סח'נין ומשגב מקימות מרכז חדשנות והייטק משותף

כחלק מהפעילות המשותפת של המועצה האזורית משגב ועיריית סח'נין והמאיץ הבינלאומי מסצ'אלנג, תוקם תוכנית שתעזור למיזמי חדשנות בתחילת דרכם להפוך לחברות • בין המיזמים שכבר קמו באזור ונעזרים במתחם: הסטארט-אפ מיטוזיס העוסק בתחום החלבון האלטרנטיבי וחברת Brocali שהקים ומנהל ד"ר אמין עלי, שנועדה להתאים לימודים גבוהים לצרכים ושיטות הלימוד המועדפות על סטודנטים שונים

מימין: שמוליק דודאי, חליל שווהאנה, דני עברי, ד''ר ספואת אבו ריא ואלי קולטון / צילום: טל סתת
מימין: שמוליק דודאי, חליל שווהאנה, דני עברי, ד''ר ספואת אבו ריא ואלי קולטון / צילום: טל סתת

המועצה האזורית משגב ועיריית סח'נין הודיעו על הקמת מרכז חדשנות והייטק משותף לשתי המועצות. המרכז מיועד לחברות סטארט-אפ מתחומים שונים וביניהם: הטכנולוגיה, המכשור הרפואי ומדעי החיים, איכות הסביבה וחלבון אלטרנטיבי (פודטק). כחלק מן הפעילות המשותפת, מוקמת תוכנית משותפת לשתי המועצות יחד עם המאיץ הבינלאומי מסצ'אלנג אשר פועל בישראל מירושלים, ובערים רבות נוספות בעולם. זו הפעילות הראשונה בישראל מלבד ירושלים. התוכנית המשותפת עם מסצ'אלנג וראשי התוכנית לטיפוח יזמות וחדשנות הייטק במשגב ובערי בקעת סח'נין (MGtech) נועדה לעזור למיזמי חדשנות בתחילת דרכם להפוך לחברות ולהמשיך לפעול במשגב וביישובי בקעת סח'נין.

מהמועצות נמסר כי נתונים שהצטברו במהלך השנים האחרונות מראים כי מספר התושבים באזור המעוניינים להקים חברות הזנק גדל בהתמדה והוא מוערך היום בעשרות לעומת בודדים בלבד לפני חמש שנים. ההערכה היא כי מספר התושבים המעוניינים להקים מיזמי חדשנות באזור ימשיך לגדול בהתמדה ואף ילך ויגדל ככל שיורחבו התשתיות התומכות בחדשנות. חברות החדשנות של חבל משגב ממוקמות באזור עבודה הנקרא קליקה משגב.

מבשר מתורבת ועד מכשיר צנתור חדשני 

בין המיזמים שכבר קמו באזור הנעזרים במתחם החדשנות, נמצאים למשל מיטוזיס (Meatosis) סטארט-אפ בתחום החלבון האלטרנטיבי, המפתח קציצת דג מבשר מתורבת. מאחורי המיזם עומדים עינם אבישי, מנכ"ל קבוצת דג על הדן, ופלג איתי. "למיזם שהקמנו יש שני יעדים מרכזיים", אומר איתי, המנכ"ל. "האחד הוא להביא מוצר טעים, בריא, בטוח לשימוש, בר קיימא ובמחיר שווה לכל נפש. זה מאד נחמד למכור מוצר יוקרתי במסעדת מישלן, אבל אם אנחנו באמת רוצים לעשות שינוי בעולם, אנחנו חייבים לכוון למנה ברמות מחיר של פאסט-פוד. היעד השני שלנו הוא להביא מקומות עבודה איכותיים לפריפריה הצפונית שבה רובנו גדלנו וגם חיים בה כיום".

מיזם נוסף שמצטרף למתחם הוקם על ידי עדנה ולנסי, שפיתחה מכשיר צנתורי לתיקון מום לבבי מולד, הקיים אצל כ-1% עד 2% מהאוכלוסייה. לרוב אפשר לחיות איתו, אלא שעם הגיל המסתם הפגום מזדקן מהר יותר, ובעליו מועד לחלות במחלות הלב בגיל צעיר מהמקובל. כיום לא מטפלים במום עצמו, אלא כאשר מופיעים סמפטומים, ואז בד"כ נותר רק להחליף את המסתם. הטכנולוגיה המפותחת נועדה לתקן את מבנה המסתם הפגום, בגיל צעיר.

חברת Brocali שהקים ומנהל ד"ר אמין עלי, נועדה להתאים לימודים גבוהים לצרכים ושיטות הלימוד המועדפות על סטודנטים שונים. החברה מפתחת כלים המשולבים בבינה מלאכותית היוצרת מסע לימודי ייחודי לכול סטודנט במטרה להשיג את המקסימום ביעילות מירבית.

אלפי מקומות עבודה חדשים 

יו"ר המועצה האזורית משגב, דני עברי, אמר כי מהניסיון המצטבר מפעילותם של מאיצים גלובליים ומאיצים מרכזיים ישראלים, עולה כי יש לחממות ומאיצים תרומה מהותית לחיזוק הכלכלה באזורי הפעילות שלהם ובמיוחד באזורים פריפריאליים. תרומה זו באה לידי ביטוי ביצירת אלפי מקומות עבודה חדשים ישירים ועקיפים. לדבריו, פעילות מקומית בתחומי החדשנות עשויה להצמיח חברות פורצות דרך.

מנכ"ל החברה הכלכלית משגב, שמוליק דודאי, אומר כי לגידול בכוח האדם המקצועי באזור תהיה תרומה חשובה להרחבת הפעילות של חברות גדולות בתעשייה המתוחכמת הפועלות באזור כבר היום.

לשם המחשה, חברות שהשתתפו בשנתיים הראשונות של תוכנית האקסלרציה הירושלמית של מסצ'אלנג, שהתקיימה בסיוע החברה הכלכלית לירושלים, יצרו כ-4,000 מקומות עבודה, כאשר כ-1,300 מתוכם הן משרות ישירות ועקיפות בירושלים. חברות הזנק ויזמים אשר השתתפו בשני המחזורים הראשונים של תוכנית ההאצה גייסו 115 מיליון דולר.