המכרז לרכישת אלון גז: קרן נוי מקדימה את דודי ויסמן ואהרון פרנקל

קרן התשתיות מציעה לרכוש את מניות השליטה באלון גז, המחזיקה במאגר תמר, תמורת כ-350 מיליון שקל

מנהלי קרן נוי. מימין לשמאל: רן שלח, גיל-עד בושביץ ופיני כהן / צילום: רן יחזקאל
מנהלי קרן נוי. מימין לשמאל: רן שלח, גיל-עד בושביץ ופיני כהן / צילום: רן יחזקאל

קרן התשתיות נוי מתקרבת לרכישת מניות השליטה בחברת אלון גז, המחזיקה בכ-4% ממאגר הגז הטבעי תמר. מניות השליטה (79.56%) מוחזקות בידי אלון חברת הדלק (קבוצת אלון), אשר נשלטת בידי נושיה - קבוצה של גופים מוסדיים המחזיקים באג"ח של קבוצת אלון שקרסה.

על פי הערכות, קרן נוי הגישה הצעה לרכוש את מניות השליטה באלון גז בסכום של 350-360 מיליון שקל, המשקף שווי חברה של 440-453 מיליון שקל.

אשתקד החלה הקרן במהלך לרכישת מניות השליטה באלון גז, והשמועה על כך 'הקפיצה' מתמודדים נוספים. בסופו של דבר הוגשו שש הצעות לרכישת מניות השליטה, במסגרת מכרז אותו מוביל יובל הררי, יו"ר קבוצת אלון, שמונה לתפקידו בידי הגופים המוסדיים.

בין המציעים הנוספים נמצאים איש העסקים אהרון פרנקל, קבוצת השקעות זרה, חברת סונול שבשליטת דודי ויסמן ותמר פטרוליום. לדברי גורמים בשוק, ההצעה של קרן נוי לא הייתה הכי גבוהה בשלב הראשון של המכרז, שהסתיים לפני שבועיים, וגם אינה ההצעה הכי גבוהה נכון לעכשיו, אחרי שהמציעים קיבלו אפשרות לשפר את הצעותיהם.

היכולת הפיננסית מעניקה ודאות גבוהה לעסקה

עם זאת, ההצעה של קרן נוי נתפסת כנראה בידי הררי ונציגות מחזיקי האג"ח כהצעה הגבוהה הכי נכונה עבורם. לקרן קיימת יכולת פיננסית להשלים עסקה מסוג זה במהירות, ולכן בחירה בה מעניקה ודאות גבוהה להשלמת העסקה.

קרן נוי מנוהלת על-ידי פיני כהן, רן שלח וגיל-עד בושביץ. הקרן מחזיקה כבר ב-26% מתמלוגי העל של מאגרי הגז כריש ותנין, אותם רכשה במהלך 2020 מידי קבוצת דלק ב-318 מיליון שקל. משום כך, היא אינה צפויה לכאורה להיתקל בקשיים בקבלת אישור לעסקה מטעם הממונה על הנפט במשרד האנרגיה. 

ההחזקה הקטנה של אלון גז במאגר תמר אינה אמורה ליצור בעיה כלשהי גם מבחינת רשות התחרות. עם זאת, הצעתה של הקרן טרם נבחרה רשמית, ומאחר שלא מדובר במכרז רגיל, הרי שאין כל ודאות כי היא זו שתרכוש לבסוף את מניות השליטה באלון גז.

בנציגות האג"ח מעוניינים במכירת מניות השליטה

את ההחלטה בדבר הזוכה במכרז אמורה לקבל נציגות מחזיקי האג"ח של קבוצת אלון, ולאחר מכן להביא את החלטה לאישור אסיפת מחזיקי האג"ח. חברי הנציגות מעוניינים לפי שעה במכירת מניות השליטה, ולכן צפוים לאשר את בקרוב את הצעתה של קרן נוי.

לאחר מכן, בזמן הקרוב צפויים מנהלי קרן נוי להיכנס לתהליך קצר של בדיקת נאותות לאלון גז, ובסיומה יחתמו על עסקה לרכישת מניות השליטה, אשר תותנה בקבלת אישורים מטעם מחזיקי האג"ח של קבוצת אלון, ביהמ"ש והגורמים הרגולטורים הרלבנטיים.

אלון גז נסחרה בראשית השבוע בבורסה לפי שווי של כ-408 מיליון שקל, המשקף למניות השליטה בה שווי של 324 מיליון שקל. נכון להיום קיימים שני מדדי ייחוס לפיהם ניתן להעריך את שוויה של אלון גז. הראשון הוא כמובן שווי החברה בבורסה, אולם מניית החברה סובלת מסחירות נמוכה ביותר, אשר פוגעת במהימנות של מדד ייחוס זה. מדד הייחוס השני נובע מעסקה שנעשתה לאחרונה בשוק, שבמסגרתה רכשה חברת מובאדלה 22% ממניות מאגר תמר ב-950 מיליון דולר. עסקה זו משקפת לאלון גז שווי של כ-430 מיליון שקל.