פינלנד מנתקת את החשמל לחוות השרתים של יאנדקס באירופה

סכנה לפעילות יאנדקס ושירות המשלוחים שלה יאנגו באירופה: חברת החשמל הפינית ניתקה את החיבור לחוות השרתים של החברה הרוסית במדינה • הרוסים הפעילו גנרטור

סכנה לפעילות יאנדקס באירופה? / צילום: Shutterstock, Tati Tata
סכנה לפעילות יאנדקס באירופה? / צילום: Shutterstock, Tati Tata

האם פעילויות יאנדקס ויאנגו באירופה עומדות בפני השבתה? חברת החשמל הפינית ניבוס אנרגיה ניתקה מהחשמל את חוות השרתים של ענקית החיפוש הרוסית בעיר מאנטסאלה שבדרום המדינה. החברה נאלצה להפעיל גנרטורים ייעודיים המבוססים על דלק ובהנהלה שוקלים כעת לאתר ספק חשמל חלופי.

חוות שרתים המשרתות תאגידי מידע ענקיים עושות שימוש בדרך כלל בגנרטורים ייעודיים המסוגלים לפעול במשך שבועיים עם תצרוכת הדלק הקיימת. אם לא יימצא ספק חלופי, יאנדקס תידרש לאתר פתרון תדלוק קבוע, מה שייקר ויסבך את פעילותה. תאורטית, חוות שרתים בתקן "הייפרסקייל", כמו החוות של יאנדקס, גוגל או אמזון, יכולות לעבוד תקופה ממושכת באמצעות שימוש בגנרטור אך אין זה מומלץ כפתרון של קבע.

זו החווה היחידה של החברה מחוץ לרוסיה והיחידה שתומכת במאמצי החברה באירופה, בכלל זה מתן שירות לדוברי הרוסית ביבשת והפעלת שירות המשלוחים יאנגו דלי בצרפת, בריטניה וישראל. ליאנדקס עוד ארבע חוות שרתים ברוסיה הפועלות כשורה.

על פי החוק ברוסיה, נדרשות חוות השרתים המשרתות את השוק המקומי להימצא במדינה, וזאת על מנת לאפשר לממשל לפקח על המידע. אלא שיאנדקס, כחברה בעלת מוטיבציות באירופה, נדרשת להקים חוות שרתים מחוץ לרוסיה על מנת לשרת שווקים נוספים זה ולפעול לפי כללי הפרטיות הנוקשים של האיחוד האירופי, ה-GDPR. חוות השרתים בפינלנד מסייעת לחברה גם בהיבט התדמיתי, בכך שהיא מפעילה שירות ללא פיקוח הקרמלין, כביכול.

ניבוס אנרגיה איימה כבר במרץ כי תנתק את אספקת החשמל לחווה אם וכאשר יאנדקס תכנס לרשימת החברות הנתונות תחת סנקציות. בסופו של דבר לא הוטלו על ידי החברה עיצומים באירופה, למעט סנקציות אישיות כלפי המשנה למנכ"ל לשעבר, טיגרן חודוורדיאן, שגם עזב את החברה זמן קצר לאחר מכן. מהאיחוד האירופי נטען כי מוצר החדשות של יאנדקס מציג כתבות לפי סדר המקדם את התעמולה הרוסית ומסתיר מהקוראים את המציאות העגומה באוקראינה.

מהחברה נמסר: "מרכז הנתונים של החברה בפינלנד עובד כסדרו ופועל כמקובל על בסיס מקורות אנרגיה חליפיים, ביניהם גנרטורים. מעבר למקורות אנרגיה חליפיים אינו משפיע על פעילות מרכז הנתונים, והעסק עובד כסדרו על פי חוקי ותקנות ההפרטיות האירופיים - GDPR".