הם היו משפחה הולנדית רגילה, עד שמכרו הכול, קנו ביטקוין ויצאו למסע ב-40 מדינות. עכשיו הם נחשפים

משפחה הולנדית רגילה עם בית גדול, שתי מכוניות, עסק מצליח ואפילו בית קיץ החליטה למכור הכול, לקנות בכל הכסף ביטקוין ולצאת לטייל בעולם • בראיון בלעדי לגלובס הם מדברים על החיים והתוכניות לעתיד: "הימים שבהם אנשים הרוויחו כסף בעבודה נגמרו. ההון של הבנות שלנו יעבוד בשבילן" • הצצה למגזין פסח

משפחת הביטקוין. חיים בתוך גלויה / צילום: דידי טאיהוטו
משפחת הביטקוין. חיים בתוך גלויה / צילום: דידי טאיהוטו


הכתבה הוקלטה בספרייה המרכזית לעוורים ולבעלי לקויות קריאה

מחפשים את האיזון: על מוסף החג של G

אחרי שנתיים של מגפה, נראה שאנשים לא בשלים לחזור למירוץ ומחפשים אחר נקודת האיזון החדשה בין החיים לעבודה ובין הרוח לחומר, מחפשים סדר בכאוס של העולם שאחרי הקורונה. נקודת איזון מטבעה היא דבר חמקמק ואישי, המשתנה בין אדם לאדם ומתקופה לתקופה. ובכל זאת אפשר לומר שרוב האנשים כיום תרים אחר נקודה שיש בה יותר שלווה ופחות לחץ. במוסף החג הזה ניסינו להציג כמה התופעות, המחקרים והאנשים שפועלים כדי להמציא מחדש את נקודת האיזון הזו. אם מחברים את כולם יחד מגלים שאולי הפתרון הוא די פשוט. לרצות פחות, או כמו שאומרים בפסח: דיינו.

דידי טאיהוטו (Taihuttu) עולה לפגישה הווירטואלית שלנו בכובע בייסבול שחור עם סמל ה-B הזהוב והגדול של ביטקוין וחולצת טי שחורה עם הכיתוב To B or not to B. הרקע המלאכותי שהוא בחר לשיחת הזום שלנו לא מסגיר את המקום שבו הוא נמצא כרגע. זו גם לא שאלה שקל לענות עליה במקרה שלו.

לפני כמעט שש שנים מכרו טאיהוטו ומשפחתו - זוג הורים ושלוש בנות - את בית משפחתם בהולנד. את הכסף שקיבלו תמורתו הם המירו לביטקוין. את אותו הדבר הם עשו עם בית הקיץ שלהם, שתי המכוניות, האופנועים וגם עם חברת ה-IT המצליחה שהייתה להם. מאז הם משוטטים בעולם, חיים מהביטקוינים שהם רכשו, כשהשער היה כ-900 דולר לביטקוין (היום הוא כ-46 אלף דולר).

משפחת טאיהוטו יוצאת לדרך, 2017 / צילום: דידי טאיהוטו
 משפחת טאיהוטו יוצאת לדרך, 2017 / צילום: דידי טאיהוטו

התקשורת מיהרה להעניק להם את התואר משפחת הביטקוין, והם אימצו אותו בהתלהבות. טאיהוטו אף מינף את המיתוג לטובת הרצאות, סדנאות, כלי מסחר, חנות אונליין שמוכרת אפילו כפכפי ביטקוין ובקרוב גם נדל"ן וירטואלי בכפרים אוטונומיים של קהילות המתנהלות בדמוקרטיית בלוקצ'יין.

המשפחה כבר ביקרה ב-40 מדינות. לשם כך כמובן יצאו בנותיה ממסגרת הלימודים, היא אינה משתמשת בבנק או כל מסגרת פיננסית אחרת, והנדידה מאפשרת לה להיות מנותקת ממרות וחוקים כובלים כלשהם.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

כשטאיהוטו נשאל אם הוא אנרכיסט, הוא צוחק ואומר: "אני לא יודע מה אני. ליברל? אנרכיסט? אני לא רואה את עצמי תחת שום תיוג ואני גם לא אוהב שאנשים מנסים להכניס אותי לקופסה. אבל אם תשאלי אותי בכל זאת מהי הקופסה המתאימה לי, זו תהיה הקופסה של החירות - חירות הביטוי, חירות התנועה, חירות ההחלטה אם לשלם מסים או לא". את המיילים שלו הוא חותם במשפט: "סוד האושר הוא החירות, סוד החירות הוא האומץ".

