ליברמן נענה לדרישת אורבך: ביטול סבסוד המעונות לאברכים יידחה בשנה

חבר הכנסת ניר אורבך הציב הבוקר שלושה תנאים בפני ראש הממשלה בנט, שאם לא ימלואו יביאו לפרישתו מהקואליציה • שר האוצר אביגדור ליברמן נפגש עם אורבך והודיעו כי הסכים לדרישתו לדחות את מתווה המעונות לאברכים ל-2024

ח"כ ניר אורבך במליאת הכנסת / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
ח"כ ניר אורבך במליאת הכנסת / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

דרישת האולטימטום הראשונה של אורבך נענית: שר האוצר אביגדור ליברמן הודיע כי הוא מוכן לדחות את יישום מתווה המעונות בשנה. 

הבוקר ח"כ ניר אורבך מימינה הציב לראש הממשלה נפתלי בנט האולטימטום להישארות שלו בקואליציה. זאת יממה לאחר הכרזת ח"כ עידית סילמן ממפלגת ימינה על פרישתה מהקואליציה. אורבך, מנכ"ל הבית היהודי לשעבר, דרש מבנט לחבר את המאחזים הבלתי חוקיים ביהודה ושומרון לחשמל, לכנס את ועדת התכנון לבנייה ביהודה ושומרון וכן לבטל את החלטת ליברמן שלא לתקצב הנחה לחרדים (שאחד מבבני הזוג אינו עובד) במעונות היום. אורבך אמר הבוקר: "בלי פתרון לנושאים האלו לא אוכל להישאר בקואליציה".

כעת הודיע כאמור ליברמן כי הוא מסכים. שר האוצר וח"כ אורבך נפגשו במשרד האוצר וסיכמו לבטל את מתווה המעונות לאברכים לשנת 2023 ודחייתו ל-2024. השניים מסרו כי הם כי מוכנים לעשות כל מאמץ לייצב את הקואליציה. עוד בפגישה, השניים הסכימו כי הפערים הם לא גדולים וכי יש לפעול במטרה לשלב אוכלוסיות בשוק העבודה ולצד זאת לשמור על ציבור לומדי התורה. ליברמן ואורבך סיכמו כי ההידברות ביניהם תימשך יחד עם שרת הכלכלה, אורנה ברביבאי, גם בתקופה הקרובה.

במערכת הפוליטית מעריכים כי הדרישות של אורבך מתואמות עם בנט והוא צפוי לקבל תשובה חיובית גם על שתי הדרישות הנוספות וכך להישאר בממשלה כשהוא נאמן לערכיו ודרישותיו.

שקד משדרת עסקים כרגיל

בינתיים, שידרה שרת הפנים איילת שקד שידרה הבוקר עסקים כרגיל כאשר הגיעה עם בנט לסייר בעיר חריש. אתמול קיימה שקד פגישה עם אביר קארה ואורבך ומנעה מהראשון לפרוש מהסיעה ולהתפצל ממנה יחד עם סילמן וח"כ עמיחי שקלי מימינה. במקום, יצרה ברית חדשה של שלושתם שטרם ברור איך תתנהל הלאה מול בנט. אלא שהבוקר כבר נראה שאורבך פועל עצמאית ממנה.

בעוד בנט שידר אתמול כאילו הצליח למנוע את המשך הכאוס וזליגת הח"כים ממפלגתו, הבוקר נראה כי האירוע רחוק מלהיות בשליטה. סילמן אתמול הפכה את ממשלת השינוי לממשלת מיעוט כשהיא בת 60 חברי כנסת בלבד ולכן היא תוכל לשרוד - אולי, אך בלי לתפקד. נתניהו קרא אתמול, בהפגנת הימין, לפורשים נוספים ממפלגות הימין בקואליציה, אלא שבינתיים המגעים לא הבשילו והמומנטום לפירוק הממשלה נבלם.