הפיש אנד צ'יפס בבריטניה בסכנה: כך נראה משבר המזון בעולם

בריטניה מסתמכת על אוקראינה עבור שמן חמניות ורוסיה עבור דגים – המלחמה והסנקציות שהקפיצו את המחירים מאיימים על תעשיית הפיש אנד צ'יפס בבריטניה • בארה"ב יש מחסור חריף בתרכובות מזון לתינוקות • אזור הים השחור קרוב יחסית למזרח התיכון, וחלק לא מבוטל של יבוא הדגנים באזור נשען על רוסיה ועל אוקראינה

מסעדת Olleys Fish Experience בלונדון שמתמודדת כיום במחסור בשמן חמניות / צילום: Associated Press, Kirsty Wigglesworth
מסעדת Olleys Fish Experience בלונדון שמתמודדת כיום במחסור בשמן חמניות / צילום: Associated Press, Kirsty Wigglesworth

ארה"ב: מחסור חריף בתרכובת מזון לתינוקות מורגש מחוף לחוף | רועי ברק

תרכובת מזון לתינוקות הפכה בחודשים האחרונים לקשה להשגה באזורים רבים בארה"ב. זאת בעיקר כתוצאה מבעיות בשרשרת האספקה ​​שנגרמו על ידי מגפת הקורונה 19 וכן בעקבות ריקול גדול של חברת "אבוט" שמייצרת בין היתר את סימילאק, לאחר שארבעה תינוקות חלו.

המחסור מחוף לחוף הוביל למדפים ריקים בחלק מהחנויות, הגבלות על מספר המוצרים שניתן לרכוש וכמובן דאגה בקרב הורים. הורים רבים נוסעים לעיתים מרחקים עצומים כדי לעמוד בתורים ארוכים בחנויות, שהצליחו לשים את ידיהן על תרכובות המזון לתינוקות. על פי נתונים של Datasembly, קיים מחסור של 43% בפורמולות החלב לתינוקות בכל רחבי ארה"ב. טנסי, קנזס ודלאוור הן בין המדינות שבהן רואים את המחסור החמור ביותר.

מדף פורמולות לתינוקות בארה''ב / צילום: Associated Press
 מדף פורמולות לתינוקות בארה''ב / צילום: Associated Press

מי שנפגעות במיוחד הן משפחות מעוטות יכולת. כמחצית מפורמולת תינוקות ברחבי המדינה נרכשת על ידי משתתפים המשתמשים בהטבות מיוחדות של תוכנית תזונה משלימה לנשים, תינוקות וילדים (WIC), המספקות שוברי מזון לנשים בהריון או לאחר לידה ולילדיהן הצעירים, על פי הבית הלבן. אזורי מטרו בדרום ובדרום מערב, כולל לאס וגאס ויוסטון, נפגעו קשה.

בשנת 2021 האמריקאים הוציאו 4.3 מיליארד דולר על אבקת חלב לתינוקות, עלייה של 4.5% משנת 2020, כאשר גם כמות הקופסאות וגם המחיר עלו.

מותגי הפורמולה הגדולים הנמכרים בארה"ב מיוצרים ברובם במתקנים מקומיים, אך חומרי גלם והאריזות מגיעים גם ממדינות אחרות. בעיות בשרשרת האספקה ​​שנגרמו על ידי המגפה הצליחו לשבש את הזרימה של כל דבר, החל מנעלי ספורט של נייקי, מחשבים, טלפונים ועד טנדרים של פורד.

בריטניה: "שליש מחנויות ה'פיש אנד צ'יפס' עלולות להיסגר" | רועי ברק

בכירים בתעשיית המזון המהיר בבריטניה, ובמיוחד "הפיש-אנד-צ'יפס" קוראים לממשלה להניח "אסטרטגיה ארוכת טווח" למשבר המחסור במזון שפוגע בענף. אם הממשלה לא תציג פתרונות, הם מזהירים, שליש מסניפי הפיש־אנד-הצ'יפס בבריטניה ייסגרו.

הפדרציה הלאומית של דגים (NFFF) הזהירה כי ארבעת הרכיבים העיקריים המרכיבים ארוחת דגים וצ'יפס מסורתית - שמן חמניות, דגי בקלה וחוואר, קמח ותפוחי אדמה - מושפעים מאוד מהפלישה הרוסית לאוקראינה לפני כחודשיים. כבר עכשיו הסכסוך מאלץ סניפים ורשתות לשנות את תפריטיהן או להעלות מחירים. בהמשך, כך הם מעריכים, הדבר יביא גם לסגירת סניפים.

בריטניה מסתמכת בעיקר על אוקראינה עבור שמן חמניות. על פי הפדרציה, 50% מהשמן המשמש את סניפי הפיש אנד צ'יפס הבריטיים מגיע מהמדינה מוכת המלחמה; כ־40% מדגי הבקלה והחוואר מגיעים מרוסיה, אלא שהסנקציות של בריטניה על דגים רוסיים הפכו את האספקה יקרה יותר.

דשן מיוחד לתפוחי אדמה, שמגיע בעיקר מרוסיה, הספיק לשלש את מחירו מאז שהחלה המלחמה. וכך גם הקמח, המשמש לציפוי של הדגים, המגיע מאוקראינה ורוסיה זינק במחיר. בכלל, המחסור העולמי שנוצר ברכיבים אלה הקפיץ את העלויות והקטין את שולי הרווח בענף.

המזרח התיכון: מצרים נערכה, לבנון פגיעה | אורי פסובסקי

אזור הים השחור קרוב יחסית למזרח התיכון, וחלק לא מבוטל של יבוא הדגנים באזור נשען על רוסיה ועל אוקראינה. אין פלא שהמלחמה באוקראינה, ועליית מחירי המזון, הביאו לחששות מחוסר יציבות פוליטית באזור ולהשוואות לאביב הערבי של 2011, שגם ברקע שלו עמדו עליות במחירי המזון.

אלא שהמשבר הנוכחי מוצא את מצרים, למשל, מוכנה יותר. כך כותב בתשובה לשאלות גלובס פרופ' מיכאל תנחום, עמית במכון המזרח התיכון בוושינגטון. מצרים ניצלה למשל את ירידות המחירים בגל האומיקרון לרכישת 600 אלף טונות חיטה, מסביר תנחום, וקיבלה לאחרונה גם חבילת סיוע בסך 22 מיליארד דולר ממדינות המפרץ. "למצרים, המדינה עם האוכלוסייה הגדולה ביותר במזרח התיכון, יש את התלות הגדולה ביותר בחיטה במספרים מוחלטים", מפרט תנחום. "אבל המדינה הפגיעה ביותר במזרח התיכון כרגע היא לבנון. ללבנון יש יכול אחסנת חיטה לחודש אחד בלבד, ולכן היא זקוקה לחידוש מלאים מדי חודש. לצורך כך, היא נשענה על אוקראינה, שלמשלוחי החיטה ממנה לקח שבוע אחד בלבד להגיע". המצב הזה הופך את לבנון לפגיעה: גם אם היא תוכל להבטיח אספקה ממקורות אחרים, כמו ארה"ב, ייקח להם זמן להגיע - ובינתיים בלבנון עלול לאזול הלחם.