NFT | שאלות ותשובות

אחת ולתמיד, מה זה NFT? מדריך פשוט וברור שיעשה לכם סדר

קראתם, חקרתם, התעניינתם - ועדיין לא הבנתם? אתם ממש, אבל ממש לא לבד • ה־NFT מסעיר את עולמות האמנות והקריפטו, אבל מה זה בכלל, איך זה עובד, איך סוחרים בזה, מי מתעשר מזה, איך זה משפיע על החיים שלנו, ומה הקשר של כל הסיפור ל־NBA ולטרנטינו?

כל מה שרציתם לדעת על NFT ולא העזתם לשאול / צילום: Associated Press, 4ARTechnologies
כל מה שרציתם לדעת על NFT ולא העזתם לשאול / צילום: Associated Press, 4ARTechnologies

הכתבה הוקלטה בספרייה המרכזית לעוורים ולבעלי לקויות קריאה

חמש שנים לתוך מהומת ה־NFTs , קצת יותר משנה לאחר שאמן בשם BEEPLE חיבר 5,000 תמונות דיגיטליות ומכר אותן כיצירת NFT ביותר מ-69 מיליון דולר, נדמה שאנחנו מצויים בשלב הכי מבלבל של המהפכה.

נכון, עוד ועוד אמנים מתעשרים, או לפחות מצליחים לשלם את החשבונות, אבל המותגים הגדולים עוד לא ממש בפנים. הרבה מאוד אנשים כבר יודעים לדקלם ש־NFT הם אסימונים חסרי תחליף - אבל מי באמת יודע מה הולך כאן ולאן? אם לפני שנה וחצי עוד היה מגניב לברר, להתעניין, היום נדמה שיותר ויותר אנשים מתביישים לשאול.

גם הקבוצה שכביכול מבינה, שלכאורה מובילה את המחנה, נחלקת לשניים: אלה שרואים בהם מענה לכל מה שרע ודפוק בכלכלת הווב 2.0 של תחום הבידור והאמנות, ומזהים כאן הזדמנות נפלאה ליצירת קשר ישיר בין היוצרים לקהל; ואלה שבטוחים שה- NFTs מייצגים את כל הרעות החולות של האנושות, ובראשן כמובן תאוות הבצע והנטייה המולדת לנוכלות ולהרס עצמי.

איפה נמצאת האמת? עדיין לא ברור כל כך. מה שבטוח, קורה כאן משהו גדול, שמשפיע ועוד ישפיע באופן עמוק על עולם האמנות וכנראה גם מעבר לו.

לפי נתונים שפרסם "הפייננשל טיימס", בשנת 2021 התבצעו 28.6 מיליון עסקאות NFT. לפי אתר NonFungible לניתוח דאטה ונתונים בעולם הקריפטו, בשנה שעברה סחרו ב- NFTs כ-40-30 אלף משתמשים שונים בחודש, לעומת כ-10,000 בלבד בחודש ב-2020.

המגמה אולי ברורה, אבל בשלב הנוכחי, אולי כדאי להשלים עם זה, יש יותר שאלות מתשובות. ריכזנו כאן את החשובות והמעניינות שבהן.

1. מה זה NFT ?

NFT הוא למעשה זכות וירטואלית שאנחנו קונים על יצירה של מישהו אחר. זו לא חייבת להיות אמנות של ממש (אם בכלל אפשר להגדיר אמנות), אלא יכול להיות כל דבר שנוצר ברשת - ציוץ בטוויטר, שידור של רגע מכונן בספורט, צילום, ציור, קליפ. אם מי שיצר אותו מחליט שהוא מספיק שווה, הוא יכול פשוט למכור אותו. כלומר, את הזכות הווירטואלית עליו. כלומר, להפוך אותו ל־NFT .

איך זה קורה? הוא פותח ארנק קריפטו, מצטייד במטבע הדיגיטלי את'ריום (שרוב המסחר ב־NFT נעשה באמצעותו היום) ומעביר אותו לשם, ואז מחבר את הארנק לאחת הפלטפורמות הפופולריות למכירת NFT (הגדולה בהן היא OpenSea) ומפרסם בה את הפריט הדיגיטלי שהוא רוצה להעמיד למכירה.