מימין: רומיין, ג'ולי, ג'ונה, דידי וג'סה טאיהוטו. ''אנחנו משפחה נורמלית. רק חושבים אחרת על העתיד'' / צילום: דידי טאיהוטו
 מימין: רומיין, ג'ולי, ג'ונה, דידי וג'סה טאיהוטו. ''אנחנו משפחה נורמלית. רק חושבים אחרת על העתיד'' / צילום: דידי טאיהוטו

הוא אולי ממהר להתנער מהגדרות, אבל לפחות חלק מהעמדות שהוא מביע קרובות למה שקרוי אנרכיזם דיגיטלי, עם ניחוחות ליברטריאנים: שאיפה לחיים משוחררים לחלוטין מבנקים, ממסים ומחוקים מגבילים. הכלי לעשות זאת נמצא בטכנולוגיית ההצפנה בלוקצ'יין, העומדת בבסיס השימוש בביטקוין, ומאפשרת לבצע פעילויות כלכליות מורכבות, מאובטחות ומתועדות, ללא צורך בישות ניהול מרכזית כמו בנק.

משפחת טאיהוטו אוהבת מאוד את אורח החיים המשוטט, המטייל, מעין חופשה שאינה נגמרת. אבל זו גם הדרך היחידה שלה להימנע מתשלום מסים על הביטקוינים שברשותה. במרץ השנה קיבלה מעמד תושבות בפורטוגל, שהיא מקלט המס האחרון לנכסים קריפטוגרפיים באירופה, כלומר המקום היחיד שבו יחידים פטורים מכל מס שהוא על מטבעות דיגיטליים.

"הרצון לצאת משליטתם של ארגונים שזור בכל חיי"

"החתירה לחירות מגיעה גם מהשורשים שלי באינדונזיה", אומר טאיהוטו. מקורה של משפחתו באיי מאלוקו שבאינדונזיה, שהייתה בעבר קולוניה הולנדית. כאשר הוכרזה עצמאות אינדונזיה, ב־1950, הכריזה על עצמאותה גם הרפובליקה של איי מאלוקו הדרומיים. אלא שתנועת העצמאות הזאת הובסה על ידי צבא אינדונזיה, ורבים מהמורדים קיבלו מקלט בהולנד.

"סבא שלי חי בחלק שהכריז עצמאות, אלא שבאותה התקופה ההולנדים הבטיחו לעזור להם להשתחרר ולא קיימו את הבטחתם. לכל אורך חיי שזור הקו של החתירה לחירות ויציאה משליטתם של ממשלות וארגונים מרכזיים אחרים".

משפחת טאיהוטו על סירה בווייטנאם / צילום: דידי טאיהוטו
 משפחת טאיהוטו על סירה בווייטנאם / צילום: דידי טאיהוטו

אלא שבפועל, במשך שנים המוטו שהוביל אותו היה אחר לגמרי. "הכול התחיל כשהייתי בן 24. אמא שלי מתה, בת 48, וביום אחד נעלמה מחיי. לא הצלחתי לעכל את זה. כדי להעסיק את עצמי התחלתי להעביר שיעורי מחשב במרתף קטן מתחת לבית ההורים. זה התחיל בחמישה תלמידים, עלה לעשרה והפך לחברת IT עם 200 מערכות מחשב, חנות, אתר אינטרנט ו-20 עובדים בכל רחבי הולנד. הכול גדל מהר מאוד, כי התמקדתי בעבודה כדי לברוח מהרגשות.

"אחרי 15 שנה כבר היה לי בית גדול, שתי מכוניות, אופנועים, בית קיץ, היה לי כל הכסף שהייתי צריך כדי להיות מאושר, כי אמרו לי בבית הספר שאם יהיה לי הרבה כסף אהיה מאושר, וזה באמת מה שחשבתי. הרגשתי עשיר וחזק. מתישהו ב־2013 הגיע בחור למשרד שלי וסיפר לי על מהפכת הביטקוין ששאפשר להתעשר מזה. אז נכנסתי לזה והתחלתי לכרות, כי רציתי להיות מיליונר עד גיל 40".

