אילון מאסק | שאלות ותשובות

אלון מאסק נבלם בינתיים, אבל זה לא הסוף. מה הוא מחפש בטוויטר?

הפצצה שהטיל אלון מאסק בשבוע שעבר כשהצהיר על כוונתו לרכוש את טוויטר, ממשיכה להכות גלים ברחבי העולם ולעורר שאלות: האם הוא יצליח, מה הוא באמת מחפש שם, ואם תוכניתו תסוכל - האם ייכנע או ימשיך לנסות? כל השאלות – וכל התשובות • האזינו

אלון מאסק / צילום: Shutterstock, Naresh111
אלון מאסק / צילום: Shutterstock, Naresh111

בימים האחרונים נרשם באז גדול סביב הרשת החברתית טוויטר עם הצעתו של אלון מאסק, האיש שמאחורי טסלה ו-SpaceX: רכישת 100% ממניות החברה תמורת 43 מיליארד דולר. יש כאלה שרואים במהלך הזה ניסיון השתלטות בכלי חשוב, ויש כאלה שחושבים שמאסק יכול לשפר ולייעל את הרשת החברתית. עם זאת, בטוויטר לא רואים את זה בעין חיובית. גלובס עושה סדר. 

מה ההצעה של מאסק, ואיך הוא טעה בדרך? 
מסוף חודש ינואר מאסק התחיל לרכוש מניות של החברה, ועד תאריך הדיווח שלו בטופס שהגיש לרשות ניירות ערך האמריקאית, בחודש מרץ, הוא הגיע ל-9.2% מהמניות. מיד לאחר מכן הוצע לו להצטרף לדירקטוריון החברה, ובהמשך הוא החליט לסרב בסוף.

מאסק עשה בדרך שתי שגיאות: הראשונה - דיווח ל-SEC, בעזרת מסמך מקוצר שחוסך תשובות לשאלות הקשות, מסמך שמשתמשים בו לרוב כדי לקנות מניות פסיביות ולא כדי להשפיע על החברה עצמה, ואז לאחר שהוצע לו המושב בדירקטוריון, ניסה לתקן ולהגיש טופס ארוך ומסודר. השגיאה השנייה הייתה איחור בדיווח על רכישת נתח שליטה בחברה. על בעלות על נתח של יותר מ-5% יש לדווח תוך 10 ימים, אך מאסק, שהנתח שלו הוא 9.2% ממניות החברה, דיווח מאוחר יותר במעל לעשרה ימים.

במכתב ששלח מאסק ליו"ר טוויטר, ברט טיילור, כפי שהוגש במסמך הרגולטורי לרשות ניירות ערך האמריקאי, כתב מאסק: "השקעתי בטוויטר מכיוון שאני מאמין בפוטנציאל שלה להיות הפלטפורמה לחופש הביטוי ברחבי העולם, ואני מאמין שחופש ביטוי הוא ציווי חברתי לדמוקרטיה מתפקדת. עם זאת, מאז שביצעתי את ההשקעה, אני מבין כעת שהחברה לא תשגשג ולא תשרת את הציווי החברתי הזה במכונתו הנוכחית. צריך להפוך את טוויטר לחברה פרטית".

לדברי מאסק, זו ההצעה הטובה ביותר והסופית שהוא יכול להציע, ואם היא לא תתקבל, "אצטרך לשקול מחדש את עמדתי כבעל מניות. לטוויטר יש פוטנציאל יוצא דופן, אני אפצח את זה" - מה שאומר מבחינתו זה שיש לטוויטר אפשרויות צמיחה גדולות ואפשרות להרוויח כסף ולהשפיע יותר על העולם, והוא יוכל לעשות את זה אם יתנו לו את ההזדמנות.

איך הגיבו בדירקטוריון? 
אחרי שמאסק סירב לשבת בדירקטוריון, מנכ"ל טוויטר, פאראג אגרוואל, צייץ בטוויטר על הסירוב של מאסק וכתב ש"יהיו הסחות דעת" בהמשך הדרך.

