האם הממשלה הנחתה שלא לאכוף עבירות בנייה ברמדאן?

המשטרה משתדלת להימנע מהריסת בתים בזמן הרמדאן • כמה זה חריג ביחס לעבר? • המשרוקית של גלובס

עמיחי שיקלי, ימינה ציוץ בטוויטר, 4.4.22 / צילום: רמי זרנגר
עמיחי שיקלי, ימינה ציוץ בטוויטר, 4.4.22 / צילום: רמי זרנגר

עוד לפני שחברת כנסת נוספת מימינה החליטה לנטוש את נפתלי בנט, יצא נגדו בציוץ בטוויטר גם עמיחי שיקלי, שתוקף את הממשלה והעומד בראשה מאז הקמת הקואליציה. שיקלי טען כי בנט "רומס את כל הבטחותיו", וכדי להדגים זאת מנה שורה של צעדים כמו מסירת ועדת הפנים לרע"ם, "כניעה" לחוק החשמל, וגם הנחייה "שלא לאכוף עבירות בנייה ברמדאן". אבל האם בנט אכן נתן את ההוראה האחרונה שמייחס לו שיקלי, והנהיג מדיניות שלפיה עבירות בנייה אינן נאכפות במהלך החג המוסלמי שמצוין בימים אלה? בדקנו.

בראשית מרץ פורסמה בעיתון הארץ ידיעה שלפיה "המפכ"ל הורה לא לאכוף צווי הריסה בחברה הערבית ברמדאן כדי למנוע הסלמה". בידיעה מאת יהושע (ג'וש) בריינר נכתב כי לפי הנחיית המפכ"ל, "המשטרה תימנע בין השאר מפינויים וממימוש צווים במזרח ירושלים ובנגב, אזורים שבהם קיימים צווי הריסה תקפים, וביצועם יידחה".

כלומר, לפחות מבחינה טכנית מדובר בהנחייה של המפכ"ל ולא של ראש הממשלה. יחד עם זאת, לראש ממשלה יש אחריות כוללת ונראה ששיקלי יכול לכל הפחות להאשים אותו על כך שהדבר קורה ב"משמרת" שלו. אבל האם ההנחייה הזאת ייחודית למשמרת של בנט? לפחות לפי הידיעה, שעליה כך נראה הסתמך שיקלי, התשובה היא שלילית. "בשנים האחרונות הייתה הבנה במשטרה כי אין להוציא לפועל צווי הריסה בתקופת הרמדאן, אך היו גם חריגות מהנוהל", נכתב שם. "לפיכך הוחלט לחדד את ההנחיות".

ביקשנו לברר בעצמנו במשטרת ישראל עד כמה מדובר בצעד חריג, ושם מסרו לנו כי זוהי הנחייה היסטורית שנהוגה מזה עשרות שנים, שחלה על תקופות רגישות בכלל קבוצות האוכלוסייה - ולא רק על החברה המוסלמית בתקופת הרמדאן. עוד הדגישו שם כי ההנחייה השנה לא כוללת צעדים נוספים שלא ננקטו בשנים קודמות. עדות לכך שלא מדובר בניסיון של המשטרה ליפות את המציאות בדיעבד, מצאנו למשל בידיעה באתר של עיריית לוד משנת 2014. שם דווח על כך שראש העיר יאיר רביבו נחוש לממש צו הריסה לתוספת בנייה לא חוקית במסגד בעיר, ושבשל העובדה שהצו מתוכנן להתבצע יום לפני תחילת הרמדאן "הדבר מחייב את חתימתו של מפכ"ל המשטרה על הצו". כלומר, גם בשנים עברו אכיפת צווי הריסה בתקופת הרמדאן דרשה אישורים מיוחדים.