ומה שינה את כל המסלול הזה?
"בדצמבר 2014 אבי התקשר אליי ואמר לי: דידי, אני בבית חולים, זה עתה אובחנתי כחולה סרטן ונותרה לי שנה לחיות'. הרגשתי שאני עומד לאבד עוד דמות חשובה בחיי, וכל המיליונים שלי לא יכולים להציל אותו, אין שום דבר שאני יכול לעשות. אז למה אני רץ אחרי הכוח של הזהב? שכרתי מנהלים שינהלו במקומי, התרכזתי בלהיות איתו, וכשנפטר, בתחילת 2016, עברתי משבר עצום. אמרתי לאשתי רומיין (43) שאני צריך שינוי, איפוס פיזי, מנטלי ונפשי, והצעתי שניסע לשלושה חודשים כל המשפחה לתאילנד".

לזוג שלוש בנות - ג'ולי (16), ג'ונה (14) וג'סה (9). כדי לצאת לטיול ממושך כזה הן היו כמובן חייבות להפסיק ללמוד. "ביקשנו מבית הספר והרשויות בנימוס רב רשות להוציא את הבנות לתקופה הזאת. הם כמובן ענו שלא, שזה לא חוקי להוציא ילדים ממערכת החינוך לפרק זמן כזה. אמרתי שאני רק צריך הפסקה של שלושה חודשים, אבל הם אמרו שאני כמו כל אחד אחר וכל הבולשיט הזה שהם מספרים לאנשים. שבוע אחרי הדיון איתם נסענו".

באותו השלב עוד לא נרקמה תוכנית חיי הנדודים. הכוונה הייתה לנסוע, להתאפס ואז לחזור לחיים הקודמים ולקחת שוב את מושכות החברה. אלא ששלושה חודשים הפכו לשבעה, שבמהלכם "חברים שלי שכרו ביטקוין התקשרו ואמרו לי שמחיר הביטקוין עולה. בדקתי את זה וראיתי שהמחירים אכן קפצו. זה גרם לי להבין שהמהפכה המוניטרית הזאת אכן קורית, שאנשים הולכים למאוס בשיטה ולהעביר לעצמם את השליטה הפיננסית. אמרתי לאשתי שאנחנו צריכים להיכנס לזה, לחזור להולנד, למכור את הבית, החברה, המכוניות ואפילו הבגדים והצעצועים, להמיר הכול לביטקוין ולהמשיך לטייל".

להיפרד מכל הנכסים הארציים שלך תמורת נכס וירטואלי? לא מכירה הרבה שהיו מעזים.
"ברור, כי אנשים מתוכנתים לחשוב שבעלות על רכוש היא הדבר החשוב ביותר בעולם. אבל באותו הזמן כבר קראתי ספרים ושמעתי פודקאסטים וגיליתי שזה אינו העתיד. למשל ראיתי את 'מינימליזם' (סרט תיעודי בנטפליקס המתאר שני חברים הנפטרים בהדרגה מחפצים שצברו, שהיה מעין מניפסט של תנועת ההאטה, ההשתחררות מצבירת רכוש - ש"ל), והבנתי את האבולוציה הטכנולוגית, שתאפשר לעולם להשתחרר מהערכת היתר לבעלות על רכוש.

משפחת טאיהוטו בבקתה שגרו בה אחרי שמכרו את הבית / צילום: דידי טאיהוטו
 משפחת טאיהוטו בבקתה שגרו בה אחרי שמכרו את הבית / צילום: דידי טאיהוטו

"זה מתחיל מדברים קטנים כמו הקורקינטים החשמליים ברחובות, שנוסעים בהם מנקודה לנקודה בלי צורך להיות בעלים שלהם, וזה יתרחב לבתים, למכוניות ולכל השאר, לעולם מבוזר שבו אין צורך בבעלות כזאת.

"אמרתי לאשתי, אנחנו הרי כל כך מאושרים עם התרמילים והילדים, למה שלא נמשיך? חזרנו הביתה כי היינו צריכים להתייצב בפני בית המשפט, לאחר שנתבענו על הוצאה ממושכת של הילדות ממערכת החינוך. קיבלתי מאסר על תנאי ותקופת מבחן של שנתיים, ואמרתי לשופט: מחר אני שוב נוסע, לא תמנע ממני להמשיך לחיות את חיי".

"אפשר לחיות גם בלי לעבור את מערכת החינוך"

בשלב זה, ספטמבר 2017, הם מכרו את כל רכושם והתגוררו זמן מה באתר קמפינג.

