טורקיה עשתה קאמבק אדיר: אלה היעדים החמים לקיץ 2022

לפי קצב הזמנת הטיסות, הישראלים הותירו את הקורונה מאחור, לא מחכים לרגע האחרון ומסתערים במאות על יעדי החופשה • בסוכנויות הנסיעות מספרים על מאות הזמנות ביום לטורקיה לבדה • אילו יעדים נוספים מופיעים ברשימה של הישראלים לחופשת הקיץ, ומה קרה למחירי החבילות?

אנטליה. הביקוש לנופש בטורקיה מזנק / צילום: Shutterstock, Oleg Senkov
אנטליה. הביקוש לנופש בטורקיה מזנק / צילום: Shutterstock, Oleg Senkov

אם בוחנים על פי קצב ההזמנות לחופשת הקיץ, הנופשים הישראלים שמו את הקורונה כבר מאחור. הצרכנים כבר לא חוששים להזמין מראש ולא מחכים רק לרגע האחרון, מתעניינים פחות בנושא ביטולי טיסות ומכוונים את עצמם ליעד שמסתמן ככוכב הקיץ - טורקיה. גם כשמחירי החופשות השנה כבר יקרות יותר מ-2019.

את קצב ההזמנות מתארים סוכני נסיעות כ"הסתערות". סמנכ"ל השיווק בשטיח המעופף אורן מגורי מספר על קצב של מאות הזמנות ביום לאנטליה לבדה. "היא מקום ראשון בביקוש, יותר מאיי יוון, יותר מקפריסין ויותר מדובאי. הסיבה היא פשוטה: טורקיה מעניקה כיום את התמורה הטובה ביותר בעד הכסף. המחירים למלונות ה'הכול כלול' שהישראלים אוהבים נמוכים ביחס ליעדים אחרים גם כי הלירה הטורקית בשפל, הדולר נמוך וטורקיה מנסה לחפות על העדר התיירות הרוסית", אומר מגורי, "אלו מחירים שהיו לפני 15 שנה. מלון הכול כלול חמישה כוכבים לזוג ושני ילדים לארבעה לילות יעלה כ-6,000 שקל לקיץ, את יכולה לקבל תמורה כזו בארץ למשל?".

סוכני הנסיעות עמם שוחחנו מסמנים את ביקור הנשיא הרצוג בטורקיה כנקודת המפנה בקצב ההזמנות לטורקיה, "הנשיא דיבר על פתיחת הדף חדש ביחסים ובבת אחת חווינו התנפלות על מרכז ההזמנות", כך מגורי שמציין כי אחרי הפסח הקצב גבר, "אנשים שחזרו מחופשת הפסח מייצרים את ההד לחוויה שהם חוו, אלו התמונות שהם העלו לרשתות החברתיות ושיתוף ההנאה שלהם למכרים ולחברים".

תנופה אדירה בהזמנות למרות התורים בנתב"ג

נקודת זכות נוספת ליעדי טורקיה על פני היעד החדש והמעניין שארם, באה לידי ביטוי בקצב של עשרות טיסות ביום בשעה שלשארם יש הגבלה במספר הטיסות (9 בשבוע לחברות הישראליות ומספר דומה לחברות המצריות), "כל תשע הטיסות לשארם יוצאות מלאות", אומר מגורי "אם היו 20 טיסות ביום - הן היו מתמלאות. גם שארם בהחלט עונה על ההגדרה של תמורה הוגנת בעד הכסף".

מבין היעדים החדשים על לוח הטיסות מונה מגורי גם ביקוש למרוקו כשיש לו גם טיפ לחיסכון, "1 בספטמבר יוצא השנה ביום חמישי. מי שיוותר על היום הראשון ללימודים וימשוך את החופשה לימים הראשונים של החודש יוכל לחסוך מאות דולרים למשפחה".