בנוסף לכך, חשוב לציין כי העובדה שהמשטרה נמנעת מהריסה בפועל של מבנים במהלך הרמדאן, לא אומרת שהוחלט "לא לאכוף עבירות בנייה" בחג, כפי שניסח זאת שיקלי. בידי רשויות המדינה יש כלי אכיפה נוספים שהשימוש בהם לא הוגבל, ביניהם קנסות מנהליים ופתיחה בהליכים פליליים, ואפילו הוצאת צווי ההריסה עצמם, שגם היא לא נפסקת. גם ב"רשות לאכיפה במקרקעין" וגם ברשות מקרקעי ישראל, אישרו לנו כי הם ממשיכים בשאר פעילויות האכיפה במהלך הרמדאן.

ח"כ שיקלי מסר לנו כך: "קודם כל יפה לראות שבגלובס עוקבים באדיקות. מפכ״ל המשטרה פועל תחת דרג מדיני, ההנחיה שלא לבצע אכיפה פיזית ניתנת במשמרת של בנט בידיעתו וללא התנגדות מצידו ועל כן אני רואה בו אחראי לכל דבר ועניין. ההחלטה לא מנותקת מהקשר רחב יותר, היא מגיעה לצד הסרת התקצוב מפרק האכיפה בתוכנית החומש לנגב ולאחר עצירת פרויקט נטיעות קק״ל במולדה שעליה אמר בשיחת זום שר הרווחה מאיר כהן: 'אי־אפשר לצאת לפגרה בכנסת בלי לקבל החלטה בנגב. יסלח לי מנסור, באמצע הנגב יש דגלי פלסטין וראשי מועצות שמדברים עליו כעל אדמה כבושה. מה שקרה בששת החודשים האחרונים יותר גרוע מכל מה שהיה אצל ביבי'. דבריו של השר של מאיר כהן מדברים בעד עצמם" (התגובה מובאת כלשונה, מבלי שהעובדות הנוספות שמוזכרות בה נבדקו על ידינו).

בשורה התחתונה: דבריו של שיקלי לא נכונים ברובם. מפכ"ל המשטרה אכן הנחה להימנע מאכיפת צווי הריסה ברמדאן, אך הנחייה דומה ניתנה גם בשנים קודמות, ולא נראה שיש לה קשר ישיר למדיניות הממשלה הנוכחית והעומד בראשה. בנוסף, עצם ההימנעות מביצוע הריסות במהלך החג, לא מעידה על כך שבמהלכו מופסקות כלל פעולות האכיפה הנוגעות לבנייה לא חוקית.

לבדיקה המלאה לחצו כאן

שם: עמיחי שיקלי
מפלגה: ימינה
מקום פרסום: טוויטר
תאריך: 4.4
ציטוט: "[בנט] הנחה שלא לאכוף עבירות בנייה ברמדאן".
ציון: לא נכון ברובו

בציוץ בטוויטר מנה ח"כ עמיחי שיקלי רשימת צעדים שמבטאים, לדבריו, את הפרות ההבטחות של ראש הממשלה נפתלי בנט ביחס למהלכים הנוגעים לחברה הערבית. בין הצעדים הללו שיקלי כלל את ההנחיה "שלא לאכוף עבירות בנייה ברמדאן". האם הנחיה כזאת אכן ניתנה? והאם בכלל מדובר בצעד חריג? יצאנו לבדוק.

ראשית, נדגיש שההנחיה אליה שיקלי מתכוון לא יצאה מטעם ראש הממשלה, אלא מטעם מפכ"ל המשטרה. כפי שדווח בתקשורת, המפכ"ל הורה שלא לאכוף צווי הריסה של מבנים לא חוקיים בחברה הערבית בחודש הרמדאן (שהחל ביום שבת האחרון) ובשבועות שלפניו, למעט מקרים חריגים. על פי ההנחיה, המשטרה תימנע, בין היתר, מפינויים וממימוש צווי הריסה תקפים במזרח ירושלים ובנגב תקופה זו, כך שביצוע הפעולות הללו יידחה.

