בכוונת רוסיה להשיג שליטה מלאה בכל חלקה הדרומי של אוקראינה

הבנק העולמי: הנזק לתשתיות של אוקראינה עומד על 60 מיליארד דולר • פינוי האזרחים ממריופול מתקדם "לאט מאוד", לדברי סגנית ראש ממשלת אוקראינה • עדויות לקברי אחים ליד מריופול • מתחילת המלחמה נהרגו יותר מ-200 ילדים • זלנסקי: אוקראינה צריכה תמיכה כלכלית של 7 מיליארד דולר בכל חודש • האו"ם: "סיפור זוועות של הפרות נגד אזרחים"

רחוב בצ'רניהיב שנפגע מהפצצות של הצבא הרוסי / צילום: Associated Press, Emilio Morenatti
רחוב בצ'רניהיב שנפגע מהפצצות של הצבא הרוסי / צילום: Associated Press, Emilio Morenatti

21:09

ההפצצות הרוסיות על מפעל הפלדה אזובסטאל במריופול לא נפסקות, אומר פטרו אנדריושצ'נקו, יועצו של ראש עיריית מריופול הנצורה באוקראינה. אלפי חיילים ואזרחים אוקראינים עדיין סגורים בתוך המפעל, בזמן שהכוחות הרוסיים ממשיכים להטיל פצצות על מפעל הברזל והפלדה.

לפי גורמים מקומיים, בין 300 ל-1,000 בני אדם, כולל נשים וילדים, עדיין לכודים במפעל.

14:50

מולדובה הגישה את השאלון הראשון להצטרפות לאיחוד האירופי. כך אמרה היום נשיאת המדינה מאיה סנדו.

מוקדם יותר היום התפרסמה התבטאות של סגן מפקד המחוז הצבאי המרכזי של רוסיה, שאמר כי רוסיה רוצה להשיג שליטה מלאה בדרום אוקראינה. הוא ציין כי הדבר יעניק לרוסיה גם גישה לטרנסניסטריה, חבל ארץ במולדובה. טרנסניסטריה הכריזה על עצמאות ממולדובה ב-1991, אך אף מדינה באו"ם לא מכירה בכך.

14:00

האו"ם דיווח היום שהעדויות לפשעי מלחמה באוקראינה הולכות וגדלות, והגדיר את המלחמה כ"סיפור זוועות של הפרות נגד אזרחים". משלחת המעקב של האו"ם באוקראינה תיעדה רצח של 50 בני אדם בעיירה בוצ'ה, כולל בהוצאה להורג, נאמר בהצהרה. נציבת זכויות האדם של האו"ם, מיצ'ל בצ'לט, אמרה ש"כמעט לכל תושב בבוצ'ה" היה סיפור על מותו של קרוב משפחה, שכן או אפילו זר, והוסיפה: "אנחנו יודעים שצריך לעשות הרבה יותר כדי לחשוף את מה שקרה שם ואנחנו גם יודעים שבוצ'ה אינה אירוע בודד". 

האו"ם קיבל האשמות על יותר מ-300 מקרי הרג של אזרחים באזורי קייב, צ'רניהיב, חרקיב וסומי, כולם אזורים שנכבשו בעבר על ידי הכוחות הרוסים, נמסר. בנוסף צוין כי עלו יותר ויותר טענות על אלימות מינית נגד נשים, גברים, נערות ונערים מצד חיילי הצבא הרוסי. 

12:10

בכוונת רוסיה להשיג שליטה מלאה בכל חלקה הדרומי של אוקראינה, כך צוטט הבוקר מפקד בצבא הרוסי. לפי סוכנות הידיעות "Interfax", סגן מפקד המחוז הצבאי המרכזי של רוסיה, רוסטאם מינקייב, אמר כי היא מתכננת להשתלט על דונבאס ודרום אוקראינה כחלק מהשלב השני של המבצע הצבאי. בנוסף, ציין מינקייב כי השליטה בדרום אוקראינה תעניק לרוסיה שער נוסף לחבל הארץ המתנתק של מולדובה, טרנסניסטריה.

