מה גרם לחברת הגיימינג פלאריום לתת מענק ילודה של 50 אלף שקל לעובדים

בתיה איבניצר, סמנכ"לית משאבי האנוש של חברת הגיימינג פלאריום, מספרת על התפנית שקיבל המקצוע, על האופן בו השפיעה המלחמה באוקראינה על החברה וגם על הבקשות המיוחדות של מועמדים

בתיה איבניצר, סמנכ''לית משאבי אנוש בפלאריום / צילום: איל יצהר
בתיה איבניצר, סמנכ''לית משאבי אנוש בפלאריום / צילום: איל יצהר

ותק בחברת הגיימינג פלאריום: חמש שנים ● השכלה: תואר ראשון בפסיכולוגיה ומשאבי אנוש, תואר שני בפסיכולוגיה ארגונית וחברתית מאוניברסיטת חיפה, בעלת תעודת הנחיית קבוצות בארגונים ויועצת ארגונית בגישה פסיכואנליטית מערכתית ● מספר עובדים: 250 בישראל, 1,800 בעולם

מסלול הקריירה שלי. "התחלתי כפסיכולוגית במכון פילת במהלך התואר, וכשסיימתי יצאתי לחופשה ללא תשלום ונסעתי לטיול הגדול. כשחזרתי, היה משבר 2008 ופוטרתי, כי לא היו משרות ומיונים. חברה אמרה לי 'בואי תתראייני לתפקיד משאבי אנוש בחברת הפארמה תרו'. הגעתי לזה לגמרי בטעות, אבל המנהלת שראיינה אותי אמרה שהיא סומכת על האינטואיציות שלה ולקחה אותי. מאז אני במקצוע. עבדתי בתעשיות של פארמה ושל סיליקון ושבבים, ולפני חמש שנים הגעתי לפלאריום, חברת גיימינג (החברה מפתחת משחקי מובייל ומשחקי רשת מרובי משתתפים - דב"ג). התחלתי כמנהלת משאבי אנוש של אחת החטיבות, אחרי שנה וחצי מוניתי לדירקטור של כל ישראל ואחרי שלוש שנים לסמנכ"לית".

השינוי במשאבי אנוש. "זה לא אותו מקצוע היום. כשהתחלתי, היה מדובר בכוח אדם משודרג, הרבה מינהלות, שכר ות"ש. היום זה כולל את כל ההיבטים העסקיים, הדאטה, להביא ערך מוסף ומשמעותי לישיבות הנהלה, זה תפקיד מאוד אסטרטגי. פונקציות משאבי אנוש הפכו להיות יותר ורסטיליות כי התפקיד דורש הרבה גיוון. בקורונה פתאום מנהלות משאבי אנוש היו בחזית. זה הפך לתפקיד קריטי, והן הפכו להיות 'קצינות קורונה'. חשוב לזכור שזה לא מופע של איש אחד. אנחנו צוות גדול, יש פה גם עורך דין ומנהל פרויקטים ומישהי שבאה מעולמות הפרסום, אבל מה שמשותף לכולם זה חיבור גדול לאנשים".

אריסטוקרט. "אחד האתגרים הכי גדולים בעקבות הרכישה של פלאריום על ידי אריסטוקרט האוסטרלית הוא תרבותי. לך יש שפה, ערכים, תרבות ודי אן איי. האם נישאר אותו דבר? כמה חופש פעולה יהיה? ההנהלה הקודמת בחרה שותפים מאוד קשובים שנתנו לנו הרבה חופש פעולה. החברה נרכשה אבל לא התמזגה ושמרנו על הזהות ועל המותג. העובדים לא מרגישים שהם נכנסו לתוך קונצרן גדול, אלא רק ההנהלה הבכירה שצריכה לתת יותר דיווחים".

גיימינג. "בעולמות ההימורים יש בעיה ערכית, אבל המשחקים שאנחנו מפתחים הם משחקי קז'ואל, אסטרטגיה ו-RPG שנותנים קצת אסקפיזם. משחק הוא לא משהו רע, ומועמדים לא מסתייגים מהתחום הזה".