גם ב'אליס', מזהה מנכ"ל החברה יניב שולדנפרי התעוררות בקצב ההזמנות, "ביום שאחרי פסח ראינו תנופה אדירה. עם הפרידה מחובת עטיית המסכות במקומות ציבורים נראה היה שהכריזו 'גיים אובר' על הקורונה. למרות התורים והעומסים בנתב"ג, אנשים הבינו שהבירוקרטיה נסבלת".

שולדנפרי מספר כי הנוסעים גם לא חוששים עוד להזמין מראש ולא מחכים לרגע האחרון, מה שאפיין את חוסר הוודאות תחת צל המגפה, "לפני הקורונה הנוסעים הזמינו בממוצע בטווח של 76 ימים לפני החופשה. בקורונה זה ירד ל-19 ימים בממוצע ועכשיו אנחנו עומדים על 52 ימים. עכשיו מזמינים לקיץ ומזמינים גם לחגים".

ברשימת היעדים מונה שולדנפרי את תאילנד וארה"ב ביעדים הרחוקים, את אירופה הקלאסית כלומר לונדון, פריז, מדריד, רומא וכיוצ' לצד יעדי חופשה משפחתית על טהרת הרכב השכור והנופים באוסטריה, שווייץ וגרמניה. "מעל כל אלה היעד שאנחנו מוכרים אליו הכי הרבה הוא טורקיה. אחריה יוון. אנחנו רואים הזמנות של חבורות, כלומר כמה משפחות ביחד".

ומה קרה למחירים?

"המחירים כבר לא זולים גם אם משווים אותם לאלה של לפני הקורונה", אומר שולדנפרי, "טיסות ליוון יעלו כ-400 דולר ולאירופה הקלאסית המחירים יעמדו על כ-600 דולר לטיסה בלבד. ארה"ב וכמוה תאילנד כבר זינקה לכיוון ה-1,200 דולר לטיסה ישירה במועדים המבוקשים, כלומר בשבועיים האחרונים של אוגוסט ובחגי תשרי. מי שמקדים להזמין יגלה שהמחירים עכשיו לתקופת חנוכה/חג המולד נמוכים בהרבה - 300 דולר טיסה לאירופה וכ-500-600 דולר לארה"ב".

שולדנפרי מציין שינוי נוסף בהתנהלות הצרכנים, "הרבה פחות מבקשים ביטוח ביטולי טיסות. נדמה שהנוסעים קיבלו ביטחון שהעסק חזר לעצמו וזה קרה מהר- בחודש ינואר עוד היה שקט בקצב ההזמנות. באפריל בדיוק ההיפך. אנחנו רואים גם חזרה להזמנות של טיסות קונקשן בעיקר דרך טורקיה - זה עדיין לא בקצב של פעם אבל זו מגמה שמתחזקת".

לנוסעים אלה נזכיר כי לנוכח המחסור בכוח האדם בנתב"ג, טיסות רבות ממריאות בעיכוב ועל כן מומלץ להביא בחשבון מקדם ביטחון מוגדל לזמן ההמתנה בין הטיסות.

על הקאמבק של טורקיה מספרת גם שירלי כהן עורקבי, סמנכ"לית השיווק של אשת טורס, "טורקיה בכלל ואנטליה בפרט, דגש למשפחות. המהפך כעת הוא שהביקוש לטורקיה חוצה מגזרים. אשת טורס לא הייתה פעילה בטורקיה מאז אירועי המרמרה (ב-2010). השנה שינינו גישה גם בגלל - ההתקרבות ביחסים ולנוכח שינוי 'המוזיקה' באנקרה. קיים ביקוש גם ליעדים הקרובים דוגמת איי יוון אבל אנטליה נותנת להם פייט בכל עולמות הקלאבים וה'הכול כלול'".