כדי להפוך את הפריט הזה ל־NFT הוא צריך לעבור תהליך המכונה mint, שזו בעצם הטבעה של טוקן חדש בבלוקצ'יין, המערכת שעליה מתנהל המסחר במטבעות הדיגיטליים. כשהוא מקבל אישור על כך, הוא יכול להעמיד את הפריט למכירה כ־NFT . בשלב הזה סביר להניח שהוא גם ישווק אותו בטוויטר, באינסטגרם או באפליקציית דיסקורד כדי לקבל הצעות טובות.

איך קונים NFT? אז גם הרוכש מן הסתם יצטרך להצטייד בארנק קריפטו עם את'ריום ולהיות מחובר לאחת מפלטפורמות המכירה. ברגע שהוא ימצא בה את הפריט הרצוי ויקנה אותו, הוא יקבל זכויות על הנכס המקורי. בפועל למעשה מדובר בלינק שמפנה לנכס הדיגיטלי, ובו דאטה על ה־NFT , כמו מי יצר אותו ומתי, וגם טכניקה קריפטוגרפית עם רצף של אותיות ומספרים, שמבטיחה את הייחודיות שלו. הקונה מקבל הוכחת בעלות שאין עליה עוררין, אף שבפועל יכולים להיות באינטרנט עותקים נוספים של הנכס.

היצירה: Human One האמן: BEEPLE בכמה נמכרה? 29.98 מיליון דולר / צילום: צילום מסך מיוטיוב
 היצירה: Human One האמן: BEEPLE בכמה נמכרה? 29.98 מיליון דולר / צילום: צילום מסך מיוטיוב

כשהוא מוטבע ביצירת אמנות או פריט דיגיטלי אחר, ה־NFT מבטיח בעלות שאינה מוטלת בספק, והיא שקופה לעיני כל במערכת הבלוקצ'יין. אך כל אייטם ניתן למכירה בהמשך, כלומר יכול להמשיך להחליף בעלים.

2. האם אנחנו בשלב "המערב הפרוע"?

מכירות NFT כוללות כיום אמנות, תמונות, קטעי וידאו, אוספים, אווטרים, וסקינים ממשחקי וידאו, מוזיקה וכאמור אפילו ציוצים. מייסד טוויטר ג'ק דורסי מכר את הציוץ הראשון אי פעם שלו כ־NFT תמורת 2.9 מיליון דולר.

כנראה שכן. "זה לגמרי מערב פרוע, עם שודדים ועדר של כורי זהב תמימים שבאים בעקבות האגדות על אלה שהתעשרו", אומר יובל נתן, לשעבר מנכ"ל מאקו וכיום יזם ושותף במייק מדיה, שעוקב אחר התחום בשנה האחרונה. "כרגע הרוב חופרים במקומות שאין סיכוי למצוא בהם זהב, ומי שעושה כסף זה מי שמוכר להם את הציוד, האספקה והג'ינס לחפור בהם (ארנקים, מטבעות ופלטפורמות כמו OpenSea - ד"א). אבל כל זה ישתנה בקרוב עם הכניסה של אינסטגרם לתחום, שיכולה להפוך את NFT למטבע הרשמי של כלכלת המשפיענים". במרץ האחרון הודיע מארק צוקרברג כי אינסטגרם מתכוונת לאפשר בקרוב לרכוש דרכה NFTs , מכאן שכל תמונה או וידאו שיעלו בה יוכלו למעשה להיות מוצעים למכירה.

"אם ננסה להשוות את המצב ב־NFT ובקריפטו להתפתחות האינטרנט בסוף המילניום, אנחנו נמצאים כרגע בשלב של לפני גוגל ופייסבוק, לפני פריצות הדרך הגדולות", מעריכה ד"ר מילי פרי, מנהלת מרכז המצוינות בתחום הבלוקצ'יין של הלשכה לטכנולוגיות מידע בישראל וחברה בקבוצות מומחי הבלוקצ'יין של האיחוד האירופי והפורום הכלכלי העולמי. "אנחנו ממש בהתחלה, אף שחגגנו לא מזמן בת מצווש לטכנולוגיה של המטבעות הדיגיטליים".

ואם כבר מערב פרוע, בשנה שעברה ספג קוונטין טרנטינו תביעה משפטית מאולפני מירמקס לאחר שתכנן להציע במכירה פומבית סדרה של קטעי NFTs המבוססים על סרטו המפורסם "ספרות זולה". טרנטינו רצה למכור קטעי תסריט מוקדמים בכתב ידו מסצנות שנחתכו מהסרט, אבל מירמקס חסמה אותו בטענה שהפר את זכויות היוצרים שלה.