טאלנטים. "זה קרב קשה מאוד ולא דומה לשום דבר שנתקלתי פה בחיי. מצד אחד השוק בוער ואנשים מוכשרים מחוזרים מאוד, מצד שני אפשר לעבוד מהבית. בנוסף לזה, יש מה שהקורונה עשתה מבחינה רגשית וערכית. אנשים שואלים את עצמם אם הם מתחברים למקצוע. היו עזיבות כי אנשים רצו להגשים חלום ילדות, להיות עצמאים, לעשות טיים אאוט".

המלחמה באוקראינה. "לחברה יש מרכזי פיתוח למשחקים בחרקוב, בקייב, בלבוב ובאודסה. בן לילה מאות מעובדינו היו תחת אש, בסכנת חיים ממשית. הדאגה הראשונה שלנו הייתה ועודנה דאגה כנה לבריאותם. פעלנו בכמה זירות - עסקית, פסיכולוגית ואישית. ביום הראשון למלחמה ארבעה סמנכ"לים עזבו הכול, עלו על טיסה לפולין והקימו שם מרכז לוגיסטי ואופרטיבי ועסקו בחילוץ ובהקמת HUB זמני. העמדנו צוות רחב ומקצועי שיטפל בכל הסוגיות העולות במצב זה. לא יכולנו לדמיין תרחיש כזה, אבל הצלחנו בזמן קצר לדאוג הן לעובדים והן להמשך הפעילות של החברה".

עם תחילת המלחמה נשמעה ביקורת על חברות גיימינג שלא מגבות את האוקראינים וממשיכות לתת שירות לרוסיה. בפלאריום אומרים שרבים חולצו ויש תקשורת מלאה עם מי שנשאר, והחברה הפסיקה את שירות המשחקים ברוסיה על רקע המשבר. 

שימור עובדים. "הכי קל להקפיץ את המשכורות, אבל בעוד שנה נצטרך להתמודד עם המשמעויות הפיננסיות. העובדים היום מחפשים הרבה מעבר למקום עבודה. עושים עוול להייטק כשאומרים שכל מה שמעניין את העובדים זה מי לוקח למרוקו או מאוריציוס או עושה בופה גדול בצהריים. אנשים יותר חכמים. הם רוצים שיתייחסו אליהם יפה ומחפשים אתגר מקצועי טכנולוגי. פעם בראיון עבודה שאלו מתי מתחילים לעבוד ומה השכר, והיום מה הערכים שלך, מה תקציב ההדרכה, האם אתם תורמים לקהילה".

עבודה היברידית. "אנחנו מבינים שהעולם השתנה לתמיד. עובדים אצלנו שלושה ימים מהמשרד ויומיים מהבית, אבל עם המון גמישות. נותנים לכל אחד את אפשרות הבחירה. הגדרנו שלפחות יום אחד כל העובדים בכל מחלקה מגיעים יחד, אבל מעבר לזה הימים נתונים לבחירת העובדים. זה מבוסס על אמון ולא מנוהל מלמעלה".

מענק ילודה. "פעם בשנה, אנחנו עושים סקר ארגוני אנונימי ודנים בקבוצות מיקוד עם עובדים על דברים בעייתיים שעולים. אחד הדברים שעלו בשנה האחרונה היה עניין הילודה והחלטנו לתת מענק של 50 אלף שקל לכל מי שרוצה להביא ילדים לעולם בכל דרך שהיא".

ראיונות עבודה. "היה לי מועמד שביקש לסיים כל יום לעבוד בצהריים כי בלילה הוא די.ג'יי והוא צריך לישון בצהריים. במקרה שלו, זה לא הסתדר, אבל הבקשה לא פסלה אותו. לפני עשר שנים זו הייתה בקשה תמוהה, היום לא. עובדים היום רוצים לעבוד ביותר ממקום אחד. יש לי מישהו שעובד במכללה לשיווק ויש לי עובדת שהיא מדריכת יוגה ופילאטיס". 

להוציא מהלקסיקון. "שעון נוכחות. העולם ההיברידי לטוב ולרע לא עובד מול שעון אלא סביב השעון. מצד אחד, יש המון גמישות, עצמאות ויחסי אמון, ומצד אחר הגבולות בין הבית לעבודה היטשטשו מאוד. הם מאוד מעורבבים, לעתים מעורבבים מדי".

על השולחן שלי. "הבובה של איינשטיין, שמסמנת על היד לעצור ולחשוב, מזכירה לי כמה זה חשוב".