לבנון בפשיטת רגל? ראיון של סגן ראש הממשלה מעורר סערה

סגן ראש ממשלת לבנון, סעאדה א-שאמי, אמר אמש כי המדינה והבנק המרכזי פשטו את הרגל, וכי אין חילוקי דעות בעניין חלוקת ההפסדים בין המדינה, בנק לבנון, הבנקים האחרים והלקוחות • לפחות בינתיים אין כל הודעה רשמית בנושא • ללבנון יש חובות עתק של כ-100 מיליארד דולר, ואין לה עתודות מט"ח או זהב

ביירות / צילום: יח''צ
ביירות / צילום: יח''צ

האם לבנון נמצאת במצב של פשיטת רגל? הרוחות והתקשורת במדינה סוערות, לאחר שסגן ראש ממשלת לבנון, סעאדה א-שאמי, אמר אמש (א') בראיון לערוץ אל-ג'דיד כי המדינה והבנק המרכזי פשטו את הרגל, וכי אין חילוקי דעות בעניין חלוקת ההפסדים בין המדינה, בנק לבנון, הבנקים האחרים והלקוחות. אלא שלפחות בינתיים אין כל הודעה רשמית לא מהממשלה ולא מהבנק המרכזי הלבנוני בנושא.

האמירה של א-שאמי אינה מופרכת, שכן ללבנון יש חובות עתק של כ-100 מיליארד דולר למדינות, לבנק העולמי ולבנקים זרים אחרים. ללבנון אין עתודות מט"ח או זהב היכולות לחפות על החובות הללו, ואין לה הכנסות מספקות לא לתשלום החובות וגם לא כדי למלא את חובות הממשלה לאזרחים ולשלם את משכורות עובדיה. 

המשבר החמור בלבנון, שנמשך כבר כמה שנים בד-בבד עם המשבר הפוליטי, נובע לא מעט משליטת ארגון החיזבאללה בכמה ממקורות ההכנסה, אך גם משחיתות ברמות הגבוהות של בכירי המערכת הפיננסית והבנקאית. בית משפט בלבנון הודיע לאחרונה כי נגיד הבנק המרכזי, ריאד סלמה, יואשם בכמה וכמה סעיפים של שחיתות, ודרש מכמה מדינות להקפיא את נכסיו. מדובר באישומים הראשונים שמוגשים נגד הנגיד הוותיק, והונו נחקר גם על-ידי הרשויות בלפחות חמש מדינות באירופה.

השופטת גאדה עאון מבית המשפט המחוזי של הר הלבנון אמרה לרויטרס כי התביעה נגד סלמה נוגעת לרכישת ושכירת דירות בפריז, כולל כמה עסקות שנעשו בשם הבנק המרכזי בלבנון.

סלמה, המכהן כנגיד הבנק המרכזי של לבנון כבר כמעט שלושה עשורים, הכחיש את האישומים נגדו וטען כי הוא הורה על בדיקה חשבונאית שמוכיחה כי הוא לא התעשר כתוצאה משימוש בכספי ציבור. אחיו עצור בשל חשדות זהים. לפי החשד, שני האחים הקימו חברות קש בצרפת ורכשו נכסי נדל"ן מכספי ציבור שהשיגו במרמה.

הממשלה בלנון שהקים איש העסקים נג'יב מיקאטי בספטמבר האחרון לא ממש מצליחה להוציא את המדינה מהבוץ, בין השאר בשל אי-יכולתה להרחיק ממוקדי ההשפעה את חיזבאללה, לפי הדרישה של מדינות המערב והבנק העולמי. אחד הנושאים התקועים הוא המשא-ומתן עם ישראל בוויכוח על גבול המים הכלכליים, ויכוח שמונע את חיפוש ופיתוח שדות הגז מול לבנון, מהלך שעשוי לסייע למדינה ביציאה מהמשבר.