משרד הפנים | בלעדי

השגריר האוקראיני הציב אולטימטום, ואז התקפל: "טעות פקידותית"

מכתבו של השגריר האוקראיני כלל אולטימטום למשרד הפנים להבהיר מהם הקווים האדומים של ישראל לגבי המכסות, אחרת יינקטו צעדים משפטיים נגד המדינה • שרת הפנים שקד התקשרה בזעם לשגריר האוקראיני, ובעקבות כך הוא חזר בו מן המכתב וטען כי המכתב נשלח בשל "טעות פקידותית"

שרת הפנים איילת שקד / צילום: מארק ישראל סלם - הארץ
שרת הפנים איילת שקד / צילום: מארק ישראל סלם - הארץ

שגריר אוקראינה בישראל, איבגן קורניצ'וק, שלח מכתב חריף לשרת הפנים איילת שקד. לאחר שקיבל שיחת נזיפה משקד שהתקוממה על הטענות, שלח השגריר מכתב נוסף ובו טען טענה משונה כי המכתב הראשון נשלח בשל "טעות פקידותית".

בסוף השבוע שעבר הודיעה שרת הפנים לבג"ץ כי המדינה תדבוק במתווה המעודכן, לפיו היא מאפשרת ל-5,000 אוקראינים שאינם זכאי חוק השבות להיכנס ולשהות בישראל עד לאחר המלחמה. מעבר לכך, המדינה מאפשרת לכל זכאי שבות להגיע כמובן ללא הגבלה וכן מאפשרת כניסה לאזרח אוקראיני אשר יש לו בן משפחה תושב ישראל שמזמין אותו לשהות בישראל, ללא הגבלה ומכסה. עוד הודיעה המדינה לבג"ץ כי בימים אלה היא מקיימת מגעים עם השגרירות האוקראינית בעניין פרטי המתווה.

הנשיאה אסתר חיות כתבה כי "בשים לב להודעה לפיה מתקיימים מגעים עם נציגי אוקראינה בישראל בנוגע להיבטים שונים של הסוגיה, ובהם מכסות הנכנסים - אנו מורים כי המשיבים 5-1 יגישו הודעה מעדכנת נוספת עד יום 4.4.2022 בדבר התקדמות המגעים ובדבר נתוני הכניסה לישראל של אזרחי אוקראינה".

סמוך לאחר מכן, שלח העותר עו''ד תומר ורשה לפרקליטות מכתב חריף של השגריר האוקראיני ובו נטען כי המדינה למעשה מוליכה שולל את בג"ץ וכי אין כל מו"מ של ממש. לטענתו, במסגרת השיחות בין משרד הפנים לשגרירות נאמר לו שלא יתקיים דיון לגבי המכסות. את המכתב החריף סיים השגריר האוקראיני באולטימטום למשרד הפנים להבהיר מהם הקווים האדומים של ישראל לגבי המכסות, אחרת משרד תומר ורשה ינקוט צעדים משפטיים נגד המדינה.

השגריר חזר בו: "טעות פקידותית"

בפרקליטות נדהמו לקרוא את העתק המכתב החריג של השגריר, אותו שלח אליהם עו''ד תומר ורשה, וביקשו את התייחסות משרד הפנים. אלא שאז התברר שבלשכת משרד המפנים קיבלו את המכתב מן השגריר האוקראיני רק עם תום האולטימטום שהציב השגריר, שלא בדרך המלך, כאשר למעשה המכתב החתום של השגריר שיועד לשרת הפנים היה אצל עו''ד ורשה עוד לפני כן.

שרת הפנים שקד התקשרה בזעם לשגריר האוקראיני, ובעקבות כך הוא חזר בו מן המכתב וטען את הטענה המשונה לפיו המכתב נשלח בשל "טעות פקידותית".

בהודעה המעדכנת של משרד הפנים לבג"ץ מודיע המשרד כי הוא שוקל בחיוב לאפשר בינתיים לאלפי האוקראינים לקבל אשרת עבודה זמנית עד שוך הקרבות במדינה, וכן הגדלת המכסה תמורת ערבויות של השגרירות ליציאת האזרחים בתום המלחמה.

בתגובה של עו''ד ורשה להודעה המעדכנת הוא מסתיר את חלקו מאחורי הקלעים בניהול המשא ומתן מטעם שגרירות אוקראינה ואת האירוע המביך של שליחת שני המכתבים. אם לא די בכך, עו''ד ורשה מתלונן על כך שהמדינה לא פירטה בהודעתה אינפורמציה מספקת אודות המגעים מול השגרירות.