אומרים שילדים צריכים אחרי הכול את השגרה, את המקום הקבוע, את המסגרות. איך זה עבד לכם?                                                                                                                      "ילדים הם ילדים. אמרנו לבנות: אנחנו יוצאים להרפתקה גדולה, ניסע לתאילנד, תראו פילים, תגיעו למדינות שונות עם אוכל שונה, עם תרבות אחרת".

ואשתך?
"אמרתי לה שאנחנו צריכים לשמש דוגמה לילדות שלנו, שאם נמשיך לרוץ במעגל העכברים עוד 20 שנה גם הן יצטרכו לעשות את זה, שאנחנו חייבים לשבור את המעגל כדי לתת להן עתיד טוב יותר".

ואם הן יבחרו בחיים שגרתיים?
"אני מקווה שהן לא יעשו את זה, אבל כשיגיעו לגיל 18 הן יעשו את הבחירות שלהן. הן יוכלו להחליט אם לבחור בחופש או להיכנס בעול השיטה. אבל חובתי כהורה היא להראות להן שאפשר לחיות גם אחרת מאשר לעבור את מערכת החינוך ולהפוך לשמן המניע את גלגלי השיטה שוב ושוב.

"אנחנו מחנכים אותן לנהל הון. אני אומר להן: השנים שבהן אנשים הרוויחו כסף על ידי עבודה פיזית חלפו. היום הכסף שלך עובד בשבילך ואתה נהנה מהחיים. אני מכין אותן לעתיד שבו לדעתי כל ביטקוין יהיה שווה יותר ממיליון דולר, לכל אחת מהן יהיו כמה ביטקוינים, ההון יעבוד בשבילן, הן ייהנו מהחיים אבל גם ישתמשו בכסף לעזור לעניים ולקשישים".

לג'ולי הבכורה של טאיהוטו, כבר יש ארנק ביטקוינים משלה. "אנחנו מנסים לחנך אותה לנהל את ההון הזה. שתי האחרות עוד צעירות מדי, ובכל מקרה אנחנו רוצים שהן יהיו ילדות, ייהנו מחיי חברה, סקי, גלישה, טיפול בחיות".

בנות משפחת טאיהוטועם ילדים מקומיים באי הארוקו באינדונזיה / צילום: דידי טאיהוטו
 בנות משפחת טאיהוטועם ילדים מקומיים באי הארוקו באינדונזיה / צילום: דידי טאיהוטו

את הלימודים הן לא זנחו לגמרי. "בהתחלה נתנו להן זמן להירגע מהלחץ של הביצועים והציונים, ואחרי זה התחלנו בלימוד ביתי. האמת היא שזה בכלל לא בא מאיתנו. הילדות באו ואמרו שהן רוצות ללמוד, למשל על עצי קוקוס או על קופים. אז התחלנו בלימוד על פי דרישה. כשהגיע הרגע שבו היו שאלות שאנחנו כהורים לא יכולנו לספק עליהן את התשובה, התחלנו להשתמש בשירות של בית ספר אונליין. יש בית ספר דיגיטלי לנוודים דיגיטליים, עם מורים ומדריכים, והן יכולות לעשות צ'ק־אין לחצי שעה בבוקר ולשאול שאלות על כל מיני נושאים. לפעמים הן לומדות מיוטיוב או פלטפורמות חינם אחרות שמספקות ידע וחינוך. זו קומבינציה. אני לא אומר שזה יותר טוב או יותר רע מחינוך שגרתי. זה רק שונה".

"כשאתה בשליטה מלאה בכסף - אתה גם אחראי להגן עליו"

עת מכרה המשפחה את כל נכסיה המוחשיים היא גם נפרדה מהמערכת הפיננסית, וכבר כחמש שנים אין לה חשבון בשום בנק. כל מה שהם צריכים, הם קונים בביטקוין.

אתם מצליחים להשתמש רק בביטקוין או צריכים להמיר לכסף רגיל?
"בהתחלה היינו צריכים לעשות עסקאות המרה למטבע המקומי, אבל עכשיו זה כמעט לא נחוץ. כמעט על הכול אפשר לשלם בביטקוין. אנחנו עכשיו בספרד, בסיירה נבדה, לסקי של חודש, ועל כל זה שילמתי בביטקוין; לאחר מכן ניסע לפורטוגל לבית ששכרתי בביטקוין, ואנחנו חושבים לקנות מכונית שם כדי לטייל ברחבי העולם וגם אותה עומדים למכור לנו בביטקויון. זה לא קל כמו להסתובב עם דולרים או יורו, אבל זה הולך ונעשה יותר קל. צריך לדעת איפה למצוא את האנשים המתאימים לעשות איתם עסקאות בביטקוין".