משרד ההגנה של בריטניה מעריך כי החלטתו של פוטין שלא לכבוש את מפעל הפלדה אזובסטאל במריופול אלא רק לבצר אותו, כנראה נועדה לשחרר את כוחותיו ללחימה במקומות אחרים. אלפי חיילים ואזרחים אוקראינים עדיין סגורים בתוך המפעל, והניסיונות ליצור מסדרונות פינוי הומניטרי נכשלו. "למרות ההתמקדות המחודשת של רוסיה, הם עדיין סובלים מהפסדים שנגרמו מוקדם יותר בסכסוך", נכתב בעדכון היומי של משרד ההגנה. "כדי לנסות ולבנות מחדש את כוחותיהם המדולדלים, הם פנו להעברת ציוד תקול בחזרה לרוסיה לתיקון".

10:25

האיחוד האירופי קורא לאנשים לנהוג פחות, להנמיך את מיזוג האוויר ולעבוד מהבית שלושה ימים בשבוע, כדי להפחית את התלות בנפט וגז רוסיים. הנציבות האירופית אומרת שהצעדים, שנקבעו עם סוכנות האנרגיה הבינלאומית, יחסכו למשקי בית בממוצע קרוב ל-500 אירו בשנה. אם כל אזרחי האיחוד האירופי ימלאו אחר תוכנית תשע הנקודות, שכותרתה "נותן את חלקי", זה יחסוך מספיק נפט למילוי 120 מכליות ומספיק גז טבעי לחימום כמעט 20 מיליון בתים. 

בהודעת האיחוד נכתב "אנשים ברחבי אירופה עזרו לאוקראינה על ידי תרומות או סיוע ישיר לפליטים, ורבים היו רוצים לעשות יותר. רוב משקי הבית חווים גם חשבונות אנרגיה גבוהים יותר בגלל משבר האנרגיה שהוחמר בשל המלחמה. שימוש בפחות אנרגיה זו לא רק דרך מיידית להפחית את החשבונות, אלא גם תמיכה באוקראינה על ידי הפחתת הצורך בנפט וגז רוסיים, ובכך לעזור להפחית את היקף ההכנסות המממנים את הפלישה".

9:30

הפרלמנט האוקראיני פרסם עדכן למספר הילדים שנפגעו ונהרגו. מאז תחילת הפלישה הרוסית, 208 ילדים נהרגו ו-386 נפצעו. הנתונים לא כוללים את הילדים שנפגעו ונהרגו באזורים כבושים ותחת מצור, כמו מריופול. 

בתוך כך, הודיעה סגנית ראש ממשלת אוקראינה אירינה ורשצ'וק כי לא ייפתחו היום מסדרונות הומניטריים לפני אזרחים. "בשל הסכנה בדרכים היום לא יהיו מסדרונות הומניטריים. אני פונה לכל הממתינים לפינוי: היו סבלניים, בבקשה תחזיקו מעמד!", כתבה ורשצ'וק בעדכון בטלגרם. 

7:50

הנזק לתשתיות של אוקראינה עומד על 60 מיליארד דולר והוא יגדל עוד יותר ככל שהמלחמה תימשך, אמר נשיא הבנק העולמי דיוויד מלפס. בתוך כך, במהלך פנייה למנהיגי הבנק העולמי ו-IMF ביום חמישי, אמר נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי כי אוקראינה זקוקה ל-7 מיליארד דולר בכל חודש כדי לשמור על כלכלתה. 

פינוי האזרחים ממריופול מתקדם "לאט מאוד", לדברי סגנית ראש ממשלת אוקראינה, על רקע התקפות אינטנסיביות של הכוחות הרוסיים. "בצד הרוסי הכל מאוד מסובך, כאוטי, איטי וכמובן, לא ישר", פרסמה אירינה ורשצ'וק בטלגרם. מפקדים אוקראינים בשטח אמרו כי הכוחות הרוסיים לא כיבדו הסכמים לפתיחת מסדרונות המוניטריים או לאכיפת הפסקות אש.

רוסיה דיווחה אתמול כי כבשה את מריופול, אך זלנסקי אמר אתמול כי רוסיה אולי שולטת בחלקים של העיר אך עדיין ישנם לוחמים אוקראינים שהודפים את כיבושה. בנוסף, הוא ציין כי "אלפי" אזרחים נותרו בתוך מריופול והשווה את המצור הרוסי ל"מבצע טרור". גורמים רשמיים אוקראינים זיהו ביום שלישי קברי אחים מחוץ לעיר, טענות שחוזקו על ידי פרסום תמונות לוויין מהאזור, שנאספו ונותחו על ידי Maxar Technologies.