"כמעט ואין רגולציה היום ב־NFTs", אומר עו"ד שאול אדרת, שמוביל את תחום הבלוקצ'יין והמטבעות הדיגיטיליים במשרד עורכי הדין שבלת. "עדיין לא התהוו באופן אמיתי כללי שוק סביר, ולכן כל אחד יכול לעשות כטוב בעיניו. כך למשל, NFT מזהה באופן חד-ערכי ציור מסוים, אבל אף אחד לא מבטיח לנו שהוא מקורי או שלמי שיצר אותו היו הזכויות המתאימות בציור. לרוב ה־NFT למעשה מצביע על כתובת אינטרנט שבה מאוחסן הציור ואומר למי הוא שייך, אבל אם השרת נפל, ה־NFT יצביע על מקום ריק".

3. למה דווקא עכשיו?

"הקורונה יצרה קפיצות מדרגה של כמה שנים באימוץ הטכנולוגיה במגוון רחב מאוד של תחומים (בשל הסגרים והריחוק החברתי - ד"א)", מסבירה ד"ר פרי. "מלבד זאת, גדל דור של מתעשרי קריפטו צעירים, בני 40-30, שעשו את כספם בלי מאמץ ולא היה להם מה לקנות איתו בעולם האמיתי. ה־NFTs פתחו להם שוק חדש ונוח, והכסף הקריפטוגרפי החל לזרום לשם ברוחב לב, כי זה כסף שאף אחד לא באמת עבד קשה בשבילו. אלה אנשים שקנו ביטקוין כשהשער שלו היה 200 דולר, היום זה כבר יותר מ־40 אלף. מה אכפת להם לקנות יצירת NFT ב־10,000 דולר?

TopShot . נחשב עד היום לאחת ההצלחות הראשונות והמכוננות של עולם ה-NFTs / צילום: צילום מסך מיוטיוב
 TopShot . נחשב עד היום לאחת ההצלחות הראשונות והמכוננות של עולם ה-NFTs / צילום: צילום מסך מיוטיוב

"סיבה נוספת קשורה ל- NBA , ליגת הכדורסל המקצוענית בארה"ב. בתחילת הקורונה סגרו להם את כל האולמות והשביתו לגמרי את המשחקים. כשהם חיפשו דרך לשמור על זרם הכנסות, מעבדה טכנולוגית קטנה הציעה שימכרו ברשת סרטונים קצרים של הטבעות לסל, קליעות ומהלכים בולטים. הפרויקט, שזכה לשם Topshot , הושק באוקטובר 2020 ונחשב עד היום לאחת ההצלחות הראשונות והמכוננות של עולם ה־NFTs". בפברואר 2021 רשם Topshot מכירות NFT ב-224 מיליון דולר.

4. איך זה ישנה את עולם האמנות?

"האמנים שאני מדבר איתם רואים בזה מהפכה", אומר יובל רואש, מנכ"ל ביטס אוף גולד, מחברות המטבעות הדיגיטליים המובילות בישראל, שגם רכש באופן פרטי כמה יצירות NFT ישראליות. "יש אמנים ישראלים, כמו גל שיר וגל יוסף, שאני שמח לתמוך ביצירה שלהם. אמנם יש עוד הרבה עבודה עד שזה יהיה מונגש ונוח לשימוש לכולם, אבל הפלטפורמות משקיעות המון בשיפור חוויית הלקוח, ואם רמי קליינשטיין כבר מוכר כרטיסים להופעות שלו ב־NFT כנראה שמשהו קורה.

"והכי חשוב: ה־NFTs מקנים לאמנים תשלום גם ממכירות המשך, כלומר, אם מי שקנה מהם מכר את היצירה למישהו אחר וכן הלאה".

"ה־NFT נתן לאמנים אסמכתה, תעודת בעלות שמוטמעת בבלוקצ'יין וקובעת שהקובץ מקורי", אומרת ד"ר פרי. "מבחינה זו הוא שינה את חוקי המשחק לתעשייה שלמה, שעובדת כבר 30 שנים בעולם הדיגיטלי, אבל האמנים בה התפרנסו רק ממה שקורה בעולם הממשי (מכירת כרטיסים להופעות, קניית יצירות אמנות - ד"א). נכון, הפתרון הזה לא שלם ולא מושלם, אבל הוא הצליח ליצור יש מאין במכירות של התעשייה הזאת, מכמעט אפס ל־44 מיליארד דולר בשנה בתוך שנתיים".

