מדגמים בצרפת: מקרון ניצח בסיבוב הראשון של הבחירות; לה-פן אחריו

מקרון, שמכהן בתפקיד בחמש השנים האחרונות, היכה את הסקרים האחרונים, וקיבל 28.1% מהקולות, לעומת צפי של 26% • מרין לה-פן קיבלה 23.3% מהקולות

עמנואל מקרון / צילום: Associated Press, Ludovic Marin
עמנואל מקרון / צילום: Associated Press, Ludovic Marin

עמנואל מקרון זכה במירב הקולות בסיבוב הראשון של הבחירות לנשיאות בצרפת ויעלה יחד עם מרין לה-פן לסיבוב הבחירות השני שיתקיים בעוד שבועיים, ב-24 באפריל; כך עולה ממדגמים שפורסמו הערב, עם סגירת הקלפיות ברחבי צרפת. מקרון, שמכהן בתפקיד בחמש השנים האחרונות, היכה את הסקרים האחרונים, וקיבל 28.1% מהקולות, לעומת צפי של 26%. מרין לה-פן קיבלה 23.3% מהקולות.

מבין עשרת המועמדים הנוספים שרצו בבחירות לנשיאות, ז'אן-לוק מלנשון מהשמאל קיבל כ-20.1%, תוצאה טובה ב-3% מזו שחזו לו הסקרים האחרונים. אריק זמור, איש טלוויזיה ממוצא יהודי המייצג את הימין המתנגד להגירה, קיבל 7.2% ו-ואלרי פקרס מהמרכז-ימין קיבלה כ-5% מהקולות, לפי המדגמים. מתמונת הגושים עולה כי המרוץ בעוד שבועיים עשוי להיות צמוד, ושאלת מפתח תהיה כמה ממצביעי מלנשון "יערקו" לימין ויצביעו בעד לה-פן, שהבטיחה צעדים דומים בתחום יוקר המחייה והפנסיות כמו מועמד השמאל. במקביל, התוצאה החזקה-יחסית של לה-פן עשויה להביא לקמפיין "גוועלד" מצד המרכז-שמאל בשבועיים הקרובים..

מתוך 48 מיליון בעלי זכות הבחירה כ-73.5%, ארבעה אחוז פחות מאשר ב-2017. עם זאת, מדובר בשיעור גבוה יותר מאשר בבחירות אחרות. כעת העיניים נשואות לעימות טלוויזיוני אפשרי בין מקרון ללה-פן, ולהמלצות - אם יהיו - של מועמדים אחרים לבוחריהם למי להצביע בסיבוב השני. בעוד בסיבוב הקודם מקרון הביס את לה פן עם כ-66% מהקולות, הסקרים לפני הסיבוב הראשון היום העניקו לו בין 51% ל-53% בלבד.

לה-פן נמנעה מהתבטאויות מעוררות מחלוקת בניסיון להעביר שהיא "בשלה" לכהן כנשיאת צרפת

זו הפעם השלישית שלה-פן מתמודדת לתפקיד. לה-פן נמנעה בהצלחה במהלך הקמפיין שלה מהתבטאויות מעוררות מחלוקת, הבטיחה רפורמות שיסייעו לציבור כמו הוזלת מחירי האנרגיה, והמסר שניסתה להעביר הוא שבריצתה השלישית לתפקיד היא "בשלה" לכהן כנשיאת צרפת, וכי היא "מייצגת את העם". היא הציעה בין היתר להוריד את המע"מ על כל מוצרי הדלק, כולל בנזין ודיזל, בניסיון להפחית את מחירי האנרגיה ששברו שיאים בחודשים האחרונים. היא גם הבטיחה לבוחרים הצרפתים כי הרפורמות שתיישם יעניקו עוד 150־200 אירו לכל חודש למשפחה, ואמרה כי תממן את התוכנית בעזרת מלחמה בהון השחור ובעזרת הגבלות על הגירה לא־חוקית.

מקרון, לעומת זאת, הימר כי התפקיד שהוא ממלא בהתמודדות עם המלחמה הרוסית נגד אוקראינה ישחק לטובתו, הזניח את הקמפיין הציבורי והרבה לומר כי "אין לו הרבה זמן להקדיש" לאירועי קמפיין. בימים האחרונים ניסו תומכיו להזהיר את הציבור מפני ניצחון אפשרי של לה-פן, אם אחוזי ההצבעה לא יהיו גבוהים - והפצירו בהם לצאת ולהצביע.

לעומת מקרון, לה-פן הביעה עמדות ספקניות לגבי האיחוד האירופי והחברות בברית נאט"ו, ובעבר נפגשה עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ושיבחה אותו. בחירתה האפשרית לתפקיד נשיאת צרפת עשויה להיות זעזוע משמעותי לגוש האירופי, ולהוות שינוי כיוון בדרכו בעשורים האחרונים. מקרון נחשב לפרו-אירופאי מושבע, ואף קידם הקמת צבא אירופי משותף ונטילת חובות משותפת של מדינות האיחוד.