ביטול רישיונות עסק ואישורי משטרה: שקד וקארה הכריזו על הקלות לעסקים קטנים

לאחר שרק לפני שבועיים חישב קארה מחדש את צעדיו בקואליציה, הכריזו שרת הפנים וסגן השר על שורה של צעדים להקלה על עסקים קטנים • בין הצעדים עליהם: ביטול החובה בהמצאת רישיון עסק עבור יבואני מזון, תמרוקים ותכשירים רפואיים

שרת הפנים איילת שקד / צילום: מארק ישראל סלם, "הארץ"
שרת הפנים איילת שקד / צילום: מארק ישראל סלם, "הארץ"

ביטול רישיונות עסק ואישורי משטרה: שרת הפנים איילת שקד וסגן השר אביר קארה הכריזו הבוקר (א') על הקלות רגולטוריות לבעלי העסקים שייכנסו לתוקף עם חתימת השרה שקד וללא צורך בחקיקה בכנסת.

לאחר שמהלכי סיוע אחרים לעסקים נתקעו בכנסת ובמשרד האוצר מאז תחילת כהונתה של הממשלה כמו רשת ביטחון לעצמאים ופיצויים לנפגעים מהאומיקרון, יצאו קארה ושקד ביוזמה שניתן לבצע באופן מיידי בין היתר בשל המשבר הפוליטי המתגלגל והחשש מהקדמת הבחירות. לפי לוח הזמנים שהציגה שקד הנוסח הופץ להערות הציבור וחתימתה תינתן בעוד כשבועיים וחצי.

למרות חילוקי דעות מול משרדים שבהם התנגדו לצעדים, אמרה שקד כי החליטה לבצע את הרפורמה בכללותה. הצעדים עליהם הכריזו שקד וקארה היו ביטול החובה בהמצאת רישיון עסק עבור יבואני מזון, תמרוקים ותכשירים רפואיים.

מעתה יידרשו בעלי העסקים האלו להוציא רישיון יצרן או יבואן בלבד ועל פי הנתונים שהוצגו מדובר בחיסכון של 40 אלף שקל לכל בעל עסק. בנוסף, עבור מאפיות, יקבים ויצרני שוקולד ומזון קטנים שנדרשו עד כה לכפל רישיונות יצרן ועסק, מעכשיו כל יצרן מזון קטן לא יצטרך רישיון עסק. על פי הנתונים מדובר בחסכון של 45 אלף שקל לכל בעל עסק.

עוד הכריזו קארה ושקד כי מסעדות, בתי קפה ופאבים שמוכרים אלכוהול ונדרשו עד כה לאישורי משטרה - החובה תבוטל ומדובר יהיה בחיסכון של כ-10,000 שקל לעסק. עוד הוכרז על ביטול חובת רישיון לפנצ'ריות, הובלת חלב גולמי, הובלת רכבים ועסקים קטנים בקניונים. השרה שקד אמרה כי מדובר בחיסכון של חצי מיליארד שקל בשנה לכ-44 אלף בעלי עסקים ובימי עסקים רבים שהוקדשו לטיפול בבירוקרטיה העודפת.

בנוסף הוחלט להאריך תוקף רישיונות לעסקים. לבתי אבות, פאבים, בריכות שחייה, קניונים, משחקיות, פארקים של מים ומקוואות מחמש שנים לעשר. עבור אטליזים יוארכו הרישיונות משנה לחמש ועבור מלונות מעשר ל-15 שנה. "זו מהפכה בתחום. עשרות אלפי עסקים שהיו צריכים לבזבז זמן וכסף מול הרשויות המקומיות יוכלו לעשות הכל יותר מהר יותר זול ויותר פשוט. אנחנו הולכים לחסוך כחצי מיליארד שקל בשנה על הבירוקרטיה ו-3 מיליון ימי עסקים במשך עשור. כבר לא יצטרכו לעבור מול כמה רגולטורים אלא מול אחד", אמרה שקד.

"להסיר את המשקולות מעל העסקים"

קארה שהוביל את המהלך מול שקד אמר "או שאנחנו מגדילים את התוצר או שאנחנו לוקחים הלוואות על חשבון הילדים שלנו. את כל המשקולות הכבדות אנחנו צריכים להסיר מעל בעלי העסקים. כשאנחנו מסתכלים על בעלי עסקים, אני תמיד רואה את החסמים והיום עשינו צעד משמעותי. זה צעד המשך לחוק ההסדרים. יש בישראל 13,700 עסקים שאנחנו הולכים לקצר להם את הזמנים. הצו שאנחנו מביאים היום, לא מתייחס רק לעסקים חדשים אלא לעסקים קיימים".

בהיבט הפוליטי, רק לפני שבועיים היה אביר קארה רגע לפני פרישה מהממשלה ובעקבות שיחות שלו עם שקד ובנט החליט לבסוף להישאר חלק מהקואליציה ובתמורה דרש להוציא לפועל באופן מידי בשורות עבור המגזר העסקי שהוא נחשב לנציג שלו בממשלה. לאחר שנפגש גם עם שר האוצר ליברמן, הצעדים הבוקר הם למעשה הראשונים שעשויים לצאת לפועל בשל העובדה שאינם תלויים בכנסת שבה אין לקואליציה כבר רוב.