5. מי זה BEEPLE?

עם כל הכבוד ל־TopShot של ה־NBA, על השינוי המסחרי הגדול ביותר עד כה בזירת ה- NFT חתום האמן הדיגיטלי האמריקאי מייק וינקלמן, המכונה BEEPLE , שהצליח למכור בפברואר 2021 קולאז' NFT בשם "יומיום" תמורת כמעט 70 מיליון דולר. העסקה התבצעה דרך בית המכירות הפומביות כריסטי'ס.

היצירה: Everydays - 000,5 הימים הראשונים האמן: BEEPLE בכמה נמכרה? 69.3 מיליון דולר / צילום: Shutterstock
 היצירה: Everydays - 000,5 הימים הראשונים האמן: BEEPLE בכמה נמכרה? 69.3 מיליון דולר / צילום: Shutterstock

"עד למקרה של BEEPLE כמעט לא היה ערך לאמנות דיגיטלית", טוען עו"ד אדרת. "עכשיו יש הבנה שזה מעניין אנשים ואני מניח שהגלריות כבר בוחנות את הנושא. עם זאת, צריך לקחת בעירבון מוגבל את הסיפור של BEEPLE ולזכור שהיצירה שלו נמכרה כנגד אית'ריום ולא כנגד דולרים. יש מיליונרים רבים בקריפטו שלא יכולים לממש את המיליונים שלהם ולהמיר אותם לדולרים, הם כל הזמן מחפשים שימושים חדשים לקריפטו שלהם".

6. מי הולך להרוויח מזה?

"המרוויחים הגדולים יהיו אנשים או מותגים שיש להם קהל אוהדים מעורב ונאמן - משפיענים, קבוצות ספורט, אמנים, מותגי יוקרה ואחרים", מעריך נתן. "יקום מעמד חדש של אמני NFT שיצליחו לעורר עניין ולספר את הסיפור של המדיה הזאת ביצירות שלהם".

ד"ר פרי דווקא טוענת כי "המרוויחים הגדולים יהיו ה-early adopters, כלומר הרוכשים שייקחו את הסיכונים הכי גדולים וישקיעו במשהו שאף אחד עוד לא שמע עליו. אמנם כיום רואים שם בעיקר גופים גדולים עם הרבה מאוד כסף פנוי, אבל רף הכניסה יורד".

7. איך יודעים להעריך יצירה?

"אחד הדברים שמייחדים את הפרויקטים המוצלחים בתחום ה־NFT הוא קהילה", אומר רואש. "ככל שיש יותר אנשים שמתלהבים מהאמן או מהאמנות שלו, כך גדלים סיכויי ההצלחה. אתה צריך שידברו עליך בפלטפורמות כמו דיסקורד, טלגרם ו־OpenSea . יש קורלציה גבוהה בין גודל הקהילה סביב ה־NFT לבין הסכום שבו הוא נמכר, שזה לא כל כך שונה מאמנות 'רגילה'".

"כדי לנסות לזהות מה יהיה הדבר הבא בעולם האמנות, לא מספיק לשים כסף על אמן לא מוכר ולקוות לטוב בעוד עשר שנים", אומרת ד"ר פרי, "צריך להבין למי הוא מרפרר, באיזו טכניקה הוא עובד, איפה הוא למד, מי הפרוטג'ה שלו, אילו גלריות הציגו אותו. אי אפשר לעשות אן דן דינו ולהצליח. זה תחום מאוד מעודד למידה, כי חייבים כל הזמן להכיר בו המון דברים חדשים".

8. האם זה סמל סטטוס?

במילה אחת, כן. בשתי מילים, כרגע כן. "עולם האמנות חי על ה- bragging rights , על זכותם של הקונים להתפאר ולהשוויץ ביצירות שקנו", מסבירה ד"ר פרי. "עד היום אנשים שמו פיקאסו על הקיר בבית, עכשיו הם שמים NFT כתמונת פרופיל בטוויטר ופתאום כל הקהילה רואה את זה. עדיף קוף משועמם בטוויטר ממרצדס בחניה".

9. איפה הכול התחיל?

