המעבר לת.ז ביומטרית יידחה בשנתיים, אך התקנות עדיין לא הגיעו לכנסת

למרות שמשרד הפנים אישר את דחיית יישום חוק המאגר הביומטרי, כל אזרחי ישראל יידרשו באוגוסט להצטייד בתעודת זהות ביומטרית, משום שהתקנות החדשות טרם הונחו על שולחן הכנסת • ברשות האוכלוסין ממתינים לדיון בנושא בוועדת החוקה, ובינתיים התורים להנפקת תעודות זהות ודרכונים שוברים שיאים

שרת הפנים איילת שקד / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
שרת הפנים איילת שקד / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

כל אזרחי ישראל יידרשו, לפי חוק המאגר הביומטרי, להצטייד החל מחודש אוגוסט בתעודת זהות ביומטרית - מאחר שתעודות הזהות הישנות יוגדרו כפגות תוקף. במשרד הפנים טרם הודיעו על דחיית יישומו, מה שגורם לבלבול בקרב אזרחים שמבקשים להחליף את תעודת הזהות ומצטרפים לעומסים הכבדים ממילא במערכת זימון התורים ללשכות האוכלוסין.

אלא שכבר בדיוני תקציב 2022-2021 ביקשו במשרד האוצר ממשרד הפנים לדחות את יישום החוק, כדי לחסוך כמה עשרות מיליוני שקלים. הבקשה אושרה, ברשות האוכלוסין דחו את קמפיין המעבר, אבל התקנות החדשות עוד לא הונחו על שולחן הכנסת.

ממתינים לדיון בוועדת החוקה

ברשות האוכלוסין לא מעוניינים לגרום לבלבול בקרב האזרחים ולכן ממתינים לדיון בוועדת חוקה של הכנסת, שבמסגרתו יאושרו התקנות החדשות להחלת החוק באוגוסט 2024 - ורק אז יודיעו על דחיית החוק.

מאז נכנס החוק לתוקף, רשות האוכלוסין מנפיקה רק תעודות זהות ביומטריות ולגלובס נודע כי ברשות מתכוונים לקדם חוק נוסף שיאפשר את קריאת התעודות הביומטריות שמצוידות בצ'יפ באמצעות סורק שיותקן במשרדים שיחפצו בכך. למשל, במעמד רכישת דירה. כאן לא מדובר בהקמת מאגר ביומטרי שממנו חוששים רבים, אלא בהקלה על הליכים ביורוקרטיים שבשגרה.

מנכ"ל רשות האוכלוסין תומר מוסקוביץ התייחס לדחיית יישום החוק ואמר כי "התורים להנפקת דרכונים ותעודות זהות בחודשים האחרונים בלשכות מאוד ארוכים, ולכן בדיעבד טוב שאפשרנו את דחיית יישום החוק כי לא היינו עומדים בזה". הסיבה לתורים: הקורונה. לאחר שנתיים שבהן אנשים שהו בבית, הם גילו באיחור תעודות ודרכונים פגי תוקף - והציפו את הלשכות.

לפי נתוני רשות האוכלוסין, רק בחודש מרץ האחרון נשבר שיא במספר התורים ללשכות האוכלוסין להנפקת תעודות זהות ודרכונים - 180 אלף איש ואישה. מצוקת האזרחים מול התורים הארוכים להנפקת דרכונים ותעודות זהות הובילה לכך ששרת הפנים איילת שקד הנחתה להפנות את עובדי הרשות מחידוש אשרות, שיאושרו אוטומטית, לטיפול בפונים להנפקת דרכונים ותעודות זהות. עם זאת, בעקבות גל העלייה מאוקראינה ומרוסיה הוקצו שוב אנשי הלשכה לטיפול בעולים, ולכן נגרעה שוב מצבת כוח האדם מטיפול בהנפקת התעודות.

כאן לא הסתיימו ניסיונות הרשות להקל את התורים שצפויים להתגבר לקראת הקיץ. לאחרונה, הרשות קיבלה היתר להעסקת עשרות עובדים זמניים נוספים, וכן חתמה מול ההסתדרות על אישורי העסקה חריגים לטובת משמרות נוספות שיאפשרו להקל במעט את העומס בלשכות. בנוסף, האוצר אישר מענקים לעובדים שיסכימו לעבוד גם בחול המועד.

העומדים בתורים עשויים לשאוב אופטימיות מבשורת מנכ"ל הרשות כי החל מתחילת 2023 יחלו לפעול מכונות "הרכשה" עצמית להנפקת תעודות זהות ודרכונים, ללא צורך בנציג הרשות. מתחם מכונות שיוצב במתחם הלשכות יאפשר לפונים, בהשגחה של עובד אחד, לעבור את הליך הגשת הבקשה באופן עצמאי - ולהצטלם באותו מעמד. בימים אלו החלו לבחון שתי מכונות מקור, במטרה לראות את הביצועים, ובהמשך תיכנס הרשות להליך מהיר של ייצור מכונות והצבתן בלשכות. בעקבות כל הפעולות האלה אומר מוסקוביץ: "אנחנו פועלים באופן מאומץ כדי לראות את האור בקצה המנהרה".