהפסקה קרובה של יבוא הגז הטבעי, המרכזי מאוד לכלכלות שלהן, בשל דרישה של רוסיה לקבל את התשלום על הגז ברובלים. נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הציג את הדרישה בשבוע שעבר, והעניק לבנק המרכזי של רוסיה שבוע למצוא את המנגנון לקבל תשלום ברובלים, ועל ידי כך לחזק את המטבע ולהתחמק מסנקציות המונעות מהמדינה לעשות זאת. תאריך היעד להחלת הרפורמה היה ה-1 באפריל.

שתי המדינות האירופיות "העלו כוננות" ביממה האחרונה, בעקבות העימות על סוגיית התשלום, ועברו לשלב הראשון בתוכניות החירום שלהן בתחום האנרגיה. התוכניות כוללות בשלבים מתקדמים יותר מניעת אספקת גז ללקוחות בתעשייה כדי להמשיך ולאפשר חימום בתים, הפסקה יזומה של פעילות תעשייתית וצעדים נוספים שיכולים לנבוע כתוצאה ממחסור חמור בגז. בשל התלות שלהן ושל מדינות כמו איטליה והולנד, האיחוד האירופי החריג את התשלומים בעבור הגז מהסנקציות הקיימות, ובחודש האחרון המשיכה אירופה לרכוש גז טבעי מרוסיה, למרות הלחימה באוקראינה. אוקראינה עצמה מרוויחה גם היא מהזרמת הגז, ולפי הערכות היא "גוזרת עמלות" של יותר מ-10 מיליארד דולר באופן שנתי.