היצירה "קוואנטום" של קווין מק'וי עברה תהליך של מינט ב־2014 - עוד לפני ימי האית'ריום - ונמכרה על ידי סותב'יס ב־2021 תמורת 1.47 מיליון דולר. יש כאלה שרואים בה NFT ראשון.

האמנית הראשונה שעשתה את זה במטבע דיגיטלי, עוד באותה השנה, היא נילי לרנר הישראלית. "היא פיתחה את האמנות שלה על הביטקוין", מספרת ד"ר פרי, "ויצרה טוקנים שנקראו NILIcoins ונועדו להפצה כעבודות אמנות". הפרויקט נכשל לחלוטין, ולאחרונה הגדירה את זה לרנר כ"חוסר הבנה של ציבור הצרכנים".

ב-2017 באו לעולם "חתלתולי הקריפטו", משחק של חתולים בכל מיני צורות שאפשר היה לחבר ביניהם וליצור המלטות. הרשת של האית'ריום, שהיה חדש, לא עמדה בעומס וכמעט הפילה את המטבע. אלה היו יריות הפתיחה של ה- NFTs עוד לפני הגיים־צ'יינג'ר האמיתי ב-2020 - פרויקט ה־TopShot .

10. איך נזהרים מנוכלים?

כיאה לכל הייפ טכנולוגי שמבטיח לשנות את העולם, גם בזירת ה- NFT יש מספיק אנשים שישמחו לקחת את כספכם מבלי לספק שום דבר בתמורה. "יצירת האמנות עצמה לא מוטמעת בבלוקצ'יין, אלא בשרתים שנמצאים על מחשבים שונים", אומרת ד"ר פרי. "אתה מקבל מהמערכת הזאת כתובת אינטרנטית ואותה מכניס ל- NFT ". כלומר, בעיקרון אפשר לחדור לפולדרים האלה ולהחליף בהם תמונה או לשמור את התמונה על מחשב ולנסות להציע אותה למכירה במקום אחר. זה אפשרי, אבל זו נוכלות ודי קשה לעבוד על אנשים שמבינים בתחום".

"צריך לחקור ולהעמיק", אומר רואש. "מי שיעשה את זה יראה די בקלות אילו פרויקטים יותר מוכרים ולמי באמת יש קהילה אמנותית ולא סתם קצף של יחסי ציבור. אם אתם מתעניינים ב- NFT מסוים, אתם יכולים לראות בפלטפורמה כמו OpenSea כמה בעלים הוא החליף בשעות, בימים ובחודשים האחרונים. אתם יכולים גם לראות כמה הוא סחיר, מה המחיר הכי נמוך שנסחר בו ועוד. הקהילה בדרך כלל מתרכזת בדיסקורד, וכדאי לבדוק מה קורה גם שם".

11. מה השלב הבא?

"מהר מאוד אפשר יהיה לקנות NFT באשראי", מעריך נתן. "מלבד הערך האספני-ספקולנטי, NFTs יהיו מחוברים להרבה הטבות ספציפיות, כמו כניסה לאירועים, גישה לתוכן בלעדי, מועדוני פרימיום ועוד. שילוב של מארק צוקרברג ואדם מוסרי יכול לעשות את זה חכם, וזו תהיה סגירת מעגל כלכלית של החברה מול המשתמשים שלה, כי הרווח משיפור התדמית יהיה גדול יותר מרווחי הפרסום".

היצירה: The Merge האמן: PAK בכמה נמכרה? 91.8 מיליון דולר / צילום: צילום מסך מיוטיוב
 היצירה: The Merge האמן: PAK בכמה נמכרה? 91.8 מיליון דולר / צילום: צילום מסך מיוטיוב

"בהמשך יבואו שימושים נוספים, לאו דווקא בתחום האמנות", מוסיף אדרת. "כבר עכשיו רואים ניסיונות שימוש בתחום הגיימינג, למשל במקום שארכוש במשחק חרב שיש לרבים, ארכוש חרב ייחודית שאין לאף אחד אחר, ובהמשך אולי אמכור אותה ברווח. למעשה, מדובר בפתרון אלגנטי שמחפש בעיה. הפתרון הוא היכולת האבסולוטית להוכיח בעלות, אבל עדיין לא ברור באילו נושאים אנחנו רוצים להוכיח בעלות באופן מבוזר, ללא יכולת שליטה של המדינה. אם המדינה תאמץ פתרונות דומים, נוכל לעבור דיגיטליזציה מהירה בתחומים כמו מרשם המקרקעין, מרשם החברות ומרשם האוכלוסין".