בדירקטוריון החליטו לוותר על ההצעה. אפשר לתהות על סיבות שונות - כמו הדמות השנויה במחלוקת של מאסק שיכולה להרתיע אנשים בגלל תפיסותיו, או כמו העובדה שאחד מבעלי המניות הגדולים בטוויטר, אל וליד בן טלאל הסעודי, שהוא בעל המניות השני בגודלו בחברה, אמר שהוא יתנגד להצעה של מאסק, משום שלדעתו היא לא מהווה את הערך הפנימי האמיתי של החברה, והיא נמוכה מדי.

מה שהוביל את הדירקטוריון לאמץ את אסטרטגיית "גלולת רעל" בתגובה להצעה הזו. המהלך יאפשר לבעלי המניות הקיימים בטוויטר, מלבד מאסק, לקנות מניות נוספות בהנחה, וכך לדלל את חלקו של מאסק בחברה - וכך להקשות עליו לגייס קולות מבעלי המניות בעד ההצעה. כך התוכנית הזו תפחית את הסבירות שאדם יוכל להשיג שליטה בחברה מבלי לשלם לבעלי המניות פרמיה על אחזקתם או לתת זמן לדירקטוריון לבחון את ההצעה.

אנחנו יודעים שיש קשרי ידידות בין מייסד טוויטר והמנכ"ל לשעבר ג'ק דורסי לבין מאסק. איך דורסי רואה את ההצעה הזו של מאסק?
אפשר לנחש שדורסי ראה את המעורבות של מאסק בעין טובה. מצד אחד, כשהכול פורסם, הוא צייץ ברכות בטוויטר ואף אמר שהוא חושב שאגרוואל, המנכ"ל הנוכחי, ומאסק יהיו צוות נהדר. בימים האחרונים, דורסי מצייץ נגד הדירקטוריון, קצת בצורה כללית, אבל אפשר להניח שמדובר ביחס לאסטרטגיה שנקטו. הוא צייץ שהדירקטוריון בעבר תפקד בצורה לקויה בעקביות, ואף ציטט פתגם בעמק הסיליקון לטענתו, של: "דירקטוריונים טובים לא יוצרים חברות טובות, אבל דירקטוריון רע יהרוג חברה בכל פעם".

מאסק מצדיק את הרצון שלו לרכוש את טוויטר באמונה שלו בחופש הביטוי ובכך שהפלטפורמה צריכה להיות חופשית יותר. האומנם?
מאסק ליברטריאן בתפיסתו הכלכלית, הוא מאמין בחופש ורוצה לראות את טוויטר כמקום יותר חופשי. הוא התלונן בעבר על כך שטוויטר לא נותנת מספיק מקום לחופש הביטוי, וזה מכיוון שיש לה מדיניות של השתקת והשעיית חשבונות (כולל אלה של דמויות ציבוריות דומיננטיות כמו הנשיא לשעבר דונלד טראמפ), הסרת פוסטים וכן הצמדת תוויות אזהרה לפוסטים. יש הטוענים כי זו רק הטענה שמאסק מפרסם החוצה, אבל בפועל ישנם אינטרסים נוספים.

מה השיקולים הנוספים של מאסק? 
ראשית, אחד הצעדים המשמעותיים שמאסק מדבר עליהם הוא הנגשת האלגוריתם של טוויטר כקוד פתוח - זאת אומרת שכל אחד יוכל להיכנס ולהבין איך דברים עובדים, מדוע ציוץ הצליח ומדוע פחות. לטענתו, כך יוצרים שקיפות גדולה יותר ואמון חזק יותר מול הצרכנים. הוא צייץ סקר עם האם זה צריך לקרות, 82% מהגולשים חשבו שכן, מהלך שלפי דיווחים ברחבי העולם מפחיד עובדי טוויטר - כי זה ייצור רשת חברתית עם השפעה מטורפת למשתמשים בלי פיקוח וניהול תוכן.

שנית, למאסק יש אינטרסים אישיים שלו, וטוויטר זו פלטפורמה נהדרת לעשות זאת. הוא איש עסקים, והוא רוצה להצליח יותר, וזו דרך מאוד טובה לעשות את זה. מה גם שבתחרות אל מול עשירי העולם האחרים, אם לג'ף בזוס יש גוף תקשורת - גם לו צריך להיות משהו כזה, ואיזו דרך יותר טובה מאשר המקום שבו הציבור חושב את המחשבות שלו.