לדברי כהן-עורקבי, "קצב ההזמנות במוקד הטלפוני ובכניסה לאתר חזר לימי הטרום קורונה בהיבט הביקוש, אלא שמנגד חברות התיירות עדיין לא ערוכות לתת מענה בקצב של לפני הקורונה משום שווליום כוח האדם עוד לא חזר לעצמו, וזה אחד האתגרים עמו מתמודדות רוב החברות". על רמת המחירים היא אומרת, "המחירים משקפים שוק של ביקוש והיצע כשהביקוש מרים את המחירים וככל שנתקרב לקיץ הם ימשיכו לעלות. בחלק מהיעדים המחירים יקרים יותר מאלה של טרום הקורונה בכ-20%, דוגמת טיסות למערב אירופה".

הטיסות לדובאי צפויות לקבל חיזוק בסוף יוני

ומה עם איחוד האמירויות? הטיסות לדובאי צפויות לקבל חיזוק בסוף יוני עם כניסת אמירייטס, חברת התעופה הלאומית של דובאי לישראל. בינתיים, הביקוש לטיסות לדובאי גדל - פליי דובאי, החברה האחות של אמירייטס, לבדה כבר מפעילה שש טיסות יומיות בקו - חצי מהנוסעים ממשיכים בטיסות קוקנשן ליעדים שונים בעיקר במזרח הרחוק. גם החברות הישראליות מפעילות טיסות לדובאי, אלא שמזג האוויר החם בקיץ באיחוד האמירויות מצנן את קצב ההזמנות לחופשת יולי-אוגוסט, הקצב צפוי להתחדש לקראת הסתיו-חורף.

גם בקשרי תעופה מזהה ניר מזור, סמנכ"ל החברה, ביקוש גואה "שאני לא זוכר כדוגמתו, גם ביחס לתקופה של לפני הקורונה". מזור מונה את היעדים החמים ובראשם - טורקיה: "ברקע יש ביקוש למרוקו ולשארם, לערים באירופה הקלאסית וארה"ב, שכהרגלה שומרת על רמת ביקוש גבוהה".

בדומה לחברות אחרות קשרי תעופה מפעילה טיסות צ'רטר ישירות לטורקיה (דלמן) וליוון. הביקוש הגבוה אינו נחלת הנופשים הישראלים בלבד, "יש בתי מלון שכבר מודיעים על עצירת המכירה ביוון למשל. לשבועיים האחרונים של אוגוסט יש יעדים שבהם כבר לא ניתן למצוא חדר. במקומות שבהם עדיין לא הצליחו לחפות על היעדר התיירות הרוסית דוגמת בולגריה או רומניה יש יותר היצע של חדרים. בטורקיה לעומתם בתי המלון מתמלאים בקצב אחר. את הביקוש לטורקיה אנחנו מזהים גם מכיוון השוק המוסדי (מועדוני צרכנות למשל) שרוצה לחזור לטורקיה. אין לנו חדרים לתת לקבוצות הללו, אלא מחוץ לעונה כלומר בסוף אוקטובר. בתי המלון מגבילים את המכירה לקבוצות לתאריכים מסוימים או למועדים שהם פחות מבוקשים. ההיצע המוגבל אל מול הביקוש משפיע על המחיר", אומר מזור "זה נובע גם מהזינוק במחירי הדלק שייקרו את הטיסות בכ-10% לעומת המחירים של 2019. גרף המחירים ימשיך לעלות לכיוון ראש השנה וסוכות".

האם ככל שגדל הביקוש לטוס קטן הביקוש לחופשה בישראל?

"תיירות הפנים מתנהגת כמו מטוטלת", אומרת כהן-עורקבי, "כשהתיירות היוצאת מתחזקת, תיירות הפנים נחלשת. בתקופת הקורונה תיירים הפנים הייתה בשיאה, כעת נראה שאנשים רוצים לפצות את עצמם על זה שלא יוכלו לצאת מגבולות הארץ בתקופה האחרונה. אם הכול יימשך ככה נגיע למספרים של 2019 עוד לפני התחזיות".

מזור מזהה ביקוש גבוה גם לחופשות בישראל, "יש את הקהל שמעדיף לנפוש במלונות בארץ לצד ההיצע המוגבל בחדרים ביעדים שונים בגלל הביקוש הגבוה לטיסות לחו"ל".