אלא שמאמצי אכיפת הבנייה הבלתי חוקית לא כוללים אך ורק פינויים והריסות פיזיות של מבנים. למעשה, לפני שמגיעים לשלב מימוש הצווים, יש כמובן להוציא אותם - והנחיית המפכ"ל איננה חלה על הוצאת הצווים, כך שגם בתקופה זו הם עשויים להינתן. יתרה מזאת, בידי רשויות המדינה יש כלי אכיפה נוספים שהשימוש בהם לא הוגבל, ביניהם קנסות מנהליים ופתיחה בהליכים פליליים. בעקבות פנייתנו לרשות לאכיפה במקרקעין, הרשות אישרה לנו שיתר מאמצי האכיפה (שאינם פינויים והריסות מבנים) אכן נמשכים כרגיל בתקופת הרמדאן. גם ברשות מקרקעי ישראל אישרו לנו שלמעט ההגבלות האמורות, הרשות ממשיכה לבצע פעילויות אכיפה במגזר הלא יהודי. לכן, לא ניתן להגיד שאכיפת עבירות הבנייה "נעצרה".

אך אף על פי שאין עצירה מוחלטת של האכיפה, האם בכל זאת מדובר במהלך חריג? בעקבות פנייתנו למשטרת ישראל, נמסר לנו כי זוהי הנחיה היסטורית שנהוגה מזה עשרות שנים ושחלה על תקופות "רגישות" בכלל קבוצות האוכלוסייה - ולא רק על החברה המוסלמית בתקופת הרמדאן. עוד הדגישו במשטרה כי ההנחיה השנה לא כוללת צעדים נוספים שלא היו ננקטו בשנים קודמות.

דוגמה טובה לכך שמדיניות עצירת אכיפת צווי הריסה ברמדאן הייתה נהוגה בשנים הקודמות ניתן למצוא לפני 8 שנים בעיר לוד. באתר העירייה מופיעה ידיעה מיוני 2014 בה מתואר המצב המתוח בעיר מאז חתם ראש העיר יאיר רביבו על צו הריסה לתוספת בנייה לא חוקית במסגד בעיר. אך למרות נחישות ראש העיר לאכוף את צו ההריסה, בידיעה צוין כי "צו ההריסה מתוכנן להתבצע יום לפני תחילת הרמדאן והדבר מחייב את חתימתו של מפכ"ל המשטרה על הצו". הדבר מעיד, אם כן, על כך שבדומה למצב כיום, גם בשנים עברו אכיפת צווי הריסה בתקופת הרמדאן דרשה אישורים מיוחדים.

מח"כ עמיחי שיקלי נמסר לנו: "קודם כל יפה לראות שבגלובס עוקבים באדיקות. מפכ״ל המשטרה פועל תחת דרג מדיני, ההנחיה שלא לבצע אכיפה פיזית ניתנת במשמרת של בנט בידיעתו וללא התנגדות מצידו ועל כן אני רואה בו אחראי לכל דבר ועניין. ההחלטה לא מנותקת מהקשר רחב יותר, היא מגיעה לצד הסרת התקצוב מפרק האכיפה בתכנית החומש לנגב ולאחר עצירת פרויקט נטיעות קק״ל במולדה שעליה אמר בשיחת זום שר הרווחה מאיר כהן ״אי־אפשר לצאת לפגרה בכנסת בלי לקבל החלטה בנגב. יסלח לי מנסור, באמצע הנגב יש דגלי פלסטין וראשי מועצות שמדברים עליו כעל אדמה כבושה. מה שקרה בששת החודשים האחרונים יותר גרוע מכל מה שהיה אצל ביבי״. דבריו של השר של מאיר כהן מדברים בעד עצמם".

לסיכום, ראש הממשלה לא הנחה שלא לאכוף עבירות בנייה. הנחיה בעניין יצאה מטעם מפכ"ל המשטרה, אך גם היא אינה מורה שלא לאכוף כלל עבירות בנייה, אלא היא מוגבלת רק לעצירת אכיפת צווי הריסה ופינויים, כאשר צעדי אכיפה אחרים נותרו ללא שינוי. כמו כן, ההנחיה קיימת מזה שנים רבות וחלה על כלל המגזים בתקופות "רגישות". לכן דבריו של שיקלי לא נכונים ברובם.

תחקיר: יובל אינהורן