טאיהוטו איננו מסגיר מה גובה ההון שלו בביטקוינים. מה שכן ידוע הוא שאת רוב הכסף המשפחה מחזיקה בארנקים הדיגיטליים. כ-75% נמצאים בארנקי חומרה (מה שקרוי ארנק קר, מעין דיסק־און־קי משוכלל שאינו מחובר לרשת), המפוזרים במקומות שונים בעולם. השאר מוחזק בארנק תוכנה, כזה שנמצא על גבי הרשת ונגיש מכל מחשב, מה שהופך אותו לנגיש להאקרים . הוא משמש אותה להוצאות השוטפות.

מפני מי אתה שומר על הכסף - האקרים וגנבים או ממשלות תאבות מס?
"מכיוון שאנחנו נוסעים כל הזמן, אני לא רוצה לנסוע עם הביטקוינים שלי בכיס. הדרך הבטוחה ביותר לאחסן ביטקוינים היא בארנק חומרה. אבל בדרכים עלולים לשדוד אותי, אז בחרתי לא לשאת את הארנקים עליי, אלא לפזר אותם במקומות שונים בעולם.

"אנשים צריכים להבין שכשאתה בוחר שהונך יהיה בביטקוין, אתה בוחר שליטה מלאה בכסף שלך, אבל גם מוטלת עליך האחריות להגן עליו".

מלבד הביטקוינים שיש ברשותו ממכירת הנכסים והרכוש, טאיהוטו מרוויח כסף מהרצאות וירטואליות שהוא עושה, בהן הוא מדבר על מסחר בביטקוין וגם על המסע המשפחתי ואורח החיים הייחודי. "גם ההכנסה הזאת מבוזרת במטבעות קריפטו מוצפנים, וחלק ממנה הולך לצדקה. אנחנו שותפים למשל בבניית בית ספר לילדים עניים במקסיקו ולהקמת בית יתומים בוונצואלה, ומסייעים בבתי יתומים בסרביה ובהודו".

ביטקוין לצדקה זה מעניין. עדיין יש אנשים רבים שמאמינים שהוא משמש בעיקר להלבנת כספית, פשע ורשת אפלה.
"עבור הדברים האלה אנשים משתמשים בדולר וביורו", הוא צוחק. "לפני 2009 (עת התחיל השימוש המעשי בביטקוין - ש"ל) לא היו פשעים כלכליים והלבנת כספים? ביטקוין הוא גם לא האמצעי הטוב ביותר לעשות איתו את הדברים האלה, מכיוון שאפשר לעקוב אחרי כל טרנסאקציה שנעשתה בו. הרבה יותר קל להלבין כסף באמצעות מזומן. אנשים מחזיקים בתפיסה הזאת כי היא הוחדרה למוחם, בעיקר על ידי תקשורת ההמונים".

ולמה היה צורך להחדיר דברים כאלה למוחם?
"בכל פעם שיש אבולוציה טכנולוגית, והיא צומחת מהר מדי עבור השיטה, השיטה תנסה לעצור את הצמיחה הזאת, להאט אותה כדי ללמוד על הטכנולוגיה ולהשתלט עליה. בשנות התשעים אמרו שאינטרנט נועד רק לפשע, סמים, הלבנת הון ופורנוגרפיה. האם יש היום איזושהי ממשלה או איזשהו בנק שיכול לפעול בלי אינטרנט? לא. אבל זה התקדם מהר מדי והם היו צריכים להאט את ההתקדמות, לייצר דעה שלילית על האינטרנט כדי שיהיה להם זמן להטמיע אותו ואז להשתמש בו, אחרי שיצרו עבורו רגולציה.

"אותו דבר קורה בביטקוין. בהתחלה ניסו למחוץ אותו, ואז להעמיס עליו כללים, ואז לומר לאנשים: זה לגמרי בטוח, ואנחנו נעזור לכם להשתמש בו. הוא נהיה בעל ערך רב מאוד. אנשים ששדדו להם ביטקוינים - הבנקים פונים אליהם ומציעים להם לקנות מהם ביטקוינים, שיהיו שמורים ובטוחים אצלם. אבל אז כבר אי אפשר להשתמש בהם באופן חופשי, כי הבנק מחייב אותך למכור אותם תמורת דולר או יורו".

