דרישת תשלום חדשה מסבכת את עסקת הענק למכירת אגד

קבוצת מגדל-קרסו-קרן אלומה מתנגדת לדרישת אגד לתשלום מיידי של 15% מסכום הצעתן - כ-420 מיליון שקל: "הודעתכם מהווה שינוי בתנאי העסקה ואינה מקובלת על קבוצתנו" • אם יחולו שיבושים בעסקה, עשויה הקבוצה השנייה בהובלת קרן קיסטון לזכות במכרז

אוטובוס אגד / צילום: שלומי יוסף
אוטובוס אגד / צילום: שלומי יוסף

קשיים ברכישת חברת אגד. שלושת הגופים שזכו במכרז, קרסו מוטורס, חברת הביטוח מגדל וקרן התשתיות אלומה - הודיעו היום (ג') כי הם מתנגדים לדרישה החדשה שהציבה בפניהם אגד לשלם  15% מסכום הצעתן - תשלום של 420 מיליון שקל - עד ל-25 באפריל. הסכום נגזר מהצעה של 2.8 מיליארד שקל עבור מחצית ממניות אגד, כשבד בבד אמורים בעלי המניות של אגד לאשר את העסקה.

שלוש הזוכות הדהימו את שוק ההון כשהציעו לרכוש מחצית ממניות חברת אגד לפי שווי של 5.6 מיליארד שקל, ולהעניק לבעלי המניות בחברת התחבורה הציבורית את האפשרות לרכוש את החצי השני מהם לפי שווי זה על פני שלוש שנים. השלוש זכו במכרז של אגד להכנסת משקיע, לפי התנאים בהסכם שחתמה מול המדינה, צעד שאמור להסתיים עד לסוף מאי.

במכתב שנשלח עתה מאשרות הזוכות כי קיבלו הודעה על זכייתן, אך הן מביעות התנגדות לדרישה החדשה שהציגה אגד ביום שישי האחרון, עם ההודעה על זכייתן. "כפי שהודענו לכם בפגישה שהתקיימה אתמול בין נציגי אגד ונציגי קבוצתנו, הצעתכם החדשה אשר הועלתה בהודעתכם מהווה שינוי בתנאי העסקה ואינה מקובלת על קבוצתנו", נכתב.

אם יחולו שיבושים בעסקה, עשויה הקבוצה השנייה בהובלת קרן קיסטון, שהציעה כ-4.6 מיליארד שקל לרכישת אגד, לזכות במכרז ולצאת לדרך. ככל הידוע, ביום שישי האחרון, כשהודיעו באגד לקבוצה הזוכה והציבו לה את הדרישה החדשה לתשלום סכום משוער של 420 מיליון שקל באופן מיידי, נותרה הקבוצה השנייה "בתמונה", כלומר היא עדיין עשויה לבסוף לזכות במכרז.

אגד התחייבה בהסכם שחתמה מול המדינה ב-2018, שתקף עד לשנת 2029, להכניס משקיע שיחזיק בלפחות 50% מהחברה. ההצעות הראשונות להכנסת המשקיע הוגשו בנובמבר האחרון, ובמרץ התקיים הסבב השני שבו עלו הקבוצה הזוכה וקיסטון. ביום שישי האחרון הודיעה אגד על הקבוצה שזכתה. היקף הזכייה וגובה הסכום שהייתה מוכנה הקבוצה לשלם הדהימו את שוק ההון והלהיבו את בעלי המניות בחברת אגד.

בחברה 1,306 בעלי מניות, כאשר המשמעות של הסכום הזוכה הוא תשלום לבעל מניה של 2.1 מיליון שקל (ברוטו, לפני ניכוי מס רווחי הון) עבור המחצית הראשונה של המניות, וסכום זהה עבור החצי השני, ככל שירצו לממש. התוכניות של הקבוצה הזוכה עבור אגד כוללות התרחבות בתחום התחבורה, טיוב תיק הנדל"ן ואף הנפקה אפשרית שלו, וגם הנפקה עתידית פוטנציאלית של החברה.

מי שהופתעו גם כן מהזכייה הם עובדי אגד. ועד העובדים שלח למנכ"ל פרידמן מכתב, באמצעות פרקליטיו, עו"ד כפיר זאב ומאיה נורי שקד מפירמת כפיר זאב משרד עורכי דין. בוועד כותבים כי "היה מצופה מהנהלת החברה כי מידע כאמור (על הזכייה, ח"ש) יובא לידיעת ועד העובדים עוד בטרם פרסומו".

בוועד מציינים כי לפי הוראות ההסכם הקיבוצי מאפריל 2018, העובדים השכירים זכאים לבונוס שנגזר מסכום העסקה ועומד על 196 מיליון שקל. הוועד דרש פגישה דחופה עם ההנהלה כדי לסכם את מועד חלוקת הבונוס לעובדים השכירים והוסיף כי הוא דורש להכניס משקיף לישיבת הדירקטוריון שתיערך בעקבות כניסת המשקיע העתידי.