ישראל קנדה | בלעדי

עמוס לוזון מאיים על שליטת כצמן: במו"מ לרכוש מניות נורסטאר מידי ישראל קנדה

ישראל קנדה של אסי טוכמאייר וברק רוזן מחזיקה 22% ממניות נורסטאר, בעלת השליטה בגזית גלוב, בשווי של 370 מיליון שקל • אם המגעים יבשילו לעסקה, עלול להתפתח מאבק שליטה בנורסטאר

עמוס לוזון / צילום: איל יצהר
עמוס לוזון / צילום: איל יצהר

חברת הנדל"ן ישראל קנדה  משנה כיוון ועשויה לממש את מלוא השקעתה בחברת נורסטאר  שבשליטת חיים כצמן לאחר שלושה חודשים בלבד. גלובס חשף כי בעלי השליטה בישראל קנדה, ברק רוזן ואסי טוכמאייר, מנהלים מגעים למכירת ההחזקה בנורסטאר (22% מזכויות ההצבעה) לאיש העסקים עמוס לוזון.

מדובר על מניות שנרכשו בחודש ינואר השנה תמורת כ-320 מיליון שקל, ושערכן הנוכחי בשוק עומד על כ-370 מיליון שקל. כך, שמכירת ההשקעה, אם תצא לפועל, תניב לישראל קנדה רווח של עשרות מיליוני שקלים בתוך חודשים בבודדים.

עמוס לוזון, נזכיר, רכש לפני כשש שנים את מניות השליטה בחברת הנדל"ן והתשתיות א.דורי (כיום קבוצת לוזון ) מידיה של גזית גלוב, בתמורה לסכום של כ-10 מיליון שקל בלבד, והפך אותן למניות בשווי נוכחי של כ-550 מיליון שקל.

עדיין לא ברור האם בכוונתו לאיים כעת על שליטתו של כצמן בנורסטאר. נורסטאר היא חברת החזקות שבאמצעותה שולט כצמן בענקית הנדל"ן המניב הגלובלית גזית גלוב . כצמן גם מחזיק בתפקידי המנכ"ל וסגן היו"ר בשתי החברות.

שני הצדדים חתמו על "הסכם אי-לוחמה" 

ישראל קנדה, הפתיעה לפני כחודשיים את כצמן, עם הכרזה על החזקה של 10% בזכויות ההצבעה של נורסטאר. כצמן הבין כי השניים מתכוונים לנהל מגעים עם בעלי מניות נוספים במטרה לנסות ולהשתלט על נורסטאר, ובמהלך מהיר זימן את רוזן וטוכמאייר לפגישה עמו.

בסיומה של הפגישה חתמו הצדדים על "הסכם אי-לוחמה", המעניק לישראל קנדה עוד נתח ממניות נורסטאר והשפעה מהותית על הנעשה בחברה. במסגרת ההסכם נקבע כי ישראל קנדה תרכוש מידי כצמן מניות נוספות בגזית גלוב בפרמיה על מחיר השוק, אך תימנע מלהגדיל את חלקה בחברה לאחר מכן. מניית נורסטאר עלתה בעקבות כניסת ישראל קנדה בכ-60%, ומשקפת שווי חברה של 1.8 מיליארד שקל.

כצמן מצדו הסכים למכור חלק מהחזקתו בנורסטאר, במטרה להגיע עם רוזן וטוכמאייר להסכמות, ולהימנע בכך ממאבק אפשרי איתם תוך שמירת השליטה אצלו. אלא שזמן קצר לאחר מכן ערך רוזן שיחת זום עם משקיע בישראל קנדה, ובה אמר כי "אנחנו לא הגענו לגזית להשקעה פסיבית. יש פה השקעה אסטרטגית. אנחנו נעזור להם לפעול למיקסום הנכסים. נעבוד ביחד עם החברה. המטרה שלנו היא שגזית גלוב תהיה בשווי אחר".

רוזן הוסיף אז, כי "בעבר השווי של גזית היה מהגבוהים בענף. זאת החברה היחידה שמ-2020 עדיין לא חזרה לשווי שלה ואנחנו נביא את הניסיון שלנו, את הידע ואת הרעב, להשבחת הנכסים בישראל ובחו"ל. אנחנו אוהבים לממש, אנחנו יודעים למכור, בזה אנחנו הכי טובים".

כצמן מצדו, התבקש להתייחס לנושא בוועידת הנדל"ן והתשתיות של גלובס, שנערכה בחודש שעבר. "אנחנו מאוד שמחים לקבל שותפים בחברה, בטח אנשים שיש להם הבנה עמוקה", אך גם הדגיש, כי "אני בעל השליטה, ואני לא הולך לשום מקום".

זמן קצר לאחר מכן, חתם כצמן על הסכם לשיתוף פעולה עם הקבלן יצחק סלע, שמחזיק כיום בכ-5% מההון בנורסטאר, במטרה לחזק את שליטתו בחברה. השבוע התברר כי גם איש העסקים רמי לוי הפך לבעל עניין בנורסטאר עם כ-5% מהמניות.