יש היום בנקים מרכזיים שרוצים לייצר מטבע כמו דולר או שקל - אבל דיגיטלי (יוזמה שבוחן גם בנק ישראל). גם זה נועד להשתלט על העולם הזה?
"זה בדיוק מה שהם עושים. מעתיקים את הטכנולוגיה כדי לייצר מטבע לאומי דיגיטלי. כל המוסד הפיננסי הופך אנשים לעניים יותר ומשעבד אותם. אני לא חושב שזו הייתה הכוונה הראשונית של הבנקים והממשלות, אבל בעשורים האחרונים הלך הרוח השתנה והם עושים שימוש לרעה בשיטה שיצרו. אני אפילו לא מבין למה הם משתמשים בשיטת המיסוי. למה למסות אנשים על ההכנסות שלהם? כדי לממן את השיטה שיצרת כדי לשלוט בהם?".

המסים נדרשים גם כדי לסלול כבישים, להאיר את הרחובות, לטפל במים ובביוב.
"כל זה יכול להיפתר אם ימסו אנשים על ההוצאות שלהם ולא על ההכנסות שלהם. אדם נכנס בבוקר למכונית שקנה ושילם עליה מס, ואחר כך שילם דמי רישוי שנתיים. הוא ממלא בה דלק, וגם עליו הוא משלם מס. הוא נוסע לעבודה שעל המשכורת ממנה גם ישלם מס, ואחר כך הוא מת והילדים שלו משלמים מס על מה שהותיר להם".

"מדינות שסובלות מאינפלציה ויאמצו את הביטקוין - יצמחו"

לפני שנתיים, בראיון ל־CNBC, נשאל טאיהוטו איך הוא רואה את עתיד הביטקוין. הוא ענה שהוא צופה אחד מהשני תרחישים - או מלחמה ראשונה על הביטקוין או מלחמה שבה הביטקוין יהיה הנשק החשוב ביותר במהלכה. "הם אמרו לי, דידי, אתה יותר מדי שלילי, זה אפל מדי", הוא משחזר. "אבל כשארה"ב מפעילה סנקציות נגד ונצואלה, קובה, איראן ועיראק, אני רואה משהו אחר. אני קורא שממשלת איראן מקצה משאבים ממערכת החשמל המרכזית שלה לכריית ביטקוין (שצורכת כמויות גדולות של אנרגיה בשל הכוח החישובי הגדול הנדרש - ש"ל). אני שומע את פוטין מצהיר שרוסיה היא המקום הטוב ביותר לכרות בו ביטקוין בשל הקור ששורר בה, ושבועיים לאחר מכן יוצא למלחמה נגד אוקראינה, כשברור לו שיוטלו עליו סנקציות כלכליות בשל כך. למה ממשלה צריכה ביטקוין? כדי לבצע בעזרתו את היבוא והיצוא שלה ו'לעקוף' את הדולר, וכך לבטל את הסנקציות.

"אמרתי ל-CNBC שזה מה שיקרה - או שהמלחמה תהיה סביב מי רוצה להיות כורה הביטקוין הגדול ביותר, או שהביטקוין יהיה אחד הכלים החשובים במלחמה הזאת כי הוא הופך את הנשק האמריקאי, סנקציות כלכליות, ללא יעיל.

"הסנקציות שארה"ב הפעילה על רוסיה גרמו בעצמן לירידת הדולר, לכן לא הבנתי אותן. אני חושב שמדינות קטנות שיש להן משאבים, כמו ונצואלה, שהיא אחת הספקיות הגדולות של נפט, לא יצטרכו את הדולר בכלל ויהיה מהפך גדול בעולם".

בינתיים רק אל סלבדור אימצה את הביטקוין כמטבע רשמי.
"זה מצוין, ואני חושב שמדינות רבות ילכו בעקבותיה, כמו הונדורס וטורקיה. כל המדינות שיש להן מטבע משלהן וסובלות מאינפלציה מסיבית בעשור האחרון יתחילו להבין שאם יאמצו את הסטנדרט של הביטקוין הן יצמחו".

