יוזמה חדשה של משרד הפנים תקל על פיצול דירות קרקע

לפי התיקון המוצע שפרסמה שרת הפנים איילת שקד, תוארך לשנתיים נוספות הוראת השעה המאפשרת פיצול דירות צמודות קרקע • במקביל, הוראת השעה לפיצול יחידות דיור מ-2017 (שאמורה לפקוע השנה) לא הובילה להוספת בקשות לפיצול, ומרבית המפצלים עושים זאת גם ללא הרשאות נדרשות

שרת הפנים איילת שקד / צילום: אוהד צויגנברג ידיעות אחרונות
שרת הפנים איילת שקד / צילום: אוהד צויגנברג ידיעות אחרונות

שרת הפנים איילת שקד פרסמה ביום רביעי תזכיר חוק שיקל על קבלת אישור לתחילת עבודה ועל פיצול דירות צמודות קרקע. בתיקון המוצע, הכפוף להמשך ימיה של הממשלה, תוארך לשנתיים נוספות הוראת השעה המאפשרת פיצול דירות צמודות קרקע ובנוסף ניתן יהיה להגדיל את הדירה החדשה בתוספת בנייה של עד 45 מ"ר לדירה הנוספת.

כיום, לאחר קבלת היתר הבנייה כל פרויקט נדרש באישור תחילת עבודה. התיקון יעניק לשרת הפנים סמכות לקבוע בתקנות סוגי היתרים שלגביהם לא יידרש אישור בהתאם למהות הפרויקט המבוקש. תיקון זה אמור להוביל לקיצור הליכי הביצוע ולהאצת קידומם של מגוון פרויקטים ובנוסף יוביל לייעול עבודת הוועדות, שיוכלו כעת להתמקד ולהתמקצע בתחומים שעדיין ידרשו אישור.

במקביל, הוראת השעה לפיצול יחידות דיור מ-2017 (שאמורה לפקוע השנה) לא הובילה להוספת בקשות לפיצול, ומרבית המפצלים עושים זאת גם ללא הרשאות נדרשות. כעת, בדברי ההסבר לחוק נכתב בין היתר כי מוצע לאפשר את תוספת הדירה הנוספת, לא רק בדרך של פיצול הדירה הקיימת אלא גם בדרך של "הוספת יחידת דיור חדשה (תוספת של יח"ד אחת לכל דירה קיימת), ולאפשר לשם כך תוספת שטחי הבנייה במסגרת ההקלה ובלבד שהשטח הכולל שיותר בהקלה לפי סעיף זה לא יעלה על 45 מ"ר והוא ישמש כולו לצורך הדירה הנוספת". עוד נכתב, כי "לעניין היטל השבחה, מוצע לקבוע, כי על ההשבחה הנובעת מתוספת שטחי הבנייה לפי סעיף זה, יחול היטל השבחה מלא". זאת, להבדיל מההיטל המופחת (שני שליש) על פיצול ללא תוספת שטח.