12. איפה ישראל בתמונה?

על סקאלת ההתקדמות של מדינות בזירת ה־NFT ישראל פחות או יותר באמצע, הרבה אחרי ארה"ב והמזרח הרחוק (לפי שיעור החיפושים של המונח NFT בגוגל, אגב, העניין הרב ביותר בתחום הוא היום בסינגפור, הונג קונג וסין). מנגד, מציינת פרי, כבר יש אמנים ישראלים שמצליחים לא רע ב־NFT, ובראשם גל יוסף, שמכר יצירות בעשרות מיליוני דולרים, וטליה צורף, שמכירותיה מוערכות בכ-2 מיליון דולר. שניהם עבדו באופן הדוק עם סלבס כמו גל גדות, ג'ניפר לופז, בילי אייליש וג'סטין ביבר כדי לקדם את הקהילות שלהם.

אבל המשימה לא הולכת ונעשית קלה יותר. "אם בתחילת הדרך היו מאות בודדות של אמנים ב־OpenSea , כיום יש מיליונים והרבה יותר קשה לבלוט", אומרת פרי, "בייחוד אם אתה אמן לא מוכר. אם אתה לא בא דרך סלב, אתה חייב להשקיע המון עבודה בדיסקורד".

נתן דווקא בטוח שהתחום יתחזק מאוד בישראל. "בשנה האחרונה מוזרמים מיליארדים רבים של דולרים לתעשייה הזאת, מה שמושך את האנשים הכי חכמים ומוכשרים, שמוצאים בזה אפסייד כלכלי מטורף ואתגר טכנולוגי וחברתי עצום. מכיוון שיש פה בארץ הרבה אנשים שחיים בספרות הגבוהות של הבלוקצ'יין והרבה אנשים עם ניסיון עצום בשוק הגיימינג, ומכיוון שזה תחום שדורש יצירתיות, תעוזה ושיווק ממוקד, אני לא רואה סיבה שישראל לא תהיה מעצמת NFT".

ומה עם רגולציה? "רשות המסים כבר הודיעה שמבחינתה NFT הוא כמו כל טוקן אחר ומחויב במס רווחי הון של 25% כשממירים אותו לטוקן אחר או מוכרים אותו תמורת אחד המטבעות הקיימים", מציין רואש. "כיום עדיין יש שם סיכון להלבנת הון, והרגולטור יצטרך להידרש לכך ולסגור את הפרצות".

ד"ר פרי רואה בזה ניסיון של המדינה לגזור קופון לטווח הקצר. "בישראל ישר קופצים לרגולציה, חס וחלילה שתהיה תוכנית אסטרטגית ל-20 שנים הקרובות", היא אומרת. "אין כאן שום ראייה ארוכת טווח. אפילו למדינות כמו לבנון או גיאורגיה יש תוכנית להתמודדות עם שוק הקריפטו וה־NFTs . ממש מעציב שאנחנו לא שם".

13. האם זו בועה?

"עד שלא יהיה חיבור לצינור הכסף הלגיטימי והחוקי, זה עדיין במידה רבה בועה", טוען נתן. "כיום יש אפילו תחושה שהבאזז חלף, היקפי המסחר מאוד ירדו, חברות הגיימינג שהיו אמורות להצטרף לחגיגה עצרו את הפעילות הזאת בגלל מחאת משתמשים, והקהל הרחב של המתעניינים, שנחשף לגל התקשורתי של סוף 2021, עדיין לא עשה את הצעדים המפרכים הכרוכים ברכישת NFT . נכון לעכשיו גם לגדולי המאמינים קשה להסביר בשביל מה זה טוב, אבל כאמור זה ישתנה עם כניסת אינסטגרם".

עו"ד אדרת כבר נחרץ יותר. "זו חד-משמעית בועה, אבל לא כל בועה מתפוצצת. הבועה הזאת פשוט יכולה להתמתן לממדים סבירים לאורך זמן. חשוב להדגיש: הרכישות ב- NFTs נעשות כנגד קריפטו, כלומר על ידי משקיעים שיושבים היום על מיליונים במטבעות דיגיטליים. הם לא ממש יכולים להמיר את ההון הזה לדולרים או שקלים, ואין להם כמעט מה לעשות איתו. כך או אחרת, הטכנולוגיה הזאת כאן כדי להישאר".