נשיא אל סלבדור מכריז על הביטקוין כמטבע רשמי במדינה. טאיהוטו: ''מדינות קטנות שיש להן משאבים לא יצטרכו את הדולר'' / צילום: Reuters, Jose Cabezas
 נשיא אל סלבדור מכריז על הביטקוין כמטבע רשמי במדינה. טאיהוטו: ''מדינות קטנות שיש להן משאבים לא יצטרכו את הדולר'' / צילום: Reuters, Jose Cabezas

בתקופה האחרונה פעיל טאיהוטו עם קבוצת חברים בבניית כפרים שהם קהילות אוטונומיות מבוזרות, המזכירות ברוחם את החזון האנרכיסטי הוותיק של קהילות בניהול עצמי, אבל הפעם עם טכנולוגיה המאפשרת שיתוף שקוף ללא מנהיגות ובעלות. "בכפרים האלה אנשים ינסו וירגישו את החיים ללא שלטון מרכזי. הם יוכלו לחיות חודשיים־שלושה בקהילות כאלה, לראות איך זה עובד, ואם זה ימצא חן בעיניהם הם יוכלו להסתגל לדרך החיים הזאת".

גם הבעלות על שטח המגורים שם תהיה מבוזרת. האנשים שם לא ירכשו בית או חלקה, אלא יחידות של מ"ר. כלומר, כפר של 10,000 מ"ר יוכל להשתייך ל-10,000 בעלים, שיוכלו לגור שם לפעמים ואולי להשתתף ברווחים שייווצרו מהפעילות החקלאית או התיירותית של הכפר.

את הכפרים הם יקימו בבולגריה, תאילנד, מקסיקו ופורטוגל. "בבולגריה כבר קנינו את האדמה, והתחלנו לבנות מסעדה; בתאילנד היה לנו מיקום אבל אנחנו עומדים לשנות אותו; בפורטוגל אנחנו מחפשים קרקע כדי לייצר עליה את ההוכחה הראשונה לקונספט. הרעיון הוא לבנות שם כפר קטן של 25 בתים, ואם הוא יצליח נוכל לעשות לו העתק־הדבק במקומות אחרים. רשימת ההמתנה לו כבר עברה את 400 האנשים".

מאיפה הכסף לזה?
"כמו כל דבר אחר בקריפטו. האנשים שרוצים להיות חלק מהפרויקט משקיעים כסף, ההון הזה משמש להקמה, והם גם הבעלים שלו. הטכנולוגיה מאפשרת להרבה מאוד אנשים להיות בעלי נכס מסוים, ואין צורך ביחסי אמון ביניהם כיוון שהיא מחלקת את הרווחים. גם כל מה שקורה עם השטח הזה מוכרע בהצבעה אנונימית, אבל שקופה, אין ראש מועצה או ראש כפר, חברי הקהילה מחליטים ככה כמה בתים ייבנו, אם ישתמשו במים של הממשלה או יחפרו לעצמם באר וכדומה. הכפרים הם מבחן אם החיים החדשים האלה יכולים לעבוד".

עד שהם יוכלו להשתלב באחד הכפרים האלה בני משפחת טאיהוטו ימשיכו לטייל בעולם בדרך הייחודית שלהם, שמנותקת מכל מרות או מסגרת. אבל דידי מבקש להבהיר: "אנחנו משפחה נורמלית, עם חיים חברתיים נורמליים ועם עליות ומורדות, כמו כל משפחה. אנחנו רק חושבים אחרת על העתיד". 

מקלטי המס הבולטים של הקריפטו

אל סלבדור
הביטקוין הוא המטבע הרשמי במדינה, שגם השיקה ארנק וירטואלי לאומי

פורטוגל
כל עסקה פרטית במטבעות קריפטו פטורה ממס

מלטה
רווחים ארוכי טווח ממכירת קריפטו אינם חייבים במס רווחי הון

שוויץ
עבור משקיעים בודדים (שאינם סוחרים מוסמכים) רווחי קריפטו פטורים ממס רווחי הון

פורטו ריקו
רק לתושבים: רווחים ממטבעות ועסקאות קריפטו פטורים ממס רווחי הון

סינגפור
עסקאות במטבעות קריפטו פטורות לחלוטין ממס; מס הכנסה מוטל על עסקים שמקבלים קריפטו

גיברלטר
בורסת המניות שלה מאפשרת לסחור גם במטבעות קריפטו